Az a baj, hogy az emberiség történetén végig húzódó és napjainkban is mindenhol érzékelhető jelenség kapcsán, a rohadék nácik, ócska módon „cigányozni” kezdenek. Az a baj. Bizony, a családtagok közötti szex nem a beteg romák specifikuma és fordítva, a jelenség létezik szerte a világon.
Freisingi Otto írta: „Ezek a magyarok visszataszító külsejűek, mélyen ülő szemeik vannak, termetük alacsony, erkölcseikben és nyelvükben pedig annyira barbárok és vadak, hogy joggal lehet kárhoztatni a szerencse szeszélyét, vagy inkább csodálni az Isten türelmét, hogy martalékul hagyta ezt a szép földet az emberiség e szörnyetegeinek, akiket még embernek sem nevezhetek.”
Mindenkivel előfordul, hogy szerencsétlenül fogalmazza meg gondolatait. Jeszenszky Géza, egykori magyar külügyminiszter, amerikai nagykövet és egyetemi tanár botrányba keveredett. A legendás szakálla miatt leginkább egy tisztességben kiszolgált dán matrózra emlékeztető norvégiai magyar nagykövet szerint "a romák közti mentális betegségek oka, hogy a roma kultúrában megengedett a testvérek, unokatestvérek közti házasság, vagy szimpla szexuális kapcsolat". Géza bátyánk ezzel a lendülettel mondhatta volna azt is: a szex a szegény ember szórakozása.
Vérfertőzés helyett: incest
Egy korábbi posztomban már javasoltam, hogy a cseh és szlovák szóhasználatnak megfelelően a magyar nyelvben is alkalmazható lehetne a "történelmi Magyarország" elnevezés helyett annak latin megfelelője, "Hungária" (szlovákul: Uhorsko). Hasonló izgalmas nyelvi jelenségre figyeltem fel mostani témánkban is: a magyar nyelvű sajtóban, közbeszédben teljesen, a szakmai diskurzusokban részben a "vérfertőzés" szót használjátok, ha két, egymással rokoni kapcsolatban álló ember szexuális kapcsolatba kerül.
Ezzel szemben a szlovák és a cseh nyelvben kizárólag az "incest" szó van forgalomban, bár mindkét nyelvben létezik a jelenség archaikus, nemzeti nyelven is létező változata: "krvismilstvo" és "krvesmilstvo", amely szó szerint "vér és fajtalanságot" jelent. De más európai nyelveken is találkozunk hasonló gyakorlattal: blodskam (dán), blodskam (svéd), blutschande (német). A szó eredeti formában, "incestus", jelentése: szemérmetlen. Újabb javaslatom: az állam szekularizálása után tisztítsuk meg anyanyelvünket is a katolikus egyház maradékától! A magyar nyelvben a szó latin formáját lehetne használni, nem a nemzeti nyelvekben szereplő, megbélyegző változatot, amely a tilalomra utal és a szégyenérzetet erősíti, amely egyébként a keresztény neveltetés egyik alapérzelme is.
Legerősebb tabunk: szex, rokonok között?
Nincs kétségem afelől, hogy olvasóim, miképp a társadalom, tehát a romák többségében is, létezik egy fiatalkorban kialakult „természetesnek” mondott ellenállás és szégyenérzet a vérfertőző/incest kapcsolatok hallatán – lássuk be, milyen olcsó terepe ez a szélsőjobbos politikusoknak, akik a polgárok indulataira, haragjára és gyűlöletére építik politikájukat. Pedig azt már Yoda mester is megmondta, hogy a gyűlölet csak szenvedést hoz. Eközben iskolai tanulmányaink és későbbi kulturális élményeink alapján beláthatjuk: a jelenség létezik. A szépirodalomtól kezdve a vallási tematikán át a filmművészetig közismert és világos példák állnak rendelkezésünkre.
Kezdhetjük rögtön Ödipusszal, aki miután megölte saját apját, tudtán kívül saját anyjával is hált egyet. Vagy ugorjunk az ókori Egyiptomba, ahol például Kleopátra juthat eszünkbe, két testvérének is felesége volt. Az Ószövetségből megismerhetjük Lót történetét is, akit miután leitatott két lánya, gyorsan gyerekeket is csinált nekik. Még maradjunk a zsidó-keresztény vallási hagyománynál: Ábrahám, a zsidók és az arabok ősatyja féltestvérét, Sárát vette el feleségül. Valahol itt, az emberiség ősi emlékeiben találhatjuk meg az okot, miért vált hihetetlenül erős tabuvá a rokonok közötti házasság és szexuális élet. Akit érdekel, bibliai incest történeteket itt olvashat, itt pedig a filművészet top incest jeleneteit listázták ki Luke és Leila csókjától Marty McFly romantikájáig édesanyjával.
Hol veheted feleségül a húgodat?
Svédországban. Az öreg kontinensen ma a skandináv ország az egyetlen hely, ahol engedélyezik a testvérek közötti házasságot. Az incest büntethetőségét Európában még a Code Napoleon törölte el 1804-ben, az ötlet a francia felvilágosodás eredménye volt. Több ország követte a francia példát: Belgium, Hollandia, Luxemburg, Spanyolország, Portugália, Törökország, Kína, Japán, Argentína, Brazília, Oroszország, Elefántcsontpart. Olaszország szintén eltörölte az incest büntethetőségét, majd visszaállította a törvényt, hogy csak akkor büntethető, ha az eset közbotrányt okoz. Léteznek olyan országok is, ahol az incest büntetőtétel: Németország, Svájc, Anglia, Dánia, és az USA legtöbb tagállama. Argentínában nem tiltott a szexuális kapcsolat rokonságban álló felnőtt emberek között, illetve a házasság harmadfokú rokonsági kapcsolattól is engedélyezett. Brazíliában nem jár büntetőjogi következményekkel a szexuális kapcsolat két, tizennégy életévét betöltő ember között, akik rokonsági kapcsolatban állnak, amennyiben nem merül fel kényszerítés vagy megtévesztés gyanúja. Brazíliában hivatalos kapcsolatot köthet például a nagynéni/nagybácsi az unokahúggal/unokaöccssel.
A teljesség igénye nélkül: Japánban az incest "tiszteletreméltó magatartásnak" számított a hagyományos vidéki családoknál még a hatvanas években is. Kubo tanulmányából kiderül: a településen ahol az eseteket találta, a lakosság többsége erkölcsi rosszallását fejezte ki a nyílt incest házasságban élők felé, de az az incest kapcsolatban élők maguk nem osztották ezt a nézetet. Konkrétan: ha valamelyik családban az apa elhalálozott, gyakran vette át a fiú az "apai szerepeket", a család eltartásán kívül szexuális téren is, például: intim viszony a hugicával. A család többi tagjai elfogadták és normálisnak tartották ezt a felállást, a kutatás szerint. Vagy: nyugati kutatók szerint a mai napig (!) a japán anyák tanítják meg maszturbálni gyermekeiket. Ma egy átlagos japán együtt alszik a gyerekével, amíg az el nem éri a tizenötöt, de a japán lányok több mint húsz százaléka tizenhat éves kora után is még az apjával alszik.
Kínában az incest/házasság intézménye teljesen legális két adoptált testvérpár és saját gyerekeik között, mivel az adoptáltak sokszor házasság céljából kerültek örökbefogadásra, hogy később feleségül vehessék a természetes gyerekeket. Dél-Afrika: 2007-ig vétségnek számított a rokonok közötti szex, jelenleg bűncselekmény. Afrika középső részéről nincsenek adatok. Közel-Kelet: az unokatestvérek közötti házasság gyakorlatilag hétköznapos, némely országban a rokonnal kötött házasságok meghaladják az ötven százalékot is. Muszlim világ: az első unokatestvér, nagybácsi/nagynéni és egy férfi és elvált nő szintjén az incest elfogadott és törvényes, míg a férfiak addig létesíthetnek kiskorúval és más férfival is szexuális kapcsolatot, amíg nem lesznek szerelmesek. A hinduknál az első unokatestvéreknél rendben van a házasságkötés (például: Arjuna és Subhadra), a buddhizmus esetében szex terén nem tudunk semmilyen megszorításról, kivéve: a szexuális kényszerítések.
Vajon miért ne vezethetne az incest módon párosuló emberek (beltenyészet) esetében is a folyamat a jó/hasznos tulajdonságok megtartásához, és kiszélesítéséhez, illetve a rossz/haszontalan tulajdonságok fokozatos kizárásához, mint ahogy a növények és az állatok esetében is történik? Azokban az országokban, ahol az incest büntető jogi tétel, egyébként is nehéz találni büntetőjogi felelősséget. Ahogy megszokta az emberiség a mesterséges úton történő terhesség-megszakítást, a genetika-"gyárakat", a homoszexuális partneri viszonyt, a kondomot, éppúgy le kell dönteni az incest övező tabut is!
Rasszista bullshitek
Dolgoznak a jobbos legenda gyárosok a Jeszenszky-affért követő vita értékelése kapcsán is: „a liberálisok tabu alá akarják helyezni a cigányokkal kapcsolatos tudományos beszédet.” Ma egy magyar rasszistának mindenről a „cigányok” jutnak eszébe, de ezek az emberek rosszul látják: ez nem „cigány-kérdés”, hanem össztársadalmi. Egy liberálisnak nem a tudományos beszéddel van baja, hanem azzal, ha a rasszisták minden társadalmi problémát „cigány”-szemüvegen keresztül néznek. A témához kapcsolódó idegennyelvű tanulmányok, könyvek léteznek, még cseh nyelven is.
A másik leggyakoribb fabula, hogy a vérfertőzés csak a csak a szociálisan gyenge, szegény családoknál fordulhat elő. Az igazság ezzel szemben az, hogy vérfertőzés minden háztartásban előfordulhat, függetlenül annak vagyoni, etnikai, vagy vallási helyzetére (Weiss, 2001), a vérfertőzés elkövetője lehet keresztény, ateista, orvos, jogász, politikus, segédmunkás vagy munkanélküli. A mindenkori többségi társadalomban ugyanolyan arányban fordulnak elő a műfaj elkövetői, mint akármilyen etnikai kisebbség körében.
A közvéleményben keringő, általános orvosi vélemények szerint az a tabu oka, hogy a rokoni kapcsolatban álló emberek hasonló génekkel rendelkeznek, amely örökletes betegségek kockázatát növelheti az utódok között, másrészt kivételes tulajdonságokkal rendelkező egyedet is produkálhatnak. Ugyanakkor ez a hatás néhány generáció után kikophat, mivel a beteg utódok egyre kisebb számban bukkanhatnak fel, vagy el is tűnnek teljesen. A Journal of Genetic Consulting 2002 áprilisi tanulmánya szerint az unokatestvérek közötti kapcsolatból (1.7–2.8%) származó gyerek születési rendellenességének kockázata nem nagyobb, mint egy negyven év körül szülő nőnél (3%).
Közkedvelt érv egy 78'-as Czeizel-tanulmányra hivatkozni, amelyben a professzor megemlíti, hogy a romák körében felülreprezentált az unokatestvéri kapcsolat, csakhogy rasszista felebarátaink olyan hamis következtetéseket vonnak le, amelyek sajnos alkalmas lehetnek a romák elleni uszításra, hangulatkeltésre, érdemes megcáfolni ezeket is. Nézzünk kicsit körbe a világon, kerekíteni fogok: Japánban, Kínában, Dél-Amerikában az incest-érintettség: 15%, Afrika, India 20-50%, kurdok, 35%, nagy-britanniai pakisztániak 55% (!), de Eu és Usa 6%, Szlovákia, Magyarország, Csehország: 1-2%. Úgy néz ki, más földrészeken, országokban is alaposan felülreprezentált a rokonok közötti szexuális viszony, országos viszonylatban pedig kifejezetten alacsonynak mondhatóak a közép-európai értékek.
Hoppá: Olaszországban a 60-as években a Szicília szigetén 30-50%-os belterjességet állapítottak meg! A beltenyészetet tudományos okokkal magyarázhatjuk, többek között egy valamilyen – anyagi, geográfiai, társadalmi – szempont alapján lehatárolt közösség tagjainál figyelhetőek meg a magasabb számok. Franciaországban a külvilágtól szinte teljesen elzárt, hegyvidéki falu lakossága esetében figyelhettünk meg például beltenyészetet, amelyet a speciális domborzati viszonyokkal indokolhatunk. A közép-európai roma telepeken megjelenő beltenyészet oka ezzel szemben a többségi társadalom, amely ha nem is hegyeket, de néhol már falakat emel a romák köré, máshol szóban vagy lélekben zárja ki magából a kisebbségét!
A szalonrasszista Jeszenszky és a hőbörgő jobbosok hihetetlen bizonyossággal állítják, hogy rámutattak a probléma lényegére, de a Jeszenszky-affér esetében ugyanúgy nem látják a fától az erdőt, mint korábban a Pesty-affér kapcsán: a roma incest okai mi magunk vagyunk. A beltenyészet megoldása csakis a romatelepek felszámolása és a településeken belüli integráció lehet. Másrészt az sem mindegy, hogy unokatestvérek közötti házasságról, vagy pedig testvérházasságról ír valaki. Az unokatestvér-házasság ugyanis elfogadott a világ nagy részén, különböző társadalmi közösségekben, testvérházasság azonban mindenhol – még a romák között is - tabu, persze kérdés: jól van-e ez így?
A Jeszenszky-féle állítás, miszerint a a roma kultúra jellemzője lenne a rokonok közötti nemi kapcsolat, egyszerűen nem igaz. De, hogy pont egy olyan ország nagykövetének jut eszébe, ilyen leegyszerűsített, ostoba módon a jelenségről beszélni, amely népe a kitalált hagyományok szerint egy laza állat szex után jött össze.. Broáf.
Turullal szexelni szabad?