NEV3df47a_metro_mapa_bmp.jpg

Elfogadta a prágai Városháza a D (magyarul: négyes, csehül: kék) metró építési tervét. A leadkép nagyítható, klikk. Feketével a már meglévő metróhálózatot, pirossal a jövőre átadásra kerülő 4 új megállót, kékkel a tervezett D vonalat látjátok a képen.

• Az új szakasz 25 milliárd koronába kerül, 2022-ben adják át

• 10 milliárd korona az Eu-tól érkezhet

• Az eredetileg tervezett 10 megállóból csak 6 épül meg a beruházás első szakaszában

 Az előkészületekre fél milliárd koronát költöttek már eddig

• 2014 őszén adják át az A metró 4 új megállóját

• 2015-ben indulhat a D metró építése!

A gazdasági világválság miatt a cseh fővárosban is belassultak a megaberuházások, de a folyamatos metróhálózat-bővítés nem állt le teljesen. Tudni kell: a prágai városháza költségvetését aktuálisan három gigaberuházás apasztja:

• a prágai körgyűrű részét képező Blanka alagút-rendszer építése

• a prágai villamospark komplett cseréje

• és az A metróvonal meghosszabbítása

A városvezetés sokáig a drágább - a fenti videón megtekinthető - változatot szerette volna megvalósítani, de a múlt hét pénteken 

eldőlt,

lemondhatnak a prágaiak az eredeti tervekben még szereplő modern, vezető nélküli metrókról,  a 10 új megállóról, külön új kocsiszínből. Biztosan nem a zöld vonalon található Béke-téri megállójából indul az új metróvonal, hanem a piros vonalon található Pankrác megállóból, az építkezés első szakaszában hat megálló épül meg: Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš és Písnice.

Ami még nem dőlt el,

hogyan bővítik Pankrác megállót: ugyanabból a megállóból indulnak-e tovább a szerelvények, ahová a piros vonal szerelvényei érkeznek vagy lesz a kék, új vonalnak is önálló átszállóállomása?

Amennyiben a városatyák úgy döntenek, hogy a leágazós verziót építik meg, akkor Pankrácról felváltva indulnak tovább a metrószerelvények, csúcsforgalom idején háromból két járat a piros egy a kék vonalon, este és hétvégén felváltva járnának. A leágazást egyébként itt már korábban kiépítették, tehát elvileg nem kellene egy teljesen új állomást megépíteni, ami szintén jelentősen csökkenthetné a költségeket. Új megálló építése esetén nemcsak egy teljesen új állomást kellene megépíteni, hanem a két szint közötti átjárókat is.

Ez a lehetséges forgatókönyv egyben választ is adna arra a kérdésre, hogy a város új kocsikat szerezne be - nincs rá forrás - vagy a C vonalon már megszokott Siemens szerelvények járnának az új, D vonalon is.

Ami bejön:

Budapesttel ellentétben a D metróvonal nem egy újabb, csak a belvárosra koncentráló metrószakasz lesz, hanem ami szerintünk a metró eredeti célja, a távolabbi külvárosokat vagy a város határán túli részeket (a D metró tervezett végállomása nagyjából a Budaörsnek felelne meg) próbálja a centrummal összekötni.

Ami nem jön be:

a tervezett 10 megállóból végül 4 nem épül meg, Pankrac után csak villamossal/busszal haladhatunk tovább a városközpont felé a D metróvonal tervezett útvonalán. Ígéret van rá: 2022 után fejezik be a tervezett teljes szakaszt, amely a prágai Főpályaudvarig szállítaná az utasokat: (Hlavní nádraží) - Náměstí míru - Náměstí bratří Synků - Pankrác.

D-metróvonal: 10,6 km, 10 megálló

1. szakasz: Pankrác – Písnice, a szakasz hossza: 8 km, 6 állomás, az építés várható ideje: 2015-2022;

2. szakasz: Pankrác – Náměstí Míru, a szakasz hossza: 2,7 km, 3 megálló, illetve: Písnice – Depo Písnice, 1 megálló (kocsiszín), az építés várható ideje: 2022-2026

A D metró története egyidős a prágai metró 39 éves történetével. A város déli részének ipari fejlődése és hatalmas lakótelepeinek felépítése kikövetelte már a 80-as évek végén az első tervek megrajzolását. 1991-ben és 1993-ban is elővették a szocialista terveket, az útvonalat gyakran átrajzolták, de anyagi forrás hiányában a tervek a fiókban maradtak. A 2000-es évek közepén újra lendületet kapott a D-metróvonal megépítésének terve, de az akkori jobboldali prágai vezetés az A metró meghosszabbítását részesítette előnyben. Egyes vélemények szerint a prágai repülőtér felé haladó A metró továbbépítése drága presztízsberuházás, az évtizedek óta halogatott D-metróvonalra sokkal nagyobb szükség lenne, mivel Prága sűrűn lakott részeit kötné be a városközpontba. Egyes felmérések szerint a D-metrót négyszer többen használják majd, mint a 2014-ben megnyitott A metró újabb szakaszát.

További érdekességeket a fantasztikus prágai metróhálózatról, beruházási tervekről és futurisztikus elképzelésekről itt olvashattok a dotohon!!!!

Prága megtelt,

a D vonal megépítése után nem terveznek újabb metróvonalakat építeni a cseh fővárosban. A jövőbeni lehetséges fejlesztéseket a már meglévő vonalak hosszabbítása és a villamoshálózat fejlesztésével képzelik el. Levezetésképp tekintsétek meg az új, puritán, mégis modern és költségkímélő megállók látványtervét:

MetroD_Olbrachtova_EXT_0811_r18_00001.jpg

Olbrachtova

nadrKrc0811_r46_00021.jpg

Nádraží Krč

MetroD_NemoKrc_extDET_0811_r21_00001.jpg

Nemocnice Krč

MetroD_NoveDvory_extDET2_0811_r10_00001.jpg

Nové Dvory

MetroD_Libus_extDET_0811_r21_00011.jpg

Libuš

MetroD_Pisnice_extDET_0811_r14_00011.jpg

Písnice

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://dotoho.blog.hu/api/trackback/id/tr895568945

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2013.10.15. 12:36:18

Nem értem, hogy Pankrácról miért csak villamossal, busszal lehet tovább menni, hiszen át lehet szállni a másik metróra, vagy az is lehet, hogy nem kell átszállni, ha jól értem.

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2013.10.15. 12:38:42

@erminavet: jogos, ez lemaradt: "...a D metróvonal tervezett útvonalán".

Igen, amúgy jól érted.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2013.10.15. 13:36:51

Köszi. De egyébként nem arról van szó, hogy később folytathatják még az építést?

Circus 2013.10.15. 18:50:56

Kb, ha nem több, mint tíz éve volt, hogy éjszaka bolyongtam kocsival Prágában (most, hogy van GPS, nem nagy szám, de akkor...), akkor láttam táblákat, rajta azt hiszem zöld betűkkel, hogy D metró... Az mi volt?

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2013.10.16. 09:10:58

Már elnézést, de a 4-es metrót e tekintetben meg kell védenem: az sem csak a belvárosban fut(na). Amit jövőre átadnak, az nem a 4-es metró, hanem a 4-es metró első szakasza! Az egyik irányban Újpalota felé, a másik irányban a budaörsi virágpiacig húzódó 4-es metró pedig igenis külső városrészeket köt össze a belvárossal, akárcsak a prágai D vonal. Az nem fair, hogy egy továbbépíteni szándékozott, azaz teljes prágai vonalat a 4-es metró első szakaszával vetünk össze, és nem a teljes vonallal. (Ilyenkor legyintenek a cinikusok, hogy a 4-es metró úgysem fog továbbépülni soha. Ők azok, akik egy-két éve még azt mondogatták, hogy a 4-es metró úgysem fog megépülni soha.)

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2013.10.16. 09:45:46

@fovarosi.blog.hu: 1. A prágai D metró építése is két szakaszban történik, 15-22 és 22-26 között. Nem a teljes prágai 4-es metró vonalat hasonlítom össze a 4-es metró "első szakaszával", hanem a prágai D metró megépítendő első szakaszát a a teljes 4-es metróval, amit továbbépíteni nem fognak.

A Veke 2009-ben arról beszélt, hogy a 4-es metró Bosnyák téri meghosszabbítása presztízsberuházás és halálra van ítélve: veke.hu/download/bkrft_veke_kritika_vegleges.pdf A BKK jelenlegi vezérigazgatója a Veke egykori alapítója. Ez kormányzati pozícióból így hangzik: Vitézy: "a 4-es metró továbbépítése jelenleg nem aktuális" In: hvg.hu/itthon/20130919_Uj_hajokat_vesznek_es_felujitjak_a_kikoto

Lefordítom magyarra: felejtsd el a 4-es metró meghosszabbítását.

2. A 2015-22 között megépített prágai D metró első szakasza a város határát (cca. Budaörs/Újpalota) és Prága középső területét köti össze.

A budapesti 4-es metró ennek a funkciónak nem felel meg, hiszen a megépülő megállók 80%-a Bp belső területein áll.

iSten 2013.10.16. 09:52:26

Vajon hol láttuk már a Nemocnice krc megállót... Vajon hol?

KabalaRája 2013.10.16. 11:35:25

Had éljek egy kis kiegészítéssel ezt illetően:
"Budapesttel ellentétben a D metróvonal nem egy újabb, csak a belvárosra koncentráló metrószakasz lesz, hanem ami szerintünk a metró eredeti célja, a távolabbi külvárosokat vagy a város határán túli részeket (a D metró tervezett végállomása nagyjából a Budaörsnek felelne meg) próbálja a centrummal összekötni."

1.) A metró "eredeti" célja:
a) óriási utazási igény kiszolgálása (minimum 35 000 - 40 000 utas/irány/óra)
b) ehhez szükséges, hogy a pálya zárt legyen (azaz más közlekedési mód az üzemét ne zavarhassa meg). Építhetnék a föld felett is, akkor is metró lenne.
Ebből következik, hogy nem feltétele, hogy kivigyük a külvárosba. Alapvetően a metróra ráhordjuk a többi járművel az embereket és az utazásuk végével elhordjuk őket onnan, ez nem háztól házig vivő jármű, itt az a cél, hogy ezt a forgalmat lebonyolítsuk, hogy ne minden lámpánál és buszmegállóban jelenjen meg ennyi ember.

2.) A budapesti metrókkal e szempontból mi is a gond?
a) Kisföldalatti: könnyű metró és nagyon nem arra tervezték, amire a nevéből utalunk: anno el kellett rejteni az Andrássy (akkor még Sugár) útról a villamost, hogy az áramszedővel ne rontsák már a városképet. :)
b) Kelet-Nyugati metró (2-es, piros): Összeköt két pályaudvart és nem mellesleg a város egyik ütőere alatt halad. Rövid, de igencsak kihasznált (Keleti pu., délután 4-7 között 5 perces időközönként átlagosan 200-220 utas - és ez csak egy állomás!). Meg lehetne hosszabbítani a gödöllői HÉV betoldásával? Igen, DE akkor már az alagútban több viszonylat közlekedne (2-es és mondjuk 2a metró), hiszen Gödöllő felé nincs akkora utazási igény, ami a metró csúcsidei 2,5 perces követését igényelné e szakaszon is - azaz nem minden metró menne ki G-re. Ettől függetlenül nem lenne rossz húzás, csak van néhány műszaki meg pénzügyi akadálya. :)
c.) Észak-Déli viszonylat (3-as, kék metró): Egyrészt befejezetlen; másrészt helyenként az állomáskiosztása már-már "személyvonati". Ettől függetlenül szükség van rá és nem mellesleg azért Újpest és a Határ út sem a Belvároshoz tartozik, hanem a külsőbb részek jelentős forgalmú csomópontjai. ;)
d.) 4-es metró: most komolyan, metrónak nevezzük szerencsétlent? 4 db húszméteres kocsiból álló vonat - az egy hosszabbacska villamos. Nevetséges megállókiosztás (pl.: Bocskai út - Móricz Zsigmond körtér - Gellért tér hármas). A 7-es buszcsaládnak és a belvárosi villamosoknak valóban kellett valami alternatíva, hiszen a 7-eseknél időben alig lehet tervezni a fordákat, annyi a busz és annyira zsúfolt az útvonal, a villamosokon pedig az 5 viszonylat majdnem kimeríti a műszaki kapacitásokat. Ugyanakkor a helyzet másik megoldása egy 10-ennyibe kerülő projekt lett volna, ami egy elkerülő villamosvonallal megfúrta volna a Gellért hegyet, valamint egy vasúti alagúttal közvetlen vonatkapcsolatot létesített volna a Déli és a Nyugati pu. között. Azért ez nem komplett metró kategória.

Az biztos, hogy Prágában zseniális módon építgetik hosszú évtizedek óta ezeket a hálózatokat és nagyon jól dokumentálják is. :) (Kicsit off: nekem a kedvencem a Brno-i villamosos képek.) Ettől függetlenül ne az alapján hasonlítsuk össze a két város tömegközlekedésének egyik elemét, hogy mindkettő Köztes-Európában található. Némi forgalomnagyság és eloszlási adat, valamint a közösségi közlekedés és egyéni közlekedés arányát megadó tényező nem ártana hozzá.
Köszönöm a cikket, kellemes olvasmány volt.! :)

gyarló 2013.10.16. 19:31:40

Annak egyszerű városszerkezeti oka van, hogy Budapesten gyakorlatilag csak a belső kerületekben éri meg metrót építeni. Nevezetesen az, hogy míg a belső kerületek igen zsúfoltak (>10 ezer fő/nkm), addig a külső részek igencsak szellősek (gondoljunk csak a tengernyi kis házból álló Rákosakármikre). Ameddig ez nem változik, addig a belső zónából nem fog kitörni a metró.

Circus 2013.10.17. 12:31:21

@gyarló: Te hol élsz???
Rákoskeresztúri ltp közel 70 000 ember panelba zsúfolva, legnagyobb lélekszámú kerület a XVII. Gyere már ki egy sörre, üdítőre, körbevezetlek, vagy Örsön ülj fel a 97 / 169-es buszokra. Csodát látsz.

De továbbmegyek, ott a két megyer, Békás és Káposztás, vagy, amit már ezerszer megénekeltek, a 4. metró kifelé minimum Bosnyák tér, de inkább a lakótelepig, illetve a 3. metrót továbbvinni Újpesten, akár csak 1-2 megállóval, a lakótelep túlsó végéig, vagy a víztoronyig.

Lakótelepeknél nem hiszem, hogy zsúfoltabb lenne a belváros (benn dolgozom/tam több helyen, tudom).

Circus 2013.10.17. 12:33:59

@Csehszlovák Kém: jó válasz, de nem igaz, sajnos.
Szóval ott már akkor volt valami turkálás, vagy előmunka - te vagy ott, nézz utána :)

concret 2013.10.18. 12:36:47

@Circus: Kedves Circus,
magam is XVII.ker-i vagyok, nincs itt 70 000 ember panelbe zsúfolva (Keresztúr: 27 000 lakos, máshol meg panel sincs lásd: hu.wikipedia.org/wiki/R%C3%A1kosmente)
gyarló kicsit belvárosiasan fogalmaz, de az igazság ettől még ott van: a metró bizony spéci eszköz, és bár minden külvárosi politikus ezzel hülyíti népét - ez csak lózung, és a valós forgalmi igényekhez köllene szabni a vágyakat-megoldásokat is (nota bene: ki utazna a keresztúri metrón délelőtt 10 óra és délután 4 óra között? És ha szinte senki, mire tartanánk a drága infrastrukturát?)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.10.19. 11:51:52

@fovarosi.blog.hu: Tudtommal nem hosszabbítható meg értelmesen Budaörs felé, mert úgy van tájolva a végállomás, hogy ez nem megy. A MÁV vonallal sem lehet összekötni rendesen. Az egész 4-es metróra ebben a formában semmi szükség. A rá elköltött pénzeket sokkal értelmesebb módon lehetett volna felhasználni.

gyarló 2013.10.22. 17:59:42

@molnibalage: Budaörs felé jól van tájolva, csak a MÁV vágányaira nem lehet terelni. Mondjuk ez utóbbinak is akkor lett volna értelme, ha már eleve erre tervezik (azaz mondjuk nem 80 méteres állomásokkal).

m.cdn.blog.hu/va/varosban/image/Nyomvonal%20copy.jpg

gyarló 2013.10.22. 17:59:53

@Circus: Nagyrészt már kaptál választ. Én egyébként nem a lakótelepekről beszéltem elsősorban, hanem arról, ami azokon kívül van ezekben a "Rákos" kerületekben.

Nem hinni kell egyébként a zsúfoltságot, elég csak ránézni az adatokra. Míg a VII. kerület (kirívó példa!) közel 30 ezer fő/nkm-rel "büszkélkedhet", addig pl a XVII. 1525-tel. És akkor ezen területek közti gazdasági aktivitásbeli különbségről nem is beszéltem.

concret 2013.10.23. 10:00:05

@gyarló: Rákosmentén már eleve abban tévednek, hogy azt hiszik, ők is budapestiek (én is ott élek, nem bántásból mondom). Pedig Pest külső kerületei de facto ma is agglomerációs alvóvárosok (különösen Csepel, Soroksár és Rákosmente). Csepelnek-Soroksárnak van elővárosi gyors(?)vasútja, Rákosmentének is az kellene. Mondjuk egy jó leágazás a (nagyon jól korszerűsített) gödöllői vonalról.
De a metró hangzatosabb, és a politikusaink a lózungokat szeretik.
süti beállítások módosítása