Úgy néz ki, tényleg megcsinálják, a szkeptikusok elhalkulhatnak, Elon Musk közép-európai projektje valóban megvalósulhat: Szlovákia fővárosa forradalmi technológiai megoldással lesz összekötve Béccsel és Budapesttel 2020-ig.
"Komolyan gondolják, óriási lesz", ezt posztolta ki március 14-én Michal Novota, a Restartup munkatársa Facebook oldalára az Egyesült Államokból Eon Musk milliárdos, ötletgazda és Dirk Ahlborn, a Hyerloop Transportation Tecnologies ügyvezető igazgatója előadásai után.
Prave som robil rozhovor s Dirkom Ahlbornom z Hyperloop. Myslia to vazne a bude to velke. Vsetky nase univerzity najdu...
Posted by Michal Novota on Sunday, 13 March 2016
A Restartup egy olyan tanácsadói, fejlesztői cég, amely különböző márkák bevezetésével, újrafogalmazásával foglalkozik. Novotna elsőként a tyden szlovák hetilapban számolt be amerikai élményeiről, elmondása szerint soha ennyi dicséretet nem hallott még a szlovákiai szakemberek felkészültségéről. Novotna azt is elárulta, hogy a projekt megvalósulásában sokat segített Ahlborn és a szlovák kormány közötti utolsó találkozó.
De mi ez a Hyperloop?
Ez a közlekedési jármű lényegében egy vezető nélküli óriáskapszula, amely 1200 km/h sebességgel szállítja utasait A-ból B pontba. A közlekedési eszköz egy vákumcsőben haladna, amelyben a mágneses mező segítségével halad előre. A szupervonat tíz perc alatt tenné meg a Pozsony-Budapest és nyolc perc alatt a Bécs-Pozsony utat. A CNN március 6-án készített egy alaposabb összefoglalót a témában, amelyet itt megnézhettek:
Prága helyett, Pozsony
A Hyperloop projekt egyébként jelenleg is fejlesztés alatt áll, de a tervek szerint megvalósítása egyszerre indul meg Kaliforniában és Közép-Európában. Az amerikaiak számára az itteni projekt elindításához az volt a legfontosabb, hogy a helyi szakembereket is bevonják a fejlesztésbe és a kivitelezésbe, amely egyben a szlovákiai szakemberek számára kaput nyithat a világ vezető technológiai újításaival foglalkozó műhelyei felé.
A beszámolóból egyébként az is kiderült cseh újságírói kérdésre, aki azt kérdezte meg Ahlbomtól, hogy egy ilyen ambíciózus tervhez, miért nem találtak jobb útvonalat, hogy a cseh hivatalos szerveket is megkeresték az amerikaiak, de Prága nem mutatott olyan komoly érdeklődést a lehetőséggel kapcsolatban, mint a szlovákok. Sokan most Prágában nagyon dühösek és szomorúak lettek.
Szlovákia, a stbabil hely
Az amerikai előadásból még kiderült, Ahlbomék több állami vezetővel tárgyaltak, de indoklásuk szerint azért esett a választás végül Szlovákiára, mert a Világbank szerint Közép-Európa politikailag legstabilabb országáról van szó. Ez utóbbi kijelentés a minapi szlovákiai választások tükrében eléggé vicces, de ne szóljunk Ahlboméknak, nem szeretném, ha egy esetleges harmadik, Fico-kormány körüli, szlovákiai belpolitikai viharok miatt elmaradna a projekt!
A szlovák sajtó persze megkérdezte Vazil Hudák gazdasági minisztert is, aki szerint ez a fejlesztés a közlekedés olyan típusú újrafogalmazása lehet, amely fokozná a határokon átívelő együttműködést. Hudák láthatóan függetlenné tette magát attól az aktuális körülménytől, hogy mind Magyarország és Szlovákia, de Ausztria is, kerítést építettek vagy terveznek építeni az államhatárok mentén az állítólagos "migránsveszedelem miatt".