Befejezik működésüket Szlovákiában a legendás Ikarus autóbuszok. Az utolsó ilyen jármű Kassán gurult be a garázsba idén szeptemberben. A világhíres járművek évtizedeken keresztül szolgálták a szlovák és a cseh utazóközönséget több tucat városban. Napjainkban már csak a csehországi Tábor településen lehet Ikarusszal buszozni.

 

Az összetéveszthetetlen és felejthetetlen szocialista dizájnnal rendelkező magyar autóbuszok mostantól a gyűjtők prédájává válnak. A hírek szerint Kassán 2010 szeptemberében vonják ki a forgalomból az utolsó Ikarus 280-ast, amelynek utolsó útja egyben a kassai polgárok hivatalos búcsúja volt a busztól, amely 35 éven át szolgálta őket.

Videó a 2008-as pozsonyi búcsúról:

 

A kassai tömegközlekedési vállalat volt már csak az egyetlen Szlovákiában, ahol ilyen típusú autóbuszokkal oldották meg a helyi közlekedést. Korábban 2008 elején a pozsonyi utakról vonták ki az Ikarusokat. Kassán a most elbúcsúztatatott zöld-fehérre festett buszok mellől nem hiányzott legendás kétajtós, kékre festett Ikarus 280.10-es sem. Ez utóbbi azonban már nem a kelet-szlovákiai város, hanem a pozsonyi Történelmi Autóbusz Klub tulajdonában van. A maguk ideén ezek a buszok évtizedeken át utasok millióit szállították és csak Kassa város útjain több tizezer kilométert tettek meg.

Az utolsó pozsonyi Ikarus 2008-ból:

 

Általános nézet Szlovákiában, hogy az Ikarus buszokat nagyon megbízhatónak tartotta mindenki. Mikor más járművek már képtelenek voltak bekapcsolódni a közlekedésbe, az Ikarus akkor is menetelt. Ráadásul a diesel motorral felszerelt jáművek fenntartását még nagyobb kiadások nélkül is meg lehetett úszni. Sok szlovák örömmel közlekedik Budapesten, mert az itteni buszok hangulata fiatalságára emlékezteti. Az pedig alap, hogy minden szlovák gyerek tudja: az Ikarus autóbuszt Magyarországon gyártották és a világ kilencven országának utazóközönségét szolgálta ki, például Kanadában vagy az Egyesült Államokban. Sokan irigykedve konstatálják, hogy Magyarországon a több generáljavításon átesett példányok a mai napig utasokat fuvaroznak.

 

45 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://dotoho.blog.hu/api/trackback/id/tr602322484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ödönke 2010.09.26. 13:22:45

Pár éve Taipeiben (!!!) láttam Ikarus-t.

Jeff 2010.09.26. 14:11:03

"Sok szlovák örömmel közlekedik Budapesten, mert az itteni buszok hangulata fiatalságára emlékezteti."
Ez azért nem biztos hogy Budapestre nézve annyira pozitív :)

danyidl 2010.09.26. 14:15:48

hát nem tudom h feltétlenül büszkének kell-e lennünk arra h szinte már csak nálunk járnak 20-30 éves buszok azon országok közül ahová exportáltunk Ikarusokat.
fantasztikus h régen ilyen fasza volt de mi van ma?

dr. emmett brown 2010.09.26. 14:18:07

Kedves Csehszlovák Kém, nagyon bírtam a blogodat a VB alatt, és most lenne egy javaslatom Neked a következő posztra: nézz utána a Hranica c. dokumentumfilmnek.

kalapácstollú 2010.09.26. 14:35:41

@Jeff: Slota forog a karosszékében! Szlovákok Magyarországon Ikarus-szal? Hát nem tankkal!????
:)

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2010.09.26. 14:37:27

De hogy fájhat ez annak a sok szakinak, akik évtizedeken keresztül dolgoztak pl. Mátyásföldön.

8-(

"Milyen kár, hogy a jó dolgokból mára nem maradt semmi..."

Kgfb · http://biztositaskotelezo.hu 2010.09.26. 14:58:38

Azért biztonságosabb, környezetbarátabb és jobb közlekedési élményt nyújtanának az új buszok, mint a régi Ikarusok... persze lehetne indítani nosztalgia járatot, de ne az összes buszvonalon legyen ilyen :)

Kozmokrator · http://www.tudtad.com 2010.09.26. 15:02:41

Az igazság az, hogy ilyen buszokon szeretek utazni inkánn, mint az új típusú Volvokon. Van hangulat és a szag is fílinget ad!

Snexi 2010.09.26. 15:05:00

itt az ideje már az új ikarusokat beszerezni pestre
persze azért pár régi buszt felújíthatnának (mondjuk a troli vonalán,hoyg kiszámíthatóak legyenek hogy hol közlekednek)
de nem igaz,hogy a bkv-s buszok állapota napi téma és még mindig semmi konkrét terv velük kapcsolatban

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2010.09.26. 15:06:46

@dr. emmett brown: Köszi az ötletet! Szelmenc történetéről még a kilencvenes évek elején-közepén lehetett először hallani és most már film is készült róla, korrekt.

Tuti, h a szelmenciek is közlekedtek Ikarusszal ha Kassán jártak!

2002 2010.09.26. 15:16:29

őő

engem ilyen hozott haza pénteken. Ha tudtam volna, hogy nincs tovább jobban megnézem :D

Iridium 2010.09.26. 15:17:05

Magyarországon még bármikor megtekinthetik a szlovák (és más nemzetiségű) turisták ezeket az Ikarusokat az elkövetkezendő 30-40 évben. Még múzeumba se kell menni értük, csak várni egyre a buszmegállóban.

CSL 2010.09.26. 16:03:45

Tegnapelőtt voltam Pozsonyban és láttam nem is egy Ikarust..

dr. emmett brown 2010.09.26. 16:14:36

@Csehszlovák Kém:
:) meg hát annak az apropóján illene ide, hogy a szlovákok ezt a filmet jelöltetik Oscar-ra, egy magyar falu sorsáról szóló dokumentumfilmet. Meg egyáltalán hogy a szlovákok eről dokumentumfilmet csináltak.

gregorio 2010.09.26. 16:16:26

Katowicében is sok régi Ikarus közlekedik, és elég szépen fel vannak újítva. biztos, hogy a lengyelek sem vonják ki őket még egy darabig.

Jack/rendetteremt/ · http://www.youtube.com/watch?v=SBPvrOdFm00 2010.09.26. 16:38:59

Rájöttem mi a hiba a képen.. Ezek a buszok TISZTÁK..

Káposztakukac 2010.09.26. 16:41:35

szerintem a szlovákok pont leszarják, hogy van-e ikarus vagy sem. volt nekik saját buszgyáruk csehszlovák időkben. amúgy is csak nekünk magyaroknak nagy szám az ikarus, mindenhol máshol csak úgy emlékeznek rá, hogy sok volt belőle, mert nem igazán volt más...

szégyen, hogy szlovákoknál már a 400-asokat is kiselejtezték, nálunk még a 200-asok is futnak még vagy 10 évig...

Anyadamedve 2010.09.26. 16:41:46

Ha felújítják az utasteret, akkor 100x jobb, mint az új volvo buszok. Ezek már 2-3 év után tropára mennek a magyar utakon.

öregpóni 2010.09.26. 16:46:39

@klarky: Nincs igazad! Maradt egy maroknyi csapat a régi ikaruszosokbol, és csinálnak egy-két buszt, mert a lóvét lenyulta kettő biztos, de inkább három hejröl amit kapott (az IKARUS megmentésére) a SZÉLES GÁBOR a száz leggazdagabb (magyar)eggyike!!!!!

öregpóni 2010.09.26. 16:54:03

@Káposztakukac: Kiskukac olvass utánna milőtt hüjeséget írsz!!!
Az IKARUS még mais világhírű, és számtalan díjat hozott nekünk, mig...
(komment Feljebb)

georg 48 2010.09.26. 16:54:41

@Káposztakukac:
csak halkan jegyzem meg, hogy Ikarusok futottak még: Argentína, Brazilia, Kanada, ösz. kelet eu., kisérletként USA.. Valószínü, nem azért mert nem volt nekik más!!!!!!. Ne becsüld le hazád termékeit!

golaz_ 2010.09.26. 16:54:47

400 - asok még járnak, csak a 200 - as sorozatot selejtezték. Csehországban Decinben is vannak Ikarusok.

golaz_ 2010.09.26. 16:57:23

Csak a 200 - as sorozatot selejtezték, a 400 - asok még lesznek egy ideig. Csehországban pedig Decinben is vannak Ikarusok.

gio · http://www.napiauto.blog.hu 2010.09.26. 16:57:32

@klarky: a ma közlekedő összes Ikarust be kellett volna zúzni úgy 10 éve. mármint ezeket a régi szarokat. ezek miatt lehet megfulladni a városban.

gio · http://www.napiauto.blog.hu 2010.09.26. 16:58:28

@Anyadamedve: nem az utasteret kéne felújítani, hanem a motort. a gyűrődést bírják, de hangosak és megfullad tőlük Budapest.

golaz_ 2010.09.26. 17:04:09

Már felújították egy részüknél, a másik részük eleve új motorral jött. De kevesebbet fogyasztanak, mint az új buszok és ezért nem olyan nagy a károsanyag - kibocsájtásuk sem.

Lúdtalp 2010.09.26. 17:12:19

Magyarorszég egy roncstelep lett. Kizárt hogy erre bárki irigykedni odaát.

2002 2010.09.26. 17:27:52

@Lúdtalp: Ugyan már, ne mondjál ilyet. Nem mindig az a jó, ami a legújabb

Káposztakukac 2010.09.26. 17:46:30

@georg 48: sőt, még nyugat-németországban is...ahonnan nagyon gyorsan ki is koptak, olyan szarok voltak. semelyik általad említett országban nem azért kerültek ikarusok (és végképp nem nagy számban...) mert olyan jók lettek volna, csak akkoriban nem nagyon volt más, olyan olcsó ajánlat a piacon. a kínaiak még messze voltak akkor.

anyadmajma 2010.09.26. 17:56:24

@Káposztakukac: Te egy ilyen kis buzi lehetsz. A kínaiak pl. ma is messze vannak, és pl. még mindig igen kemény verseny folyik az Ikarusz csukló licenszéért, (de ezt hálisten még nem tudták eladni, mert ugye nem az állam kapna lóvét belőle).
Az, hogy te egy korlátolt kis fszkalap tinédzser lehetsz, még ne jelenti azt, hogy ami magyar(akár szoci alatt is), az csak szar lehet.
Te, tényleg, miért nem disszidálsz, mondjuk A NAGY NYUGATRA? he?
hülye

gio · http://www.napiauto.blog.hu 2010.09.26. 18:06:22

@anyadmajma: nehéz egy demokratikus államból disszidálni.

az Ikarus anno jó busznak számított, de nem véletlen, hogy nem a nyugati piacokat lepte el, hanem a fejlődőket. ezzel nincs semmi baj, olyan volt akkoriban, mint ma a Dacia Logan. új autó, garanciális, mindent tud, amit egy autónak tudnia kell, de akinek egy kicsivel is több pénze van, már Fordot vesz.

Aron_son · https://busworldblog.com 2010.09.26. 18:11:21

Cehszlovák Kém!

Csehországban még Karlovy Vary-ban is jár Ikarus, a feljebb említett Decin-en kivül. Valamint Prágában pár darab E91-es is található.
Szlovákiában pedig Kassán és Pozsonyban a 400-as család tudtommal marad még.

anyadmajma 2010.09.26. 18:14:05

@gio: Hm, ez azért vitatható. Az tény, hogy a 30-40 éves buszok nem versenyképesek manapság, de valahogy és valamiért csak lefutották a maguk pár millió km-ét. Egy volvo vagy scania erre nem képes. És most válság idején megint csak a tartósság kéne a fényűzéssel szemben. Van még mondjuk buszgyártás itthon, megint kapott publicitást is. És vajon véletlen-e, hogy azon a 3 településen, ahol az ikaruszt gyártották? És kb fele-harmada áron adják el nyugatra, mint a nyugati buszokat? És vajon a hülye nyugati miért vesz szoci-balkáni-buszt? Tán nem az ár-érték aránya miatt?

Aron_son · https://busworldblog.com 2010.09.26. 18:16:54

@Káposztakukac: A hőn áhított king longod annyira jó volna? Elkeserítelek, de jót még nem olvastam/hallottam róla.

gio · http://www.napiauto.blog.hu 2010.09.26. 18:22:43

@anyadmajma: azért a 200-as generáció utáni Ikarusok meg sem közelítik annak a szintjét. jellemző, hogy egyszerre kell majd leselejtezni őket, annak ellenére, hogy a 200-asok 10-15 évvel többet futnak majd, mint a borzasztóan szar 400-asok. az alacsonypadlós próbálkozásról meg ne is beszéljünk, ami ennyiszer gyullad ki, az nem kész konstrukció.

az ár/érték arány lehet, hogy jó, de maga az érték nem elég magas ahhoz, hogy Nyugat-Európában is megjelenjen. az új buszok pedig csak itthon esnek szét. külföldön az erős lobbi miatt cserélik őket olyan gyakran, meg mert ott valóban versenyképes tömegközlekedést szeretnének kialakítani, nem úgy, mint itthon, ahol csak beszélni tudnak erről.

VakondM 2010.09.26. 18:26:36

Pozsonyban még mindig van Ikarus, csak nem 200as hanem 415 és 435.

jack o'neill 2010.09.26. 19:06:50

@georg 48: Egy kis kijavítást ha elfogadsz.
Az Ikarus-ok az USA-ba nem csak kisérletként futottak.
Igaz a 200-asból kevesebb, de a 400-ason alapuló 416-osból és 436-osokból több futott, vagy fut ma is az USA-ban.
A kép Washington DC-ben készült:
www.ttmg.org/photos/tlogan/WMATA_Ikarus_5225.jpg
És íme egy lap, ahol fent van, hogy hova, milyen tipusú buszt készítettek (és a sorszám alapján a mennyiség is kiolvasható) Ikarus USA, American Ikarus (plusz leszármaztottként már NABI) néven.
community-2.webtv.net/ajkristopans/IKARUS/index.html

jack o'neill 2010.09.26. 19:14:11

@anyadmajma:
"Egy volvo vagy scania erre nem képes. "
Erre azért ne vegyél mérget!
Érdemes megnézni egy régebbi, svéd gyártású Volvo-t, vagy egy Scania-t.
Nem olyan rosszak azok, sőt!
Illetve ne felejtsd el, hogy anno a 200-asokat NEM 15-20 évre tervezték!
(Kb ennek pont felére, az hogy eddig bírják? Hát erre csak az a válasz, hogy egy kiforrott és igen eltalált, több szempontból is jó átgondolt konstrukció!)
Persze volt idő, mikor elég sűrűn cserélhették itthon a buszokat. Plusz sok ma is futó 200-as vázcsere, esetleg hajtáslánc korszerűsítés után fut mai napig, nem pedig 15-20 éve eredetiben.

jack o'neill 2010.09.26. 19:21:27

@anyadmajma: Ár/érték arány érdekes kérdés.
Főleg a hazai buszok terén. Mert egy mai Ikarus-ARC nem biztos, hogy jobb ár/érték terén (sajnos), mint egy német MAN, Mercedes, vagy lengyel Solaris.
Ráadásul ezek a cégek több sempontból átgondoltabb kocsikat fejlesztenek.
Nem csoda, hogy a hazai busz export jelenleg elég visszafogott. Pár Credo Romániába, MJT törökökhőz, vagy Kolozsvárra és kész.
Persze a NABI itt kakukktojás, a nem kis mennyiségű - részben - itt készített acélvázas és kompozit testű buszával.
Nézd meg mennyi NABI fut és fog futni ott. Ezek részben itt készülnek és USA-ban lesznek 100%-osak.
Pl.:
en.wikipedia.org/wiki/Fleet_of_the_LACMTA

seikof 2010.09.26. 19:51:54

Kérem a kedves szerkesztőt, hogy pontosítsa a bejegyzést. Miért is? Ugyanis Pozsonyban, Kassán, Eperjesen is üzemelnek Ikarusok még. Csak nem 200-as széria, ha nem 400-asok.

Feri BPO-537 2010.09.26. 22:46:00

@gio: Nem a buszok miatt lehet Budapesten megfulladni, hanem a sok autótól.

"az alacsonypadlós próbálkozásról meg ne is beszéljünk, ami ennyiszer gyullad ki, az nem kész konstrukció."
Ebben nincs igazad, mert a 412-esek csak a BKV-nál gyulladtak ki sorozatosan; ezen kívül csak 1-2 lengyelországi példány égett ki.
Azt aláírom, hogy a típusnak megvannak a maga hibái (mint minden járműnek), de az még a Napnál is világosabb, hogy a busztüzek elsősorban a ROSSZ KARBANTARTÁS miatt keletkeztek.
A Berlinben közlekedő Mercedes Citaro buszok több példánya is sorozatban kigyulladt a közelmúltban.

@VakondM: Pozsonyban még 412-es is van :) - igaz, csak 3 db.
süti beállítások módosítása