7554_(4170)_tessedik_samuel_szarvas_keviczky_hugo_1942_2.jpg

Ezt kapd ki: A nemzetállamot építő Szlovákia egy magyar többségű települése szeretné visszakapni a magyar nemzetállamot építő időszakra utaló elnevezését, amelyet a kommunisták neveztek át egy nemzeti szlovák történelmi alaknak tartott nevével, aki egy szláv származású hungarus ember volt és akit a mai Magyarországon simán magyarnak tartanak. (Leadkép: Tessedik Sámuel szobra Békéscsabán)

2012 március: Tešedíkovo (Pered) lakosai népszavazáson kétharmad arányban úgy szavazott, hogy a település hivatalos neve legyen Pered.

2013 október 15.: Rober Fico kormánya elutasítja a kérelmet.

A szlovák BM indoklása: a referendumot figyelembe vették, de a jelenlegi szlovák törvény kimondja: a települések elnevezései kizárólag államnyelven lehetséges, Pered pedig magyar elnevezés, állítják a felkért bizottság álláspontja alapján.

A bizottság tíz tagból áll, 7 miniszteri alkalmazott, 3-an a Szlovák Tudományos Akadémiáról (SAV) egy közülük, Mária Kohútová történész végzettségű.

A szlovák bizottság fő érve: Pered túl magyarosan hangzik.

Bizonyíték: Ján Lipský (1766-1826) hungaroszláv térképész1812-es szótárában ezt írja Peredről: "azt mondják ez magyar elnevezés, nincs más változata".

Robert Kaliňák belügyminiszter (SMER) szerint Pered magyar elnevzés, amelyhez nem illik visszatérni, éppúgy, ahogy Bratislava sem lesz Pozsony.

Ellenérvek:

Eva Kowalska újkorral foglalkozó történész (SAV) ellenvéleménye (ő nem volt a bizottság tagja): Peredet azért emlegetik magyar elnevezésként, mert a településen mindig magyarok éltek. Ugyanakkor egy etnikum nyelvén használt elnevezés nem jelenti azt, hogy ne lehetne használni más nyelven is. Pered könnyedén meghonosodna az államnyelvben, amely valószínűleg meg is történik, ha a kommunisták 1948-ban nem vettek volna revansot a magyarokon több száz dél-szlovákiai falu erőszakos átnevezésével.

A települést a két világháború közötti Csehszlovákiában is Perednek hívták, magyarul nem jelent semmit, lefordíthatatlan.

Baka, Zalaba, Mad: Szlovákiában több olyan település is létezik, amelynek neve hasonló eredetű, mint Pered. Azaz: 1948-ban átnevezték ezeket a településeket, de ma már korábbi nevüket használják - szlovákul is!

1391852_4861046902270_1726434179_n.jpg

Megint magyar gyerekeket esznek a szlovákok?

A történet legendásan ismerős lehet a Monarchia idejéből: klasszikus tisza istváni buzerálás, a kisebbségekkel szemben megnyilvánuló tyúkszemre lépések és örökös baszogatások, izomkodások magyar etnikai türelmetlen politikája ugorhat be mindenkinek a szlovák kormány minapi döntése kapcsán. Ahogy egykor felső-Hungária szlovákok lakta településeinek a csodás Magyar Millenium jegyében történő ész és logika nélküli elmagyarosítása is okkal cseszhette fel minden szlovák agyát úgy nem meglepő ha a Fico-kormány minapi döntése kapcsán morognak a szlovmagyarok is.

Az időzítés zseniális, ha megyei választás, akkor dobjuk fel a hangulatot ott délen, mert akkor északon is összébb rándul a bagázs, kiegészítik egymást. Magyarországon sokan még mindig Slota Jancsit képzelik maguk elé, ha a magyarfaló szlovák nacionalizmust kell perszonifikálni, pedig a hardcore nackók ideje már lejárt. Szlovákiában is szofisztikáltabb módon etetik az erre hajló szavazókat, ahogy Orbán is ügyesen játszik a szélsőjobbos potenciállal, Fico is időnként morzsákat szór eléjük a vályúba:

Eating-time!!!!

Most is ez történt, mondhatni sem az eset, sem az arra adott első körös szlovák és szlovmagyar reakciók nem lepik meg igazán az embert. Fussunk végig rajtuk.

A szlovák nacionalisták Orbán provokációját látják ebben az esetben is, aki csak a megfelelő időpontra vár, hogy elődei - Horthy Miklós, Kun Béla és Kádár János – útjára lépjen és végre szlovák területeket foglaljon el. A szlovákiai magyar nacionalisták pártszócsöve a döntés után nem sokkal kiáltotta világgá: soviniszta diktatúrába ütközött Pered. Van abban valami mókás, amikor az MKP-s nacionalisták soviniszta diktatúrát kiabálnak. Nem feltétlenül azért, mert Pered ma is használatban van a kék táblán, de még ki is lehet mondani, lehet használni – hanem mert ő maguk is hasonló kirekesztő, nacionalista politikát folytatnak és ezt nem veszik észre. Látjátok, érzitek kedves vírusozó emkápések, vianovások, milyen kínosan szar és kellemetlenül fájó ez a pitiáner nacionalizmus, amit most a pofátokba kaptatok?

Ezt azért fejtsük ki!

A magyarországi olvasók nem biztos, hogy tudják, a minap politikatörténeti mérföldkőhöz érkeztünk a szlovák belpolitikában. Történt, hogy a szlovák hírtelevízió egyik vitaműsorban Berényi József a Magyar Közösség Pártjának (MKP) elnöke és Andrej Danko a Szlovák nemzeti Párt (SNS) elnöke ült le asztal mellé. A vita azonban elmaradt, a néző csak kapkodta a fejét. Berényi kifejtette, hogy az amíg az MKP az SNS-szel el tudja képzelni az együttműködést, addig a Most-Híd párttal ez az elképzelés nehezebb lenne, nem tudják mivel állnak szemben. Értitek? A modern Szlovákia fennállása óta bevett, de sokszor igazságtalan érv volt az MKP ellehetetlenítésére, hogy Slotáékkal rakták őket párhuzamba. Most az MKP önként ült fel a szopórollerre, együttműködne a poszt-Slota párttal, hova jutottunk?

Cumi és déjà vu

A szlovák kormány döntése egyébként bennem déjà vu érzéseket keltett. Szlovákia már megint olyan állami törvényre hivatkozik, amelyet ő magasabb szintűnek tart, mint egy népi kezdeményezés eredménye vagy egy idegen állam törvénykezésének következménye, amely saját nemzeti területén élő állampolgáraira vonatkozhat. Joga van hozzá, de velejéig antidemokratikus és ellentétes az európai gondolattal. Itt jegyezném meg ugyanakkor azt is, hogy az MKP képviselői, küldöttsége megint elmehetnek Strasbourgba, molinóval, száz kamerával kísérve, de az Eu nem fog beavatkozni. Szlovákiának joga van saját területén saját törvényeit alkalmazni és Strasbourg a probléma megoldását visszautalja az adott nemzeti állam saját hatáskörébe.

Ne feledkezzünk el arról sem, hogy az 1990-es évek elején Mecsiár országlása alatt a perediek egyszer már átélhették az elutasítás szomorú tényét. Vajon az azt követő, két cikluson keresztül kitartó kormányzati periódus miért nem volt elegendő az ügy megnyugtató rendezésére? Mivel foglalkoztak akkor azok az MKP politikusok, akik ma nagy hangon Peredet kiabálnak? Ha én egyszeri választópolgár lennék, nem kérdezném meg-e a következő alkalommal  - tényleg: megyei választások, hallo! – a kis picsáját felém meresztő MKP-s politikustól: - Te Józsi, hogy is van ez? Ott ültetek nyolc évig Pozsonyban, oszt amikor kint vagytok a jóból, mostan kezdesz itten karónkiabálni?

A 2012-es peredi MKP-s népszavazást lehetővé tevő 2011-es törvénymódosításról, amelyet a Most-Híd képviselői értek el a szlovák parlamentben itt olvashattok!

Pered példája tökéletesen megmutatja, meddig érvényes a nacionalista haverkák – Róbert és Viktor – kvaterkázása. Eddig. Izomból (lásd: kettős állampolgársági törvény szlovákiai erőltetése) semmit nem lehet megoldani, marad a közös pálenkázás és focimeccsnézés (ez utóbbiba most magyarországi olvasóim kedvéért inkább nem mennék bele). Megint és újra úgy akarja a helyi szlovmagyar párt saját ügyét átverni az országos közvéleményen, hogy erről a többségi nemzet tagjai gyakorlatilag semmit nem tudnak, azon kívül amit már hallhattunk: dejszen a peredi szlovákok is inkább perednek mondják. Ez így kevés. 

Pered példája tökéletesen mutatja, mennyire üres és semmitmondó volt a Fidesz-KDNP-s nemzetpolitikában bullshittelő Surján Lacika és a megvezetett szlovák újságíró Hríb papa jézusi szeretet jegyében törtnő pusziszkodása + kétnyelvű címlap. Talán ha kevesebb apponyizás, trianonozásra került volna sor, de mondjuk Peredet bedobták volna együtt és erről a szlovák közvélemény is értesül, nahát, bele se merek gondolni. Ehhez persze nem a Nagy Valagrendet osztogató Surjánt kellett volna delegálni magyar részről, de hát ez már részletkérdés.

Persze, biztosan én nem értem, hogy miért fontosabb majdnem száz éves eseményeken aktívan lovagolni, amikor mi most élünk itt és a kétoldali nacionalizmus ellen továbbra is rengeteg tennivalónk van, ma élő szlovákoknak, magyaroknak. Milyen szánnivalóan nevetséges és felesleges meggyőzni egy mai szlovákot Trianon magyar „igazságáról”, amikor nektek szlovmagyar fiataloknak inkább arról kéne meggyőzni a mai szlovákokat, mik egy mai kisebbségi szlovmagyar „igazságai”. Rossz hírem van: a kettő együtt nem fog menni, sérelmi pozícióból történelmi bullshittelés és modern kisebbségi jogvédelem, ááá, felejtős.

Azt kaptátok, amit megérdemeltek: cumi a szájba. Gyereknemzetek, gyerekveszekedésekkel.

35 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://dotoho.blog.hu/api/trackback/id/tr755580680

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ultracionista tájnigger 2013.10.17. 17:19:20

Eddig olvastam: "a települések elnevezései kizárólag államnyelven lehetséges"

Mit jelent magyarul a Pered? Illetve mit jelent szlovákul a Tešedíkovo?

silent76 2013.10.17. 18:49:01

"Helységneve a Petered névre vezethető vissza, melynek jelentése „Péternek fia”. Az ilyen típusú, tisztán személynévből, helynévképző toldalékok nélkül keletkezett helységnevek még ómagyar eredetűek, keletkezésük a 10 - 11. században valószínűsíthető.[4] Közel hét évszázados hagyományos nevét a csehszlovák hatóságok 1948-ban megváltoztatták, Tessedik Sámuel evangélikus pap, szakíró nevéből képzett, művileg megalkotott Tešedíkovo névalakja a szlovákosítási törekvések szüleményeként jött létre, figyelmen kívül hagyva még annak tényét is, miszerint újkori névadójának életútja sosem érintette a községet."

silent76 2013.10.17. 18:50:29

Egyébként meg miért kell még mindig azon rágódni, hogy a magyarok mlyen gonoszak voltak a "szlovákokkal" az 1800-as években. 2013-at írunk.

Muhammad Balfas 2013.10.17. 22:37:01

@silent76: Hát igen, itt ezt a bizonyos 7 évszázadot kellett volna tisztelni, de ha már nem akarják visszaállítani a régi elnevezést, akkor legalább írják ki ezt is, mint ahogy nálunk számtalan helyen ki van írva Pl. Budakeszi-Wudiges.
Egyébként-függetlenül a nemzetiségi kérdésektől- ha egy település lakói nagy többségben meg akarják változtatni a település nevét, akkor ez lehetséges?

Muhammad Balfas 2013.10.17. 22:37:11

Az egész átnevezősdi egyébként a nemzetiségi problematikán kívül is divat volt komcsi körökben akkortájt. Gondoljunk csak nálunk Adyfalvára vagy Sztálinvárosra. Valószínűleg az elvtársak örömüket lelték ebben..

luxusmoszkvics 2013.10.17. 22:37:36

Csak annyit fűznék hozzá, hogy Tessedik szobra Szarvason van. Békéscsabán utca van elnevezve róla. Amúgy érdekes a blogod, rendszeresen olvasom. Üdv: János

A nevem Senki 2013.10.17. 22:37:47

@silent76: Szerintem kell rágódni. Ahogy trianonon is kell. Csak nem úgy, ahogy teszik a szlovákok és tesszük mi. Higgadtan, konszenzusra törekedve. De ehhez kettő, egymásra partnerként tekintő tárgyalófél kell.

concret 2013.10.18. 00:35:55

@Ches Desmond: Na ezekkel a kommentekkel alaposan mellélőttél, pusztán tartalmilag is (szerintem nézz utána).

Ha valami, akkor ez a poszt remekül mutatja Cs.K. középutas álláspontját (sőt! itt-ott elő-előbukkan belőle némi magyar elfogultság is, bár nevezzük ezt objektivitásnak - próbálná ezt eladni a tótoknak :) a vér mégsem válik vízzé)

Szúnyog 2013.10.18. 12:37:28

A népszavazás meg le van szarva, ha a hódítóknak nem tetszik az eredmény. Meg ennek az idegenlelkű mocsok posztolónak.

Nagyzee 2013.10.18. 12:38:02

"A nemzetállamot építő Szlovákia egy magyar többségű települése szeretné visszakapni a magyar nemzetállamot építő időszakra utaló elnevezését (...)"

Ez így nekem kissé ferdítésnek tűnik. Ha egy olyan településről lenne szó, amelynek a 19. században művileg kreálták a magyar nevét, akkor igazad lenne. De egy kb. 11. századi, se magyarul, se szlovákul semmit nem jelentő településnév miért utalna a magyar nemzetállamot építő időszakra?

decoati 2013.10.18. 12:38:42

A lakosság simán csak túsz a politikai csatározásokban. Hogy rohadnának meg mind.

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2013.10.18. 12:39:01

mekkora köcsög ez a szlávimádó zsidógyerek dotoho

Attila64 · www.sagaontour.ca 2013.10.18. 12:40:19

Még jó, hogy minden hatalom a népé!

Sárfehér 2013.10.18. 12:40:39

Ez persze egy bosszantó dolog, de a fő probléma Dél-Szlovákiában az, hogy a magyar lakta részek a csehszlovák idők óta kimaradnak a központi fejlesztésekből, azaz nem kapják meg a nekik járó fejlesztési (ma EU-s) forrásokat. Vagyis a terület a szlovákoké, szlovák nacionalista politikusokról neveznek el szigorúan magyar lakta városokat (Párkány), Szvatopluk és Ciril-Metód szobrot állítanak, az adót beszedik, de pénzt nem adnak. Vagyis az övék, de felelősséget nem vállalnak érte - azaz mégsem tekintik a magyar lakta területeket a sajátjuknak. Akkor meg miért...?

roki 2013.10.18. 12:41:21

@luxusmoszkvics:
Persze, hogy Szarvason van, hiszen az Albertirsán született Teschedik Sámuel, anyja neve Lang Erzsébet, a békés megyei evangélikus iskolák főfelügyelője volt.

Amúgy pedig virtigli "szlovák" emberként az ő családneve is német gyökerű, a szudétanémetek által lakott sziléziai Teschen fejedelemségből származó embert jelöli.

A békés megyei tótokra egyébként jellemző, hogy túlnyomó többségük evangélikus ...és, ha kisétál az ember a régi temetőkbe, akkor igazolja is ezt, hogy döntően német, vagy flandriai eredetű családneveket talál a latin gyökerűek mellett.

A szláv nyelv az evangélikus valláshoz kötődik, erre, a kereszténységnek a latin, arámi és görög mellett negyedik elfogadott nyelvére azért váltottak a korábban egyébként többnyire németet, vagy magyart használó evangélikusok, mert a győzedelmes ellenreformáció után ennek segítségével tudták megőrízni vallási pozícióikat a latint használó romkat klérus és jezsuita rendi törekvésekkel szemben.
Pl. a gödöllő környéki evangélikusok nyelvi eltótosodásáról források szólnak.

roki 2013.10.18. 12:42:19

@concret:

Dehogy középutas CSK, ő bizony kőkemény tót nackó, aki, a feltehetőleg általa is ismert, ámde kényelmetlen mainstream tudományos eredményekre fittyet hányva egy-az egyben leveszi a XVII.szd-től kezdődően a térség megosztására és a hatalmi viszonyok ellenőrzése érdekében összetákolt, a győztesek igazságaként eladott katkó-jezsuita konstrukciót.

Tulajdonképpen ő folyamatosan azt az alkut kínálja, hogy fogadjuk el a szvatoplukos ősszlovák fasságokat mint tárgyalási alapot és akkor majd a szlovákok is jók lesznek a felvidéki magyarokhoz, megsimogatják a buksijukat, engednek egy kicsit a jelenlegi szélsőséges és merev álláspontjukból...

...csakhogy a szlovákoknak mindenképp engedni kell, hiszen a jelenlegi állapotukban a cigány öntudatra ébredés fogja megenni őket reggelire.

Tulajdonképp CSK ravaszkodása arról a kétségbeesett kísérletről szól, hogy a magyarok irányába történő kiegyezés segítségével szeretnék elmozdítani a szlovák társadalmat a cigányok jelentette kihívás kezeléséhez megfelelő irányba.

Szerintem pedig, ha eddig ennyire merevek voltak évtizedekig, most már nem kell elkapkodni a dolgot, nézzük meg, hogy miként eszik meg a tótok azt, amit maguknak főztek, egy-két évtizedet még nagyon is kibírunk.

roki 2013.10.18. 12:43:05

Hogy kikből lettek a tótok:

"Az alberti evangélikus egyházban őrzött szlovák nyelvű leírás szerint Váracskay András földesúr hívására 1711. szeptember 29-én Csányi György, Takács Mihály és Havram Pál elöljárók vezetésével, 24 szekérrel érkeztek Albertibe az első telepesek,"

Két magyar nagycsalád és egy románnak látszó família, akik megunták a transzhumáló állattartást, amire éppen csak egy évszázaddal korábban költöztek őseik a Felvidékre.

No, ezek az emberek voltak azok, akik az evangélikus vallásban taktikai okokból szláv nyelvűre váltottak...és lettek mára ősszvatoplukosan szlováknak mondott tótok.

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2013.10.18. 13:29:00

@silent76: Ezt a wikipédia mondja, oszt vagy igaz vagy nem. Egy magyarnak nyilván igaz lesz egy szlováknak meg nem. Jobb érvet hozzál elő, öcsisajt.

Nagyzee 2013.10.18. 15:53:45

@Csehszlovák Kém: Te állítasz valamit, neked kellene bizonyítanod, hogy a Pered településnév a "magyar nemzetállamot építő időszakra utaló elnevezés".

Ez is a Wikipédiáról van, de remélem, még szerinted is perdöntő:
"1237-ben a pannonhalmi apátság birtokainak összeírásában említik először. A század közepén királyi birtok volt, a vágsellyei uradalom része. 1251-ben IV. Béla "Purud" falut a turóci premontrei kolostornak adományozta"

Ha 1251-ben már oklevél említi a Pered név régiesebb alakján, akkor azt hiszem egyértelmű, hogy nem nemzetállam-építés közben kreált névről van szó.

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2013.10.18. 16:03:10

@Nagyzee: Nekem nincs vitám azzal, hogy 1237-ben említik, elfogadom, de ez nem cáfol meg. Másrészt nem Pered, hanem "Purud" alakban fordul elő.

A "Pered" szóalak a 19. században rögzül - szótárak, lexikonok, törvények - ami viszont már a magyar nemzetállam építésének korszaka, ez az elnevezés pedig ezt a korszakot idézi fel Szlovákiában.

Magyarországon természetesen nem, ezért nem értetted te sem a mondatom. Talán most már igen.

concret 2013.10.18. 18:59:37

@Ches Desmond: Elsőre apróság. Írjuk pontosan: Wudigess (Budakeszi sváb neve).

Másodjára már érdemi tévedés: "Gondoljunk csak nálunk Adyfalvára vagy Sztálinvárosra". Nos, Adyfalva (valaha Érmindszent) sajna nem nálunk, hanem odaát van.

Harmadjára: "ha már nem akarják visszaállítani a régi elnevezést, akkor legalább írják ki ezt is, mint ahogy nálunk számtalan helyen ki van írva"
Ha járnál a Felvidéken, láthatnád: a részben magyarok lakta települések magyar nevei kék táblán (a poszt is említi) ki vannak írva (meg persze a ruszin nevek ruszinul, cirill betűkkel, csak azok észak-keleten). Vagyis olyat reklamálsz, ami már működik.

concret volt?

concret 2013.10.18. 18:59:56

@roki: @Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: be kell lássam, a középutasság is relatív.

Jobbszélről nézve én is tótbérenc lehetek, holott én csak meghaladni próbálom a felmenőim avítt nacionalizmusát (amibe az a pár millió tót ott a Felvidéken sehogy sem fért bele, de ezzel érdemben mit sem törődtek).

Nyilván, Ti úgy gondoljátok: valamelyik népnek (konkrétan a tótnak) kapitulálnia kell, nincs más út. Szerintem meg ez az út már nem létezik a mai korunkban. Föl kell hagynunk az egymásnak homlokegyenest ellentétes "nemzeti igazságok" büszke képviseletével, hiszen ez semmit sem old meg. Ezt nevezem én a középút keresésének.

(Cs.K. csak magyarul tolja a képetekbe a szlovák oldal "igazságait", hátha lesz, aki észreveszi: tükör ez, hozzánk teljesen hasonlót mutat.)

Nagyzee 2013.10.18. 19:00:44

@Csehszlovák Kém: Azért nem értem ezt a (szlovák) érvelést, mert teljesen logikátlannak tartom. A nyelv állandóan változik, így a legtöbb településnév írásmódja és akár ejtése is.

Attól, hogy 6-700 év alatt egy név írásban Purudról Peredre módosult (kiejtésben meg ki tudja, lehet, hogy ennyit sem), az még szerintem ugyanaz a név, és ebbe semmi nemzetállam-építést nem tudok belelátni. A magyar névvel nem is rendelkező szlovák lakosságú falvak számára konstruált magyar településnevekbe viszont abszolút.

Én értem, hogy az állítod, hogy a szlovákok ezt látják bele a Pered névbe, de abszurdumnak és totál logikátlannak tartom, hogy ezt teszik.

roki 2013.10.19. 08:31:37

@concret:

" (amibe az a pár millió tót ott a Felvidéken sehogy sem fért bele, de ezzel érdemben mit sem törődtek)."

Nekem belefér...de nem azzal a hazugsággal együtt, amivel legyártották őket a különféle hatalmi érdekek isten földi országának bamba szántóvetője formában.Lássuk a csupasz igazságot, ha már módunkban áll megismerni a történelmet, mivel a modern eszközök, pl. internet ezt lehetővé teszik cenzura mentes formában is.

"Nyilván, Ti úgy gondoljátok: valamelyik népnek (konkrétan a tótnak) kapitulálnia kell, nincs más út. "

Tény, hogy a tótoknak elég szar dolog lesz szembenézni a történelmi folyamatok információival, de egyék meg, amit főztek maguknak, ill. főztek nekik.

...és igen, nem fér bele Tessedikovo településnév, mert én értem az üzenetét, ami így szól:

Magyarok, ezentúl Tessedikovo településen laktok, ahol mindig eszetekbe kell jusson, hogy szlovákot csinálunk belőletek, ha tetszik, ha nem, pont úgy, ahogy Tessedik Sámuel csinált szlávot, a korábban más etnikumú, vegyes evangélikus lakosságból.

...ezzel az etnokulturális identitást elrabolni akaró hatalom kigúnyolja természetesen Tessedik Sámuelt is, aki senkitől el nem vett, ellenben adott. Vallási értelemben szabadságot adott az evangélikusoknak azzal, hogy a latin helyett a másik szent nyelven hirdette az igét, ímmár a latin dominálta világban támadhatatlanul, adott, adott a sok etnikumú közösségnek egy olyan nyelvet, ami senkit előnybe nem hoz, mert alig születtek vele.

concret 2013.10.20. 01:02:35

@roki: Túl sok újdonságot nem írtál.

Amit a múltról írtál, lejárt lemez, rég nem érdekes már. Emberek a határon túli magyarok is, jogos emberi vágyakkal-ambíciókkal - nem a csonkamagyar revíziós vágyak túszai.

Ha azt hiszed, a Te véleményed a meghatározó szlovák-magyar együttélés téren, lehet, tévedsz. Ez az álláspont a szembenállás, a konfrontáció álláspontja.

Azt hiszem, a szlovenszkói-fevidéki magyarság is erősen heterogén társadalom - és talán már nem is teljes egészében párhuzamos a szlovenszkói szlovák társadalommal. A törésvonalak már nem igazán nemzeti határok mentén léteznek (bár a beszűkült magyar nacionalizmus föltétlenül ezt óhajtja-föltételezi).

A szlovenszkói magyarság egy része (lehet, sajnos, kisebbsége) sikeresen integrálódik az ország többségi társadalmához. Színvonalasan megtanul szlovákul, diplomát szerez, és sikeres lesz, érvényesül. Ez persze erős elmozdulás a többségi társadalom opponálástól, ám (talán) nem jelent asszimilációt. Gondolom, ők a Híd-Most magyar bázisa.

Létezik egy kistelepülési, zárt, lecsúszó közösségi modell is. Akik zárványként őrzik bezárkózó, elkülönülő magyar identitásukat. Határközeli falusi-kisvárosi létforma, 100 évvel Trianon után, több generáción keresztül őrizve a "Nem, nem, soha" platformot. Lehet ezzel érzelmileg könnyen azonosulni, ám hosszú távon nem lesz vonzó az önmaguk számára értelmes célokat kitűző magyar fiatalok számára. Ez a klasszikus nacionalista magyar érdekvédelmi párt, az MKP bázisa.

Nyilván sokatmondó a Híd-Most és az MKP szavazatokban mérhető erőviszonya. Nem a mi dolgunk értékelni-minősíteni a tényeket: fölnőtt magyarok élik ott a maguk életét, elvitathatatlan joguk dönteni önmaguk sorsáról, jövőjéről. Hogy milyen "történelmi folyamatok információi"-ra gondolsz, fogalmam sincs. Bár számunkra nem örömteli, de Szlovákia jobban teljesít (nálunk - a magyar kormány szlogenje mindig elhagyja a viszonyítási alapot), nem kell nagyon aggódnod (vagy kárörvendened) miattuk.

kifordított nagyanyó 2013.10.21. 12:05:20

@concret: Az mem középút,hogy bezzeg a magyarok milyen szarok!

concret 2013.10.22. 00:07:12

@kifordított nagyanyó: Próbálok segíteni (mániákus népnevelő vagyok):

Nem arról van szó, hogy "a magyarok milyen szarok". Hanem arról: ahogyan mi hajlamosak vagyunk a primitív tótozásra (lásd: "kása nem étel, tót nem ember", vagy "nekimegy, mint bolond tót az anyjának" stb.), ugyanolyan a tótok részéről a maguk "magyarozása". Csak ezzel találkoznunk kell, rá kell döbbennünk: a mi sértődés alapú nacionalizmusunk pont olyan, mint a Slota-féle kocsmapolitizálás. A miénk sem jobb.

Nem úszhatjuk meg önmagunk kritikus értékelését. Csak ez vezet a középúthoz.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2013.10.22. 17:58:36

@concret: De igen,arról van szó!
Nézd meg kém posztjait!
Hidd el én is szidom saját magunkat is ,de nem így.
+trianon meg a rendszerváltás után a szlovákok jártak jól.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2013.10.22. 17:58:47

@concret: Ja,és tsúnya nácziraszistafaschista létemre igencsak középutas vagyok,sőt van aki azt mondja,hogy konzervatív liberális a gondolkodásmódom.
Bár én az ilyen meghatározásokban,hogy jobboldali-baloldali ilyesmi,nem igazán hiszek.

concret 2013.10.22. 22:16:02

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: Az a bajod, hogy szó szerint veszel mindent Cs.K. blogjában. Nem tudok, nem akarok többet magyarázni - bár attól tartok, egyszerűen nem akarsz megérteni (meg az adott bloggert sem).

Igen, a szlovákok jártak jól. Én is így látom, bár dolgozik bennem az elfogultság is. De ezen már túl vagyunk - vagy legalábbis túl kellene lennünk.

Azért még mondom: ha most húznál egy igazságosabb határt, azon túl is maradnának magyarok, és nagyon sok szlovák rekedne ideát. Jó lenne ez, szerinted? Szerintem rossz lenne, mindenkinek.

Amúgy meg: az is előállhat, a határmenti magyarok nem is szavaznának az anyaország mellett (ha ez persze számít Neked). Ne feledd: 1920-ban Mazúriában és Sziléziában lengyelek szavaztak Németo. mellet, Karintiában pedig szlovénok Ausztria mellett. Ja igen, és németek szavaztak (Sopron-Ödenburgban) Magyaro. mellett.

Vagyis: semmi jelentősége 93 év múltán, hogy a szlovákok jártak jól. Ma azt kellene kitalálni, hogyan járhatunk közösen jól.

Nem emlékszem, hogy fasisztáztalak volna. Saját gondjaiddal küszködsz.

kifordított nagyanyó 2013.10.23. 16:00:45

@concret: Ez a közösen járhatnánk jól egy jó gondolat.
Ezen a nevemen meg párszor lenácziztak már!

concret 2013.10.23. 19:14:06

@kifordított nagyanyó: De nem én. Súlyos jelzőket sosem használok, mert akkor súlytalanok.
Hidd el, az átlagos szlovák ma már más, mint a hazai sztereotípia róla.
(meg hát folyton azt állítjuk, nagyrészt magyar felmenőkkel, és ez nem is alaptalan. már csak ezért is haverkodhatnánk velük.)
süti beállítások módosítása