Négy új megállóval bővült a Rajkán a szlovák 801-es járat december elsejétől. Eddig a pozsonyi városi busz csak a rajkai buszpályaudvarig vitte el utasait, szerdától viszont már a település belsejében kialakított újabb állomáshelyeken is megáll. A településre, ahol már most tavaly több szlovák élt, mint a szlovákiai Dunacsúnban, 2009 októbere óta jár a pozsonyi városi autóbusz. (Képen: a pozsonyi végállomáson).

 

Az új buszmegállóknak a Schengenská, Rajka-Cilada kőtődeRajka-autóbuszforduló, Rajka-Gépjavító neveket adták. A hír egyébként egy hónappal korábban, már megjelent a szlovák tömegközlekedési vállalat honlapján, de akkor a rajkai szlovákok érdeklődése után gyorsan leszedték az információt, mondván, ezek csak előzetes találgatások. A DPB (a szlovák BKV) emberei akkor úgy számoltak, hogy 2011 január elsejétől állhatnak forgalomba az új megállók. Minden azon a megállapodáson múlt, amely során a DPB és Rajka városa meghatározta a megállók számát és azok pontos helyszínét. Gyorsan megegyeztek: a szlovák Markíza kereskdelemi televízió kedden este adta hírül a december elsejei startot.

 

Menetjegy Pozsony-Rajka, 2010

A szlovák főváros önkormányzata és a környék kisebb településeinek megállapodása értelmében, Pozsonyt és a magyar területeket összekötő, óránként induló 801-es buszjáratnak eddig öt buszmegállója volt. A pozsonyi Szlovák Nemzeti Színház új épületétől startoltak Magyarország felé az autóbuszok és a rajkai autóbuszfordítóból indultak vissza. A négy új megállót kizárólag magyar területen, Rajkán alakították ki. Korábban a szlovák fél az új járat bevezetését azzal indokolta, hogy biztosítani szeretné azon emberek szükségleteit, akik a Dunántúli (szlovák terminológiával: Zadunajsko) területekről - Jarovce, Rusovce, Čunovo, Rajka - érkeznek a szlovák fővárosba.

 

Rajka egyik utcáján hasít a szlovák fővárosi busz

 

A régió lakosainak egy része ugyanis rendszeresen közlekedik Pozsony irányába munka-, művelődési-, vagy egyéb szórakozási lehetőségek miatt. Hasonló buszjárat egyébként létezik Pozsony és az osztrák területek között is. Magyarországon egyelőre megállíthatatlannak tűnik a szlovák állampolgárok lakásvásárlási kedve már nem csak Rajkán, de a szűkebb régióban is. A szlovák fiatal családok legújabb közkedvelt célpontja Rajka után már Mosónmagyaróvár és környéke.

A 801-es pozsonyi busz rajkai végállomása

 

109 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://dotoho.blog.hu/api/trackback/id/tr642484862

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Rajkáig jár a pozsonyi BKV 2010.12.28. 19:31:02

December elsejétől négy megállóval bővült a 801-es számú pozsonyi városi buszjárat Rajkán. A határ melletti magyar faluba 2009 októbere óta jár a pozsonyi BKV, most már azonban a falu központjába is el lehet jutni a szlovák fővárosból.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kun András 2010.12.01. 10:09:29

Csodálom, hogy még nem rinyálnak, hogy Rajka ősi tót föld és az övék.
Engedd be a tótot a házadba, kiver onnét.

Hepciás 2010.12.01. 10:10:02

Korrekt. Erről (is) kellene, hogy szóljon az EU. És most átadom a szót a mocskos tótozóknak:-)

hattyú 2010.12.01. 10:14:56

és a fotón látszódó busz is érdekes...nem egy rozzant, bűzt pöfögő, koszos BKV-s buszhoz hasonlít...

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.12.01. 10:15:18

Én csak azt nem értem, hogy ez miért van Index címlapon. 4 új megállót kapott egy buszjárat. Na bumm.

hadza 2010.12.01. 10:25:10

Szerintem a világ megváltozott az első világháború óta. A békesség a szomszédokkal lehet hogy több boldogságot hozhat az elszórtan élő magyaroknak, mint holmi területi revízió

Psyman 2010.12.01. 10:29:50

Én támogatom az ilyesmit. Ugyanígy kéne összekötni néhány közeli nagyvárost (pl Kassát és mondjuk Egert, vagy Salgótarjánt), illetve lehetne létesíteni egy Budapest-Pozsony-Bécs útvonalat is (ha még nicns ilyen)

Rába-Stock 2010.12.01. 10:30:58

@hattyú: ...hanem egy neogagyi ultragáz fostalicska.

szcsongor 2010.12.01. 10:46:09

@hattyú: Gondolod, hogy minden pozsonyi busz ilyen? Naná hogy a legújabbat küldik Rajkára...
Mellesleg a BKV összehasonlíthatatlanul nagyobb, és több járművel rendelkezik (BKV: ~2900, DPB: ~800). Ki lehet számolni, mennyivel többe kerülne mindet újra cserélni.

OftF 2010.12.01. 10:56:25

Így is van, kicsiben kell kezdeni, így még működik. Az okoskodók meg kapják be mindkét oldalon.

Peter Blau 2010.12.01. 10:57:50

Miért éri meg nekik magyarországon lakni?

yalla · http://yalla-habibi.blogspot.com 2010.12.01. 11:02:05

Korrekt. Mennyivel jobb lenne, ha magyar-szlovák viszonylatban az ilyen típusú hírek lennének többségben.

2010.12.01. 11:02:56

Az egyik Bécsi elővárosi vonat Sopronig jár, a megfelelő bérlettel igénybe vehető.

zsitva 2010.12.01. 11:04:56

'hál Isten, hogy jár ez a busz. Nem találtuk fel a kanálban a mélyedést, máshol pl. Aachen környékén például belga helyközi és helyi járatú buszok járnak be Acchen városába, de úgy gondolom mindegyik (vagy majd mindegyik) nyugati államról lehetne ilyen példát írni.
Jöjjenek minél többen, költözzenek ide a mi fiataljaink (meg ha tehetik) vegyenek lakást ott, vagy járjanak oda iskolába, kórházba, akárhová.
Ipolyság gimnáziumába már 15 éve akarnak az ésszaknyugat nógrádi tinik gimnáziumba járni, de eddig a két kormány inkább akadályozta mint segítette őket ebben.
----------

Komárom-Komárno vagy Esztergom - Párkány (Sturovo) is igazán indíthatna közös helyi járatú buszt.

TH 2010.12.01. 11:07:51

@Peter Blau: Az alacsonyabb ingatlanárak és a városba való gyors bejutás miatt. Magyarul: jó eséllyel gyorsabban beér kocsival Rajkáról Pozsonyba, mint ha Szlovákiában Pozsony közeli településekre költözne.

ZOH 2010.12.01. 11:19:09

Riszpekt!

Én Mosonmagyaróvárról származom, akkor még határőrlaktanya stb - örülök, hogy elmúlt az a világ.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.12.01. 11:21:25

alapvetően ez egy remek gondolat, de a ismerve a szlovákok mentalitását és az elmúlt évek fejleményeit (és pusztán a TÉNYEKre gondolok, nem az indulatokra), nem tudom elhinni, hogy ebben nincs semmiféle hátsó szándék a másik oldal részéről.

TH 2010.12.01. 11:27:17

@Bukowszky: Hát akkor nem sokat tudsz a másik oldalról. A hétköznapi pozsonyi szlovák szted miben különbözik a hétköznapi pesti magyartól? Kb. semmiben. Ha neki jobban megéri a határ magyar oldalán lakni, akkor ott fog. Nem a politikusok kényszerítik, hogy odaköltözzön. Buszjáratot meg az igények alapján alakítják ki, nem pozsonyi buszokkal akarják megszállni a területet...

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2010.12.01. 11:28:53

@Peter Blau: Az elképesztően alacsony ingatlanárak miatt - pozsonyi szemszögből. Plusz amellett, hogy alacsony áron juthat lakhatáshoz minden egyéb szükséglet is biztosítva van: kultura, sportolás, iskoláztatás, rengeteg bolt, stb. Plusz, hipp-hopp Pozsonybn van, immár nemcsak kocsival, de busszal is.
Fontos tudni, hogy az idetelepülök nagy része nem szlovákiai magyar, hanem többségében fiatal, néhány éve irodákban dolgozó pozsonyi családok, ifjú házasok, akiket nagyjából minden Pozsonyhoz, vagy Szlovákiához köti, de amíg a határ tóloldalán Petrzalkán tudnak venni egységnyi pénzért egy háromszobás panelt, itt Magyarországon Rajkától Mosónmagyaróvárig akár egy családi házat is. Ez van, ha időm engedi majd erről is pattintok egy posztot.

CSK

Kard 2010.12.01. 11:31:22

@Bukowszky: Szerintem nincs. Az önkormányzatokban sokkal kevesebb a politikus alkat mint a kormányokban. Ha nem szítanák a politikusok az ellentéteket mindenki élne nyugodtan és azt a pár % hőzöngőt meg elnyomnák az értelmes emberek.
@hadza: Így van. Ez egy tipikus win-win szituáció, mindenki jobban jár. Már réges rég elmúltak azok az idők amikor csak úgy lehettél gazdagabb ha szétkúrtak a szomszédod és elvetted a vagyonát.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.12.01. 11:34:11

@TH: oh meglehet, hogy ezekkel frankón megmagyarázod magadnak a dolgokat, valóban logikusnak tűnnek, persze, ingatlanárak, szükségletek, stb, stb.. de ez csak egy rétege a dolgoknak.. az emberi motiváció nagyon érdekes jószág.. :)

TH 2010.12.01. 11:35:26

@Bukowszky: Te is nagyon érdekes jószág lehetsz, ha ebbe valami rossz szándékot vélsz felfedezni az ideköltöző szlovákok vagy a pozsonyi közlekedési vállalat részéről.
De fejtsd már ki bővebben az elméletedet, hadd nevessek! :-)

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.12.01. 11:36:39

@Kard: az "a pár százalék hőzöngő" elég szépen el szokta intézni a választások eredményeit.. pár százalék hőzöngő nem szokott szélsőséges gazembereket kormányra juttatni és rám sem pár százalék hőzöngő nézett a csodálatos szlovákiában csúnyán, csak azért, mert magyarul merészeltem beszélni az utcán..

TH 2010.12.01. 11:39:51

@Bukowszky: igen, ezek a GONOSZ szlovákok mind ilyenek. Nem gondolod, hogy ugyanannyi eszük van, mint mondjuk nálunk az embereknek? ha vki sokat ígér, és minden rosszért egy másik népcsoportot hibáztat, azzal könnyű népszerűséget szerezni...

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.12.01. 11:40:11

@TH: már ne is haragudj, de nem tudom jó szemmel nézni, hogy annak az országnak az állampolgárai telepednek le a hazámban, amely kormánya kitiltotta a köztársasági elnökömet a csodálatos országából.

Egy-két szélsőséges politikusról lenne szó? Engedtessék meg, hogy megkérdezzem: ki juttata őket hatalomra? Csak nem az a végtelenül szelíd, toleráns, haladó felfogású, barátságos szlovák nép?

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.12.01. 11:41:06

Egyébiránt én tolerálom a dolgot, de nem tetszik.

marczy 2010.12.01. 11:48:14

Rám Nyitrán nem néztek csúnyán, a csaj, aki velem volt, az tudott szlovákul, én viszont már akkor sem.
Petržalka az mifelénk még mindig Ligetfalu, németül Engerau, bár ma már lakótelep, északról behozott, döntően egynyelvű szlovák lakosokkal és azok leszármazottaival, ezért ott szinte senki nerozumit po maďarsky. De azért nagy ritkán akad, aki tud, és jön is. Ahogy látható, a jegy már kétnyelvű, és ahogy azt olvasni lehetett, az óvodában, ad abszurdum az iskolában is próbálják kezelni a megváltozott nyelvi helyzetet, van olyan felvidéki magyar óvónő, aki már nagyon régen átjött, de tud szlovákul, és e nyelv tanítása céljából alkalmazzák is.

Kard 2010.12.01. 11:51:31

@Bukowszky: Igen ebben igazad van, hidd el, hogy ezek jó része csak mesterkélt dolog.
Beregszászban születtem (Kárpátalja) ahol az I. világháború előtt a lakosok fele zsidó lehetett (néztem ilyen régi magyar gimnáziumi évkönyveket és a nevek alapján gondolom ezt) és vannak még most is jó páran. Szóval amíg nem költöztem pestre azt se tudtam mi az, hogy zsidó (16 évesen jöttem el). Bezzeg itt pesten ahol ilyen szélsőséges politikusok folyamatosan zsidóznak egyből vannak támogatók. Az embereket könnyű manipulálni a saját érdekeink irányába főleg ha egyszerű válaszokat adunk neki sokszor bonyolult kérdésekre amihez épp gondolkodni is kéne. Azért nincs pénzed mert a zsidók elszedik előled. Azért nincs munkád mert a magyarok elszedik előled. Ilyen mondatokat tömegével lehet gyártani amit az alacsonyabb értelmi képességű emberek azonnal benyelnek.

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2010.12.01. 11:51:55

@Bukowszky: Hidd el Bukowszky, ha lenne egy éveken át eladhatatlan rajkai telked vagy házad, amire hirtelen a környék áraihoz képest bomba ajánlat érkezik, te se szaroznál. Másrészt, pont ez a lényeg: abban a pillanatban, hogy lenne egy szlovák szomszédod kiderülne, hogy képesek vagytok egymás mellett élni és a sok üzenetről, amit a politika küld feléd, kiderülne, hogy hamis. Az előző szlovák kormány törzsszavazói pedig pont olyan bizalmatlanok a magyarokkal szemben, mint te a szlovákokkal szemben, de hidd el, nem ők költöznek a Szigetközbe.

cbc 2010.12.01. 11:52:56

"Miért éri meg nekik magyarországon lakni?"

Lényegesen alacsonyabb ingatlanárak - otthon euróban kapott fizetés, aminek itt jóval magasabb a vásárlóértéke. Ezzel nincs is semmi baj, a fanyalgóknak javaslom, hogy tekintsék meg, hogy Nyugat-Magyarország lakosságának hány %-a jár át dolgozni Ausztriába....

Kard 2010.12.01. 11:55:29

@Kard: Továbbvíve a gondolatmenetet mennyivel könnyebb elfogadni azt, hogy a hülye magyarok miatt nincs melód itt Nyitrán mint azt, hogy 17 évesen nem bulizni, lógni stb. kellett volna hanem tanulni azért, hogy jövőd legyen. Ezért vannak szélsőséges emberek és ezért nő meg a számuk válságok idején.

tlantos 2010.12.01. 12:03:34

@Bukowszky: az a helyzet, hogy azt a madarat Magyarorszagrol IS ki kellene tiltani. Eheylett veszunk neki lakast. A mi adonkbol.

marczy 2010.12.01. 12:03:36

Ja igen, a másik dolog meg az, hogy NEM ugrottak egymásnak a magyarok és a szlovákok. Ez utóbbiak is tudják az alapvető együttélési szabályokat, ill. lehetőség szerint próbálják elsajátítani. Nálunk Szombathelyen is van iskola, ahogy az egyik idegen nyelv a szlovák. A két nemzet között a viszony a második világháború után romlott el, és sajnos Schengen után is még idő kell nekünk is meg a tót atyafiaknak is, míg ez a feszültség valamennyire oldódik. Viszont sajnos a határ innenső oldalán nemigen tudnak szlovákul, mert jóval több magyar került át, mint ahány szlovák itt maradt... akik meg, elvágván a régi felvidéki gazdasági kapcsolataiktól, szépen elmagyarosodnak. Hát így kell egy ország helyett hét másikra tukmálni ugyanazt a problémát, a nyolcadikat meg gondolkodásban tönkretenni.

Cody Cachet 2010.12.01. 12:04:27

Erről szól az EU. Elvesznek a határok.
Egyik jóbarátom is Szlovákiából ingázik Magyarországra dolgozni napi szinten.
Csak így tovább.

nagysuhi 2010.12.01. 12:11:05

Én mosonmagyaróvári vagyok. Sok ismerősöm van Rajkán, Feketeerdőn, Dunakilitin stb. Rengeteg a szlovák és teljesen jól megférünk velük. Többször buliztunk együtt, ők nem tudnak magyarul, mi nem tudunk szlovákul, de német-angol keverék nyelven pár Zlaty Bazant után már teljesen megértettük egymást. Azért vesznek itt házat, amiért a pestiek Törökbálinton, Fóton stb. Max 30 km-re van fővárostól, olcsóbb, és mégsem a benzingőzös aszfalt mellett laknak. A környékbeli mesterembereknek évek óta nincs szabadidejük annyi a felújításra váró ház. Rengeteget vásárolnak nálunk, költik a pénzt és ez nekünk jó.

marczy 2010.12.01. 12:19:26

www.dpb.sk/files/upload/docs/Tarifa_Rajka_HU_092010.pdf

Na ez viszont azért talán mégiscsak túlzás... "Bratislavai ... ???" A Bratislava helynevet csak cseh, szlovák és angol kontextusban tartom elfogadhatónak, magyarul még mindig Pozsony, németül meg Pressburg... Úgy meg pláne, hogy az I. világháború előtt még a szlovákok is Prešporoknak hívták.

tlantos 2010.12.01. 12:26:45

@Cody Cachet: parkanyi partnerunk azert megiscsak tudja, mi a helyzet ott, es o is azt mondja, hogy nincs semmi problema (nyelvtorveny es hasonlok), hiszen szinte mindenki magyar.
Van egy reteg, aki csinalja a fesztivalt. Nalunk is, aki meg kontrazik a hulye revizionista baromsagaikkal. Ha nem akar ott lakni, koltozzon ide, megteheti szabadon. (mint a keplet mutatja, meg is teszik).

TH 2010.12.01. 12:33:11

@marczy: a szlovák kormány azt is kitalálta, hogy a szlovák helységneveket magyarul is jobb szlovák nevén nevezni. Nem tudom, hogy ez a totál elmebaj végül része lett-e a szintén totál elmebaj nyelvtörvényüknek, de gondolom, hogy a közlekedési vállalatnál ez volt a default, hogy nem "Pozsony"-ozzák le szeretett fővárosukat, amit dolgos szlovák kezek építettek. ;-))))
Na jó, szóval ahogy van magyar, úgy van szlovák nemzeti öntudat is, és ezért sok szlovák jobban szereti, ha a városokat a szlovák nevükön nevezik, bármilyen szánalmas is ez pl. Pozsony esetében.

P.mester 2010.12.01. 12:35:00

Nagyon helyes ez így. A sok agyament nacionalista katyvasz között üdítő dolog ez. Még több ilyet.

TH 2010.12.01. 12:41:24

@Bukowszky: pont annyira szelíd, toleráns és haladó felfogású nép a szlovák, mint a magyar. Így nagy általánosságban. Akkor a Jobbik szavazók miatt mondhatjuk azt, hogy kirekesztő, erőszakos és maradi nép a magyar? Nem. Egész egyszerűen arról van szó, hogy ennél egyszerűbb módja nincs a népszerűségnek:
- ŐK tehetnek a TE kudarcodról.
- Hú, tényleg? Akkor utálom az összes geciládát mostantól.

Ez egyszerűbben megy, mint azt feldolgozni, hogy "TE vagy a felelős a saját kudarcaidért".

marczy 2010.12.01. 12:43:32

Szlovákul és angolul minden további nélkül, de magyarul ez valóban totál elmebaj. Éppen ez a céljuk, hogy elmagyartalanítsák a magyar nyelvet. És elég jó úton haladnak errefelé. Itt a kétharmados fideszes Csonkamagyarhonban a népharag elsöpörné az ilyen embereket, mert a 40 év alatt nálunk sem igen volt szabad Pozsonyt, Párkányt vagy Érsekújvárt emlegetni. (Erdélyre ez valamelyest kevésbé volt érvényes, de ott is megtette a hatását a dolog.)

Sőt ha valamely Magyarországon maradt vasi falunak tudom a német nevét, csak azt használom németül, ez Őrvidéken bevett dolog, örülnek is, hogy valaki tudja még rajtuk kívül, hogy Großdorf (Vaskeresztes) meg Nahring (Narda) meg Schiebing (Sé).
Amúgy az NDK-sok bratislaváznak, az NSZK-sok kevésbé, bár éppen Pozsony egy határeset arrafelé is.

Kun András 2010.12.01. 12:47:37

Bratislava, meg Sturovo. Ide juttatott titeket a liberálbolsevik agymosás.
A minap Pozsonyban jártam és érdeklődve hallgattam a pozsonyi várnál egy tót idegenvezető angol-nyelvű előadását.
Képes volt leadni a vár történetét úgy, hogy a magyarok egyszer sem jöttek szóba. Mintha soha nem is léteztek volna arrafelé magyarok. Na, itt tartanak a "toleráns szlovák barátaitok"!
Azok után, amit Magyarországgal műveltek 1919-ben és 1945-ben, egy négyzetcentit sem volna szabad eladni ezeknek a tolvajoknak.

TH 2010.12.01. 12:50:48

@marczy: természetes dolog önmagában is, hogy a határon túliak a helyi nyelvből sokat beépítenek az anyanyelvükbe. Ha ezt állami szinten próbálják erőltetni, az valóban űbergáz. Én a 40 évből csak az utsó 10et éltem át, de az iskolában azért Pozsonyt tanultunk, és nem Bratislavát, és mindenki Pozsonynak hívta a környezetemben. Érsekújvárról és Párkányról meg annyira nem volt szó. :)

marczy 2010.12.01. 12:51:23

@marczy: ja amúgy meg jó magyarsággal íródott a fájl, tehát alapos okom van feltételezni, hogy magyar ember írta (mindegy, hogy magyarországi vagy szlovákikai). A népharag esetéről: a MÁV esetén már söpört is, amikor egyszer csak elkezdtek Oradeázni, Cluj-Napocázni meg Târgu-Mureşezni. Ma már ha magyarul mondják be, akkor nem, és láss csodát, mindenki elégedett, a magyar is és a magyarul nem tudó is. Az más kérdés, hogy a magyar nevek megállapításánál a Földrajzinév-bizottság is tévedett, amikor rámondta Bratislava-Vinohrady állomásra, hogy Pozsonyszőlős, pedig az Bratislava-Vajnory magyar neve!

Lehetne máshol is kivetnivalót találni, mert pl. Satu Mare Sud az Szatmárnémeti-Gőzfűrész, de azért vannak problémás dolgok, mert van, hogy a mai főállomás (pl. Vadu Crişului, magyarul Rév) nem azonos az 1943-assal, ezért ma már nem magától értetődő a magyar nevek használata sem.

TH 2010.12.01. 12:55:15

@Kun András: Indítsunk háborút Szlovákia ellen, és ne nyugodjunk addig, amíg nem halt meg az utolsó szlovák is! Ez volna a megoldás?

marczy 2010.12.01. 13:03:10

TH, én is nagyjából az utolsó 10-et, de írásban, hivatalos érintkezésben alig-alig volt szabad Szabadkát, Újvidéket vagy Kassát emlegetni. A térképek egynyelvűek voltak, én is először Suboticát, Varaždint meg Novi Sadot láttam, csak aztán tanították meg nekem, hogy Szabadka, Varasd, Újvidék, de közben már jött a módszerváltás.
Meg hogy Bartókról elfelejtik megemlíteni, hogy magyar volt...

halszájú 2010.12.01. 13:04:27

fater egészségügyi porblémái miatt a nyolcvanas években költözünk ki agglomerációba bp-ről.

ott soha egyetlen szomszédunkkal kapcsolatunk a köszönésen kívűl nem volt. és szépen éltünk. (szentendrei sziget). az összes ismerős, barát, iskola, munkahely stb budapesten volt.

azaz teljesen természetesnek tartom illetve simán el tudom képzelni, hogy mindennemű magyartudás stb stb hiányában szlovákok igen szépen tudnak a határmentén élni.

marczy 2010.12.01. 13:06:08

Ja meg könnyen lehet, hogy ha én akkor írok cikkeket (nyelvész volnék), akkor lehet, hogy megnézhettem volna magam, ha Pozsonyt, Párkányt, Újvidéket írok Bratislava, Štúrovo, Novi Sad helyett. Nagyon sok dolog nem jelenhetett meg akkoriban a határon túli magyarokról, legfeljebb, óriási szerencsével kijutva, külföldön, ott is álnéven.

2002 2010.12.01. 13:28:55

Nagyon királyak vagytok,

@Psyman: Párkányból jár busz Esztergomba. De, hogy vissza e azt nem tudom :D

@Bukowszky: Ez annyira de annyira fárasztó érv már. Bezzeg arról, hogy MO megszavazta a gyurcsány kormányt kétszer, arról nem írsz? Lehet, hogy aki csúnyán nézett rád mert magyarul beszélsz az egy vagy több bunkó paraszt. Ismétlem, EGY VAGY TÖBB, NEM MINDENKI. Én is jöhetek azzal a példával, hogy besztercebányán járok egyetemre, ami teljesen szlovák város, szobatársam magyar, és eddig egyszer sem néztek ránk csúnyán. Továbbá itt élek 19 éve az országban, és egyetlen egyszer sem voltam leszólva magyar tudásom miatt. Bezzeg amikor Pesten jártam, én voltam a köcsög szlovák. Stockholm szindrómám van nem kell mondani :D

Közbiztonság Szilárd? 2010.12.01. 13:32:55

már most tavaly?

Nem tudom, hol tanultál magyarul, de kérd vissza a pénzt, nem sikerült megtanítaniuk.

(Az írás hemzseg a hibáktól.)

Szarazinda 2010.12.01. 13:35:44

@marczy: Már ne is haragudjatok, de ez egész egyszerűen nem igaz. Én 16 évet éltem az előző rendszerben, a határontúli helységneveket pedig pontosan ugyanúgy használták, mint ma. Ahogy Bukarestet sem Bucuresti-nek, Párizs sem Paris-nak írták. A felvidéki, erdélyi, partiumi, kárpátaljai és vajdasági helységneveket is magyarul használták, szóban és írásban egyaránt.

Amúgy szerintem is jó ez a buszjárat, az EU-nak és a múltbéli sérelmeken való túllépésnek ez is része. Nem vagyok jobboldali, de teljesen egyetértek amúgy azzal, hogy magyar nyelvű tájékoztatóban igenis tessék magyarul írni a településneveket, semmi szükség arra, hogy Bratislavát írjanak a tájékoztatóra, meg a buszjegyre, vagy Oradeát a vonatjegyre/menetrendre.

Az angol és egyéb nyelvű változatokban lehet a szlovák, román, egyéb változatokat használni, bár én azt is jónak tartanám, ha, indokolt esetben akár ezekben a változatokban is két, esetleg három nyelven ott lenne a település neve.

TH 2010.12.01. 13:45:17

@Közbiztonság Szilárd?: TE hol tanultál magyarul?

@Szarazinda: igazad van, sztem világnézettől függetlenül elvárható, hogy ha az adott nyelven van egy neve a településnek, akkor azt kell használni. Magyarul a Bratislava csúnya és bántó, mert Pozsonynak szoktuk és tanultuk meg.

TH 2010.12.01. 13:46:47

@Szarazinda: Igen, szerintem sem igaz így, amit fentebb írtak, csak nem akartam vitatkozni. Kolozsvár Kolozsvár volt akkor is, az hétszentség.

vakvarju 2010.12.01. 13:47:13

Jó lenne a szomszéd országok népeivel (is) barátságban élni. Miért megy ez olyan nehezen? A gyűlölködés soha nem oldott meg semmilyen problémát.

zsitva 2010.12.01. 14:07:47

@marczy: Ahogy látható, a jegy már kétnyelvű, és ahogy azt olvasni lehetett, az óvodában, ad abszurdum az iskolában is próbálják kezelni a megváltozott nyelvi helyzetet, van olyan felvidéki magyar óvónő, aki már nagyon régen átjött, de tud szlovákul, és e nyelv tanítása céljából alkalmazzák is.
-------------
Sőőőt.
Olyan is van hogy a határ innenső oldalán lévő magyar óvodában úgy néztek az új, beíratni kivánt kiskölökre mint a véres hurkára......már így is sokan vagyunk, négy után nem tartjuk áááám a gyareket, stb.
Odaát (1 km) pedig felvették a picurit pedig egyetlen szűlüje se tud egy kukkot se szlovákul. Kíváló az ottani óvodai nevelés, jól bánnak a gyerekkel és nem útálják a szülőt ha fél négy helyett fél ötre ér oda a picurkáért.
--------
Mindkét oldalon egyforma emberek élnek.
Ilyenek is olyanok is.

zsitva 2010.12.01. 14:14:49

@marczy: TH, én is nagyjából az utolsó 10-et, de írásban, hivatalos érintkezésben alig-alig volt szabad Szabadkát, Újvidéket vagy Kassát emlegetni. A térképek egynyelvűek voltak, én is először Suboticát, Varaždint meg Novi Sadot láttam, csak aztán tanították meg nekem, hogy Szabadka, Varasd, Újvidék, de közben már jött a módszerváltás.

----------------

Melyik országról írsz ?
Írásodra elővettem a hátam mögül a nagyon gyűrött, már nagyon kopott 1962 évi általános iskolai földrajz atlaszomat.
Az általad kifogásolt városok nevei mind ott vannak. a város mellett a név pl: Novi Sad alatt Újvidék.
Bratislava alatta Pozsony.
-----------
Melyik országban és mikor nem engedték kimondani leírni, hogy Pozsony?

zsitva 2010.12.01. 14:17:10

@rcfan: Nini egy benfentes !........:-)))

Ezt még hivatalosan nem szabad tudniííííí......:-)))

---------

Folynak az egyeztetések. Nem kormány szinten (nem oda való) hanem társasági szinten. Kormányzati akadálya - két oldalról - nincs.
Hála Istennek ez ma már szakmai kérdés.

Achilles 2010.12.01. 14:20:01

Tök jó. Éljen a józanész!

Joe69 2010.12.01. 14:29:33

Mibe kerül a jegy és fizethet-e forintban, aki Rajkán száll fel ?

igényes 2010.12.01. 14:56:44

@OftF: Van egyébként más közlekedési eszköz is, mekkora meglepetés, hogy a MALÉV repűl Rómába, vagy Berlinbe. Na, de hát a busz is ilyen.

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2010.12.01. 15:03:32

@Joe69: Végre vki kezi kapisgálni a lányeget :D

Jaja, lehet forintban is fizetni.

Filhipposz 2010.12.01. 15:15:19

@hadza: Gondolom, ha anyádat kényszerítették volna egy idegen hatalom fennhatósága alá, és ezek után faji alapon bűnösnek nyilvánítva elvették volna mindenét, amiért a családotok ezer éven át megdolgozott, és az EU nevében mindezt még legalizálnák is, akkor is így nyilatkoznál, te majom.

TH 2010.12.01. 15:18:15

@igényes: BKV járat is van Rómába?

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2010.12.01. 15:23:19

Különben meg a szlovák főváros neve helyesen Pressburg.

Terézágyú 2010.12.01. 15:25:19

@Filhipposz:
"amiért a családotok ezer éven át megdolgozott"

Asztaaa, ezer év??? nem semmi.

Dr.V.ker. 2010.12.01. 15:26:27

Mivel írták páran,hogy kéne több ilyen, szólok, hogy amúgy a Vértes Volánnál évek óta van Esztergom-Párkány járat, és szintén elég régóta van Komárom-Komárom járat is, idén már a Vértes Volán is csinálja, a SAD (tót volán) eddig is csinálta.

Filhipposz 2010.12.01. 15:27:26

@zsitva: Igen eredeti gondolatok és szófordulatok, grt, remélem megmostad reggeli után az agyad!

Mellesleg: NEM kétnyelvű a jegy, ha nem tűnt volna fel. Pozsony csak a mi nemzeti érzékenységünket sértő "brati slava" trianoni elnevezéssel fut.

Filhipposz 2010.12.01. 15:33:25

@Terézágyú: Miért, szerinted ez kevés, te cinikus kis hülye? Az én anyai ágam tősgyökeres felvidéki kisnemesi família, amijük volt, a honfoglalás óta apáról-fiúra szállt, és egy olyan politikai döntés által lett semmivé, amit ti most a "jószomszédi viszony" nevében akartok elbagatellizálni. Ez olyan, mintha én a háromszobás lakásodból elfoglalnék kettőt, eltelne pár év, és az egyik fiad azt mondaná a másiknak, hogy hagyjuk már ezt a zsörtölődést, apa már egy kicsit szenilis, talán sosem volt a miénk az a két szoba, legyünk már jóban a szomszéddal. Mit szólnál hozzá, nagyokos?

Terézágyú 2010.12.01. 15:39:29

@Filhipposz:
"Az én anyai ágam tősgyökeres felvidéki kisnemesi família, amijük volt, a honfoglalás óta apáról-fiúra szállt"

Asztaa... a honfoglalás óta?? hát ez nem semmi.

Ziu9 2010.12.01. 15:39:39

Kár hogy Győr-Rajka között nem állt helyre a kétórás ütemű vasúti közlekedés. Mert egyébként a 801-est lehetne ehhez igazítani, és akkor végre lenne Győr-Pozsony között is használható összeköttetés. Most sajnos a kevés vonat is pont úgy érkezik be, hogy a 801-es ugyanakkor indul Rajkáról, és mivel nem érinti az állomást, nem lehet róla elérni.

Terézágyú 2010.12.01. 15:50:51

@Filhipposz:
"Mellesleg: NEM kétnyelvű a jegy, ha nem tűnt volna fel. Pozsony csak a mi nemzeti érzékenységünket sértő "brati slava" trianoni elnevezéssel fut."

Nem teljesen kétnyelvű. :)

TH 2010.12.01. 15:53:35

@Filhipposz: Azt mondom, hogy ez egy-két generációval később ugyanolyan vicces, mint ha valaki most siránkozik a Holocaust miatt. Érthető, de azért egy idő után túl kell lépni a sérelmeken.
A családfádat meg tudod nekünk mutatni? Elég kevesen vannak, akik a honfoglalás idejéig vissza tudják követni...

TH 2010.12.01. 15:59:43

@Filhipposz: és egyébként akkor mi a megoldás? Öri hari és a sérelmek örökös felemlegetése? Mit szóljanak azok, akiktől a komcsik elvették a vagyonát? Mit szóljanak azok a zsidók, akiktől a háború alatt vették el a vagyonát? Mit szóljanak azok a nemzetiségek, akiknek meg a monarchia alatt nem volt olyan hűdenagyonjó mondjuk? Pl. a csehek nem voltak boldogok, hogy Budapest és Bécs szépen lepaktált, őket pedig nem kezelték egyenrangú félként. Utáljon minden cseh minden magyart és osztrákot vagy lépjen túl a dolgon?

KevinMulder 2010.12.01. 15:59:56

@Psyman: BP-Pozsony-Bécs van ... Orangeways?

lettike67 2010.12.01. 16:05:40

Sziasztok!
Segítség kellene:
vajon vasárnap reggel, délelőtt mikor megy a 801-es Pozsonyba?

hadza 2010.12.01. 16:08:16

@Filhipposz: Nem élsz itt velünk a jelenben. Én ezért nem haragszom rád. :-)

TH 2010.12.01. 16:23:15

@lettike67: óránként jár vasárnap is, ahogy én a menetrenden látom...

Filhipposz 2010.12.01. 17:52:57

@TH: Természetesen nem erről van szó. De arról igenis igen, hogy amíg ősprimitív szinten soviniszta, vérnáci népekkel vagyunk körülvéve, akik magyarellenes, agresszív területszerző politikájukat sikeresen érvényesítik az EU-n belül is, addig minimum vérlázító lúzerség, elkeserítő amatőrizmus "holmi területi revízióról", meg naiv "jószomszédságról" beszélni. Egy ilyen mentalitást a tótok, vlahok hazaárulásnak tartanak (nem azt mondtam, hogy tartanának! Tartanak!), és elképzelhetetlen, hogy köreikben ez a hozzáállás mainstream tudna lenni 100 éven belül. EZ VAN. Aki ilyen gyilkos versenyben (mert - jó reggelt - ebben élünk) nem a mi hajónk evezőjét húzza, az áruló. Erről beszéltem, nem másról. Meg kell nézni, hogy a nacionalista kis népek (a "barbár szláv törzsek és nemzetecskék", ahogy egy, a baloldal által alapkőnek tekintett német filozófus mondta, kár, hogy nem olvassák) hogyan emelkednek fel körülöttünk, hogyan válnak egyre civilizáltabbá és magabiztosabbá. Ha így megy tovább, 100 év sem kell, és nemzetté válnak, mi meg megyünk a levesbe. Köszönhetően pl. az olyan szellemi pocsolyáknak, amik a Felvidék elbizonytalanított identitású magyarságát (több 100E ember) odalökik az expanzív tót horda karjaiba ezekkel a szövegekkel.

Köszi fiúk, hajrá!

TH 2010.12.01. 18:01:39

@Filhipposz: Hát igen, ha a körülöttünk levő BARBÁR törzsek civilizálttá válnak, az veszélyt jelent, ha mi magunk nem tartjuk a lépést velük. De akkor az ellenségeskedés a megoldás szerinted? Sok szlovákkal beszélgettél már életed során? Tudod, hogy pont olyanok, mint te vagy? Van, akinek annyi esze van, mint neked, és retteg a magyar szlovákellenességtől, agresszív, területszerző politikájuktól, de a többség konkrétan nem retteg ennyire, csak ha a politikusok felcukkolják őket.

Filhipposz 2010.12.01. 18:04:42

@hadza: Okos hozzászólás, köszönjük, leülhetsz.

Már hallom lelki füleimmel, hogy kevésbé árnyalt gondolkodásmódú blogolvasó-társaim sovinizmussal vádolnak. Elárulom: szó sincs róla, nem gondolom, hogy bárki földjét el kéne vegyük, bárkinek a történelmét el kéne töröljük, ahogy azt velünk tették és teszik.

Ellenkezőleg: úgy gondolom, hogy nekünk, közép-európaiaknak közösek az érdekeink. A világ nagy malomkövei ismét megmozdultak, nagy változások küszöbén állunk, óriási, a mi mércénkkel mérve kimeríthetetlen energiák állnak össze tömbökbe, és feszülnek egymásnak, aki nem hiszi, olvasson Huntingtont. Előbb-utóbb Európa is össze fog kovácsolódni, de hogy ebben nekünk jut-e egyáltalán valamilyen szerep, az kőkeményen attól függ, hogy ezekben a percekben mennyi erőt és érdekérvényesítő képességet tudunk felmutatni. Momentán: semmit.

El kell ezen gondolkodni.

Filhipposz 2010.12.01. 18:20:54

@TH: Még egyszer. Nem ellenségeskedni kell, hanem erőt gyűjteni az előttünk álló igen nehéz, kemény, hideg időkre, és nem elfelejteni az érdekeinket, és azt, hogy mi a miénk, mi a másé. A jó barátság alapja a pontos elszámolás. Kassa a miénk, Pozsony a miénk, Selmecbánya, Körmöcbánya (igen, ahol a tót Eurót készítik) a miénk. Az itt lévő szellemi, építészeti, gazdasági értékeket mi termeltük ki. A magyar gazdáktól, nemesektől elvett vagyonért kárpótlás jár - Romániában például jár!
Ha a tótok ezek után is külön országot szeretnének, megtehetik ott, ahol ez jár nekik - a Tátrában. De ahogy a morvák, bretonok, gaelok, bajorok, huculok, tatárok, rutének stb. stb. józanabb része is belátja, hogy nincs értelme a nemzetiségi jogok kiharcolásán túl egy életképtelen miniállamot létrehozni, úgy valószínűleg tótjaink is belátják ezt majd, minthogy egyébként 1920-ban is így gondolta a többség. Mindenkinek jobb lenne, ha nem egymást szivatnánk, miközben a multik röhögnek rajtunk, hanem egyesítenénk erőinket.

Úgy legyen.

Filhipposz 2010.12.01. 18:30:25

@TH: Az retteg, akinek rossz a lelkiismerete. Barbárnak nem én nevezem őket, hanem az a német zsidó filozófus, akinek gondolatain alapul az egész ma "baloldalinak" titulált eszmerendszer.

Egyébként ismerek szlovákokat, valóban pont olyanok, mint mi vagyunk, a magyar-szlovák-román genetika olyan közel áll egymáshoz, hogy gyakorlatilag nem lehet megkülönböztetni. Úgy is mondhatni, hogy egy nép, egy vér vagyunk. A tragédia az, hogy nem olvadtunk egybe akkor, amikor ennek az ideje volt (16-17. sz.), hogy miért, az egy másik polémia tárgya, tény, hogy egymástl sokkal messzebb álló népek (breton-ile-de-francei - okcitán pl.) egy nemzetté tudtak válni. Most ezt a gyengeségünket kihasználva új imperialista hatalmak egymásra uszítanak bennünket, ahelyett, hogy belátnánk, hogy közös irányítás alatt (akár Varsótól Zágrábig) lekörözhetnénk még a Nyugatot is.

Filhipposz 2010.12.01. 18:34:45

Amúgy a bloggertől ezer bocs a sok OFF miatt, befejeztem, csak mindig elgurul a gyógyszerem a sok birka árulótól.

Természetesen jó és ésszerű dolog, hogy van ez a busz, örülök neki, kösz, hogy hírt adsz róla.

Azért a jegyre rá kell írni magyarul is mindent, mert már megint a lúzer magyaron röhög a világ.

TH 2010.12.01. 18:43:37

@Filhipposz: elveszett az előbbi kommentem, mindegy.
A lényeg az, hogy szerintem a közös Európa a jövőben hasznos lehet, de azon belül sztem a visegrádi négyek együttműködését a jelenleginél sokkal erősebbé kéne tenni. Nem kell közös kormány, de közös célokért közösen kéne küzdeni. Ez adna esélyt Magyarországnak az Unión belül, hogy legyen saját hangja. A hozzászólásaid többi részével nem értek annyira egyet, de vitatni sem akarom most itt tételesen.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2010.12.04. 09:25:34

Ha ez a jegy kétnyelvű, akkor miért nincs rajt sehol, hogy Pozsony?

"Bratislavába" biztosan nem utazik egyetlen magyar sem.

---

Az egyik hozzászóló megjegyzésére:
Komáromban szeptember óta már végre van buszjárat a két vasútállomás között.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2010.12.04. 09:34:53

@tlantos: "parkanyi partnerunk azert megiscsak tudja, mi a helyzet ott, es o is azt mondja, hogy nincs semmi problema (nyelvtorveny es hasonlok), hiszen szinte mindenki magyar."

Ott még igen.

"Van egy reteg, aki csinalja a fesztivalt. Nalunk is, aki meg kontrazik a hulye revizionista baromsagaikkal."

Ugyan miért is tartoznak magyarok lakta területeket egy idegen országhoz? Népek önrendelkezési joga?

Ha egy tepeülésnek nem tetszik, hogy melyik megyéhez tartozik simán átnépszavazhatja magát másik megyéhez.

Országok tekintetében is így kellene, hogy működjön.

Bármely nép előnyben van a saját hazájában, ahol az anyanyelve a hivatalos nyelv, mint idegen országban, ahol ha nem ismeri jól a nyelvet hátrányban van.

Problémák meg természetesen nem olyan helyeken vannak, ahol "mindenki magyar", hanem olyanokon, ahol már alig valaki, vagy senki.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2010.12.04. 09:39:57

@TH: Ezt egyéni szinten lehet nyomatni, de országos szinten nem.

Egy ország kudarcáért ki a felelős?

A választók mi? Hát persze. Hogy nem.

Trianon ugyan nem egyéni kudarc.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2010.12.04. 09:48:06

@TH: Szerinted kikből lett a szlovákok jelentős része?

1910 2 millió szlovák
2010 4,6 millió szlovák.

Nem etnikai kisebbség ők, hogy ennyire szaporák legyenek.

Még 100 év és nem kell a határon túli magyarokért aggódni, mert olyanok akkor már nemigen lesznek.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2010.12.04. 09:55:29

@zsitva:
Attól még, hogy kétszer írják rá a jegyre, hogy Rajka-Bratislava nem lesz kétnyelvű a jegy.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2010.12.04. 10:06:21

@TH: A történelem az egy olyan, hogy soha nem lesz vége, amíg ember él a Földön.

Hirtelen, néhány év alatt is gyökeresen megváltozhat a világ.

Generációk éltek Magyarországon török uralom alatt, nem mondtak le a reményről, hogy lakóhelyük egyszer újra Magyarország lesz. S lett.

Gondolta volna valaki a '80as években, hogy a Szovjetunió és a kommunizmus néhány éven belül összeomlik? Ugyan nem.
1988. március 15-én még simán szétverték a tüntetést.

Szóval nem szabad kishitűnek lenni, Trianon még 100 éve sem volt.

A "határok megváltoztathatatlansága" csak egy vágyálom azok részéről, akik jó úgy, ahogy van.

Elég megnézni Európa térképét, milyen volt 25 éve és milyen most. Tényleg alig változott valami. :-)

Joee44 2010.12.04. 23:51:03

"Szép"gesztus ez a 801-es járat, de azért cserébe kérhetnénk valamit vagy elvárhatnánk hasonló gesztust.
Pl.: Sátoraljaújhely és Kisújhely között a schengeni határ ellenére nem engedi az ottani szlovák polgármester, hogy két település rész között közlekedjenek a járművek a Ronyva-hídon, csak gyalog lehet átmenni illetve gépjárművel több kilométert kell kerülni. Ez szégyen és nem tud (akar?) a magyar politika ezen változtatni.

Hozentroger 2010.12.07. 16:47:47

@marczy: Bécsben vagyok, itt az osztrákok sem Pressburgoznak se hivatalosan, se egymás közt, ennyiben nem helytálló amit mondasz.

Egyébként egyetértek, gáz a "Bratislavába" (még jó hogy nem fonetikus na az lenne a Rubicon), de nem lep meg. Szlovákék elég szarul veszik, hogy bárhova néznek otthon a nem épp szimpatikus magyar múlt kacsint vissza. (Tapasztalatból mondom, szlovák a barátnőm.) Nem fogják a kedvünkért a régi neveket használni.

(Ez egyébként hatékony is, dunaszerdahelyi barátommal sosem tudjuk belőni melyikünk hol járt pl a Szepességben (vagy más kevéssé magyarok lakta vidéken), mert én csak magyarul tudom ő meg csak szlovákul)

Maga a kiköltézeses folyamat természetes, a pech hogy mi éppen úgy jártunk, hogy mindenhol a környező falvak jutottak nekünk és nem a város. (Kassa, Szatmárn., Nagyvárad, Arad ugyanez lesz hamarosan) Talán Szeged a kivétel, majd 20 év múlva meglátjuk.

Hozentroger 2010.12.07. 16:53:13

@Akitlosz: Számolj bele jó adag rutént, lakosságcserés alföldi szlovákot, cipszert, svábot, nyelvváltó cigányt, betelepített csehet és egy a magyarországinál 100 éven át jelentősen magasabb átlagos gyerekszámot. Igen a többi valóban a magyar asszimiláció.

marczy 2010.12.08. 12:50:51

Hozentroger, itt most nem konkrétan Pozsonyról beszélek, és nem éppen Ausztriáról, hanem általában az NDK-NSZK közti exoníma-használati különbségekről. A nyugatnémetek a mai Cseh- és Lengyelország területén fekvő egykori német településeket német nevükön nevezik, az NDK-sok alig (drezdai rokonaimtól tudom), Berlinben pl. a Memeler Straßét (ma: Klaipéda, Litvánia) pont ezért nevezték át, mert elrendelték a komcsik, hogy a Németországon kívüli településeket nyilvános színtereken az adott országban hivatalos módon kell megnevezni.
Pozsony e szempontból ma már sajnos kivétel, pedig egykor több német volt benne, mint magyar.

A szlovákoknak meg, élükön a politikusokkal, úgy gondolom (meg az egyik nyelvpolitikát tanító tanárom is hasonlóan vélekedik, aki pedig anyanyelvi szinten beszél szlovákul), meg kellene békélniük azzal, hogy 1000 évet nem tagadhatnak le a történelmükből, és történelmietlen szemléletre utal az is, hogy pl. a kiegyezést követő valóban intenzív magyarosítás időszakából vonnak le téves következtetéseket a megelőző 950 évre. Ha 896-tól kezdve olyan erős lett volna az asszimilációs nyomás, mint amilyen 1867-től kezdve volt (az iskoláztatás tömegessé és kötelezővé válásának köszönhetően), akkor ma a szlovák nyelv nem létezne. Azt csak a legutóbbi időben kezdték el kapisgálni, hogy Rákóczi korában nem volt nemzetiségi kérdés, a kuruc seregek tagjai között szép számmal volt rutén, szlovák, román(!!!) is. Korabeli makaronikus nyelvű kuruc nóta vége: Când a dormit szegényember, ellopták a lovát.
De attól még, hogy a szlovák történelmet nem lehet a magyartól elválasztva tárgyalni (pedig megpróbálják...), a szlovákoknak igenis van mire büszkének lenniük. Menjen el bárki a Mátrába, az ottani házakról a legvéresszájúbb vadmagyar sem tagadhatja le, hogy azok szlovákok. A népi kultúrájuk legalább olyan gazdag, mint a magyaroké. Melyik magyar gondolja, hogy pl. a mákos tésztát is a szlovákoktól vettük át? De persze magyarként úgy gondolom, hogy az identitás legfontosabb eleme az anyanyelv, és ha ez a szlovák, akkor legyen erre büszke a szlovák ugyanúgy, ahogy az izlandiak elmondhatatlanul büszkék a saját nyelvükre, pedig sokáig dán uralom alatt álltak. Személy szerint elfogadom a kiforrott kettős identitást is, ha valaki mindkét nyelvhez, kultúrához közel egyformán kötődik, de ez nem azonos a megkívánt egynyelvűségnek főleg a szlovák oktatásban megjelenő ideológiai szorításában vergődő magyarok(?) és szlovákok(?) körében tapasztalható identitászavarral. De ha tovább tárgyalnánk mindezt, messzire vezetne. Magyar kontextusban mindazonáltal a magyar nevek használatát tartom kívánatosnak és követendőnek, szlovákban meg a szlovákokat. Én mint nyelvész kétnyelvű térképpel járok mindenfelé, ha ezeket kis változtatással ott Szlovákiában is árusítanák, egészen biztosan nem lennének megértési problémák a földrajzi nevek kapcsán.
Ja és még egy dolog: ismerek olyan, magyar iskolába járó felvidéki magyart, aki a Poznaj slovenskú reč országos fordulójában arany minősítést szerzett. Ennyit az additív kétnyelvűségről. De a szlovákiai hírességek között is van olyan (nem is egy), aki szlováknak és magyarnak is tartja magát. A két identitás csak a politikusok szemében nem fér össze. Ez meg egy újabb dimenzió: nem gondolkodó emberek nevelése a cél, hanem egynyelvű és egykultúrájú alattvalóknak egy birkanyájként való terelgetése. Na EZ az, ami itt Csonkamagyarhonban is probléma, Szlovákiában a jelek szerint még inkább az. De szerencsére vannak olyan szlovák politikusok is, akik ezen, ill. a két etnikum viszonyán is jó irányba kívánnak változtatni.

pendul 2010.12.22. 21:45:55

Megemlíteném a mečiari időszakban elfogadott törvényt, amely tiltja a helységnevek magyar nyelven való kiírását a helységnévtáblákon még akkor is, ha a lakosság legalább 20%-a magyar, amennyiben az adott város szlovák személyről lett elnevezve. Pl Štúrovo - Párkány, Sládkovičovo - Diószeg stb.. A jelenlegi lojális szlovák kormány vajon hatályon kívül helyezi majd ezt az "apróságot"?

v2peti 2010.12.28. 14:15:20

Az Esztergom-Párkány buszjárat egy vicc, csak az iskolásoknak jó az a minimális számú, munkanapi járat. Már régen meg kellett volna csinálni ott is a rendes buszjáratot!

hakos2 2010.12.28. 23:07:41

Szlovákiában törvény van arra, hogy a földrajzi neveket csak szlovákul szabad használni, még idegen nyelvű szövegben is.(215/1995 számú törvény a geodéziáról és kartográfiáról- 18.cikk) Térképen például tilos akárcsak feltüntetni is magyar vagy más nevet. Aki mégis ilyen térképet állítana elő vagy terjesztene 3300 eurós büntetést kaphat.
A szlovák nevekről tudni kell, hogy a Bratislava egy újkori névadás eredménye, eredeti szlovák neve Presporok volt. 1947-ben egy rendelettel több mint 700 település nevét, amelyek magyar hangzásúak voltak, vagy magyar eredetűek voltak egy tollvonással átkereszteltek. Ekkor jó pár színtiszta magyar települést szlovák történelmi személyiségről neveztek el. (Párkány-Stúrovo, stb.)A szocializmus idejében tilos volt a földrajzi neveket magyar nyelven használni a sajtóban, elvileg ma sem szabadna.

Az un. pozsonyi hídfőt nem Trianonnal csatolták el Magyarországtól. 1947-ben Csehszlovákia öt települést követelt. A megkapott három településen túl még Bezenyét és Rajkát is akarták. Ha egyébként akkor nem kapják meg azt a három falut, ma nem mérgezhetné a magyar -szlovák kapcsolatokat Bős-Nagymaros ügye, ugyanis akkor a Dunát sem tudták volna elterelni.

Szerintem ezt a két falut legközelebb már meg is kapják. Sőt Mosonmagyaróvár is esélyes arra, hogy fél évszázadon belül Szlovákia része legyen. Kíváncsi vagyok, milyen szlovák nevet találnak majd ki a megszerzett faluknak. Jól teszik az ottani magyarok, ha már most elkezdenek Szlovákul tanulni, mert "Na Slovensku po slovensky" lesz, persze lehet hogy a régi jól bevált recept szerint majd csak egyszerűen kitelepítik őket. És ez teljesen jogos, nem kötelező Szlovákiában élni és a Mosonmagyaróvárra (Slovensky Stary Hradok) vonatkozó magyar revizionista törekvéseknek is ezzel elejét lehet venni...

Maisie MacKenzie 2011.01.31. 14:20:50

@Hozentroger:

Viedeň, Turín, Benátky, Londýn, Paríž,
Budapešť

sőt!

Segedin, Päťkostolie, Stoličný Belehrad...

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.02.14. 14:01:10

@Hozentroger:
Ha lenne schengeni határ, Szegedről maximum Horgosra lenne ésszerű költözni, aki annál messzebb megy, az már Szabadka vonzáskörzetébe kerül. ;)

Amúgy a két város (Szeged-Szabadka) között iszonyatosan gyatra a tömegközlekedés, azt gondolná az ember, hogy kétóránként megy egy dízelvonat, és nem. Ésszerű járatból három közlekedik egy nap: reggel nyolckor, délben, valamint délután fél háromkor. DE: ezek is csak Röszkéig mennek, ott át kell szállni a szerb sínbuszra. Röhejes. Menetidő alsóhangon két óra. KÉT ÓRA. Negyven kilométerről beszélünk.
(Állítólag a buszok is hasonlóan ritkán járnak.)

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.02.14. 14:05:23

@Hozentroger:
Ha lenne schengeni határ, Szegedről maximum Horgosra lenne ésszerű költözni, aki annál messzebb megy, az már Szabadka vonzáskörzetébe kerül. ;)

Amúgy a két város (Szeged-Szabadka) között iszonyatosan gyatra a tömegközlekedés, azt gondolná az ember, hogy kétóránként megy egy dízelvonat, és nem. Ésszerű járatból három közlekedik egy nap: reggel nyolckor, délben, valamint délután fél háromkor. DE: ezek is csak Röszkéig mennek, ott át kell szállni a szerb sínbuszra. Röhejes. Menetidő alsóhangon két óra. KÉT ÓRA. Negyven kilométerről beszélünk.
(Állítólag a buszok is hasonlóan ritkán járnak.)

Hozentroger 2011.02.14. 14:21:56

@bikmakk: Hát Rajka-Pozsony tömegközlekedés se volt sokkal jobb anno, akarat meg schengen kérdése. (nem tudom melyik a reménytelenebb...) A többség kocsival jár az autópályán, ez Horgos felé itt is adott.

A Rajka-Pozsony távolság meg kb ugyanannyi mint Szeged-Horgos.

Igaz, Szabadka közelebb van. Mosonmagyaróvárhoz is közelebb van Győr mint Bécs. (tudom más nagyságrend).

Szerintem van még egy-két falu Vajdaságban Tiszasziget alatt, ami Szeged és az infrastruktura fejlesztése esetén esélyes erre a szerepre. Most nem realitás tény, Pozsonynál se volt az pár éve.

LvT · http://onomastikion.blog.hu/ 2011.02.14. 18:50:53

@hakos2:
>>Szlovákiában törvény van arra, hogy a földrajzi neveket csak szlovákul szabad használni, még idegen nyelvű szövegben is.(215/1995 számú törvény a geodéziáról és kartográfiáról- 18.cikk) <<

Minden a jogszabály-alkalmazáson múlik, mert tkp. ugyanez van magyar részről is az 1996. évi LXXVI. tv. 5. § (3) szerint. Amúgy a szlovák tv. nem szlovák földrajzi nevekről beszél, hanem szabványosított nevekről.

>>A szlovák nevekről tudni kell, hogy a Bratislava egy újkori névadás eredménye<<

Ezt jó tudni a magyar nevek jó részéről is. Hogy ne menjünk messze Pozsonytól, [Pozsony]ligetfalu magyar neve egyidős a Bratislava névvel.

>>Kíváncsi vagyok, milyen szlovák nevet találnak majd ki a megszerzett faluknak. <<

Mosonnak és Magyaróvárnak van szlovák neve, ha az utóbbi ki is kopott már a használatból.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.02.14. 21:40:12

@Hozentroger: Térjünk vissza a kérdésre 2020-ban. Szerbia még a nem is tagjelölt hivatalosan. Macedónia 2005-ben lett jelölt, és még mindig nincs céldátum se.

Szergej Alekszejevics Budenszkij 2011.05.30. 12:04:20

Ahoj!

Engedtessék meg, hogy "mocskos hazaáruló" legyek. Azt gondolom, hogy minden település a saját aktuális, hivatalos nevét kell, hogy viselje és ezeken kell hivatalos dokumentumokban is megnevezni. Ehhez kellene ragaszkodni a kölcsönös névhasználat követelésével, amúgy Rajka esetében ez nem probléma. Egy ilyen nemzetközi megállapodás szolgálná a nyugalmat, konyhanyelven meg mindenki nevezzen úgy helyiségeket, ahogy csak akar.

Nem látok ebben területfoglalási, hatalmi és egyéb szándékot, csupán egy létező közforgalmi igényt, amit hálistennek kielégít ez a járat. Az optimális az lenne, hogyha a busz Móvárig közlekedne (Hild tér) és ott az óránkénti győri vonatokhoz csatlakozna ütemben, Pozsonyban pedig a buszállomást (Mlynské nivy) érintve a főállomásig közlekedne (Hlavná stanica), mert akkor egy teljesértékű járattal lenne lefedve a környék közlekedése, az óránkénti buszok pedig bőven elegek lennének. (5:20-kor elég lenne az első indulás Móvárról és 22:20-kor az utolsó, hogyha az egész napot le akarnánk fedni) Drukkolok, hogy legalább a nyugati országrészben sikerüljön a nyitott határok adta lehetőségek kihasználása.

Az itt említett példák között a keleti országvégben a legrosszabb a helyzet, de oda nem politikai nyomás kell, hanem értelmes polgármesterek. Ha már EU-ról is szó esett, örömmel látnék egy Székesfehérvár - Komárom - Érsekújvár - Nagysurány, Hatvan - Fülek - Losonc - Zólyom, Miskolc - Hidasnémeti - Kassa regionális vonatokat, amik nem napi egy-kétszer közlekednének és Sátoraljaújhelyen újból ki kellene vinni a vonatokat a szlovák oldalra. Ezek a "fejlesztések" amik nem kerülnének semmibe a közös akaraton kívül. Tessék a GySEVre nézni, ott nem büdös az osztrák, senkit nem zavar, hogy a jegyre Sopron - Pamhagen van felírva...

Üdvözlettel:
Szergej
süti beállítások módosítása