Wifi-elérhetőség, klíma, előre biztosított ülőhelyek? Mindez lehet a jövő, egyelőre a városi tömegközlekedésen van mit javítani, Közép-Európában is. Izgalmas akció veszi kezdetét Pozsonyban: szeptember 13-tól 23-ig, tíz napig tart a Mobilitási hét a szlovák fővárosban, ahol jegy nélkül is használhatjuk a városi tömegközlekedést. Elég hozzá a jogsi.

A rendezvény célja, hogy a városi polgárok minél nagyobb számban otthon hagyják gépkocsijukat, rászokjanak más közlekedési módokra. A tíz napos akció hatása még mindig nagyobb lehet, mintha semmi nem történne: néhány éven belül - Budapesthez hasonlóan - elöntené a szlovákiai fővárost is a szmog, az utakon rendszeresen forgalmi dugókkal találkoznánk. A tavalyi évben még csak a Pozsony Kártya tulajdonosok közlekedhettek ingyenesen a városban, idén elméletileg már mindenki. A kedvezménynek egyetlen feltétele van: legyen nálad a jogsid, amit felszálláskor felmutatsz.

A pozsonyi Mobilitás Hete akció keretén belül a városvezetés így szeretné a személyközlekedés számára alternatívát adni, egy kicsit a tömegközlekedés felé terelni az embereket. A szokásos kritikák mellett - minek szálljak BKV-ra, amikor az autóm sokkal nagyobb komfortot biztosít? - mások arra panaszkodtak, hogy az elképzelés diszkriminatív, mivel csak az amúgy is gazdagabb - autóval rendelkező - embereknek jelentene újabb előnyöket, a csirkefarháton élő szatyros fevadász tömegek megint ki lennének rekesztve az akcióból. 

Ezen kívül a Szlovák Nemzeti Felkelés hídjától a Štefánik utcán át a Szlovák Tudományos Akadémiáig, ideiglenesen, külön autóbuszsávokat festenek fel, hogy kipróbálják, milyen hatása lehet a városi tömegközlekedésre az autóbuszforgalom elkülönítése. A rendelkezésre álló négy sávot jelenleg az autóbuszok és a személyautók közösen használják, a Mobilitás hetén a személyautók számára mindössze két sáv áll majd rendelkezésükre. A szervezők hangsúlyozzák, ez egyelőre kísérlet, de ha beválik és kedvező fogadtatásra talál a pozsonyiak körében, állandósulhatnak az ideiglenes változások.

A szlovák fővárosban a tömegközlekedés jobbítását célzó tervek mellett új, hét kilométeres kerékpárutat is átadnak a Lafranconi és a Régi Kikötő között. Felújítják környéket, őj jelzőtáblákat szerelnek fel és városszerte bővítik a kerékpárosok számára is a tájékoztató pontokat, útmutatókat. Például ezek alapján a kerékpárosok megtudhatják, pontosan hol vannak és a közvetlen környéken milyen látnivalókat kereshetnek fel.

Az új kerékpáros szakasz átadását követően szeptember 17-én 20 kilométeres kerékpáros maratont indítanak el a szervezők. További, új kerékpárutakat adnak át a Špitálská és a Devínská utcában, itt az autósok számára jelölik fokozottan az új kerékpárossávot. A Mobilitás Hete akcióján belül kerékpárhidat is átadnak a pozsonyi Dévényújfalu és az osztrák Schlosshof települések között, fényképek a híd építéséről, itt.

És még nincs vége a pozsonyi alternatív, környezetbarát közlekedési elképzeléseknek, hiszen Pozsonyban is megtartják szeptember 22-én az Autómentes napot, amelyet a korcsolyázók és a kerékpárosok minden bizonnyal kihasználnak. A szervezők a nagyobb parkolókban ping-pong asztalokat állítanak fel, szeptember 15-én városi éjszakai futást tartanak Pozsonyban, szeptember 24-én a helyi tömegközlekedési vállalat nyitja meg kapuit és tartanak a polgárok számára nyílt napot.

Blogunk korábban már beszámolt, hogy a 801-es járattal a szlovák fővárosból Rajkáig lehet utazni.

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://dotoho.blog.hu/api/trackback/id/tr74774642

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spontan · http://erdekessegek.info 2012.09.13. 16:13:06

Ez a jogsis dolog jól hangzik. Nálunk is kellene ilyen. Ha a belvárosba kell menni, akkor én simán választanám a metrót, meg a 4-6-os villamost kocsi helyett.

Aegopolis2 2012.09.13. 17:10:26

Fura ez a jogsis ötlet. Miért nem a forgalmit kell bemutatni? Nálunk a családban hárman is rendelkezünk jogsival, kocsink viszont csak egy van.
Pont emiatt ezt a részt nem is értem: "mások arra panaszkodtak, hogy az elképzelés diszkriminatív, mivel csak az amúgy is gazdagabb - autóval rendelkező - embereknek jelentene újabb előnyöket". Ez így nyilván hülyeség, jogsija olyannak is van, akinek kocsija nincs.

paraszthajszal 2012.09.13. 18:02:04

@Aegopolis2: nyilván az ötlet lényege az, hogy a kocsival közlekedők térjenek át a tömegközlekedésre, de ha papa+feleség együtt mennek munkába, és közben a két 8 éves gyereket is viszik a suliba, akkor még mindig jobban megéri kocsival menni, ha csak az egyik szülőnek van ingyen a busz.

Bár nyilván lehet jogsija olyannak, akinek nincs kocsija, de utóbbiaknál nem biztos, hogy megvan a motiváció, hogy megszerezzék. És úgy érzik, hogy már megint velük, szegényekkel basznak ki, a gazdag középosztálybeli autósokkal szemben, holott ők máskor is busszal járnak és nem szennyezik a városi levegőt (annyira).

walterhal 2012.09.13. 18:06:40

A két város földrajzi helyzetében alapvető különbség van és ez a fő oka a budapesti szmognak: Magyarországot a Duna kettévágja, és szinte csak a fővárosban van jól használható híd. Amíg ezt nem oldják meg addig dugó lesz és büdös, hiába minden akció.

GERI87 2012.09.13. 18:12:58

"mások arra panaszkodtak, hogy az elképzelés diszkriminatív, mivel csak az amúgy is gazdagabb - autóval rendelkező - embereknek jelentene újabb előnyöket"

Ez csak szimplán pronyó nyavajgás mert kimaradtak belőle...látszik a célját se akarták megérteni.

Mondjuk hogy jó ötlet bár én nem lennék ennyire az egyéni közlekedés ellen, inkább parkolóházakat, mélygarázsokat kéne építeni és akkor nem bolyongana az autósok jelentős része csak azért a forgalomba hogy parkolóhelyet keressen.
Persze az autó ma má nem "menő"... zöldnek kell lenni, buszozni, metrózni, vonatozni kerékpározni...már az is segítene ha olcsóbb lenne a benzin és nem gázolajjal "poroznánk" egymás tüdeját, traktorhanggal...
Japán, USA sokkal csendesebb is...

46,52% 2012.09.13. 18:13:06

Nem csalódtam a szlovákokban.
Bringás híd emelkedővel, tekerjenek.
Remélem, vasúti sín is lesz rajta keresztben, lámpával.

Amúgy mindent elmond a 2 kép a fantasztikus államról. Az elsőn egy ótvaros troli takarja ki az előkelő környezetet, a másodikon pedig egy mérnöki photoshop, Boris Vallejo stílusban.

A posztot persze nem olvastam el, mert csak szar lehet, én is csak fosni járok ide.

tipplapblog 2012.09.13. 18:13:11

Ez elég jól hangzik, kár, hogy Pesten nem vezetik be ezt :)))

--------------------------------------

ha érdekel a blogom és a sportfogadás katt ide: www.tipplap.blog.hu

Nekrofil Sírásó Phd. (törölt) 2012.09.13. 18:26:32

És hol marad a szokásos magyargyalázás, te szemét gecitarisznya?

impala 2012.09.13. 20:07:42

nagyon tudnám szeretni, ha nálunk ilyen lenne.
akkor is, ha jogsi+forgalmi kombót kellene felmutatni.

Stefánia kisasszony [teuto-nordikus parasztlány] 2012.09.13. 20:08:21

Ahh, Pozsony! Kellemes kis város a Duna partján, amit a németek és a magyarok építettek fel, a szlovákok pedig ellopták.

Mondd Kémecske, milyen érzés, hogy a tótjaid még saját fővárost sem tudtak építeni?

Rocko- 2012.09.13. 21:09:52

Tallinban ingyenes a tömegközlekedés. mindig.

pushpang (gyilkos ukrán harcidelfin) 2012.09.13. 21:29:52

Miért van az fura érzésem, hogy a poszt teljesen úgy íródott, mintha ez egy eredeti, remek szlovák ötlet lenne.

Holott:

"A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából

Az európai autómentes nap rendezvénysorozat 2002-es évi logója
Az európai autómentes nap[1] (nem hivatalosan: autómentes világnap; angolul: European Car Free Day vagy In Town Without My Car! Day) egy 1998 óta minden évben szeptember 22-én megtartott – a társadalom környezettudatosságát erősíteni hivatott – rendezvénysorozat, amely fel kívánja hívni a városlakók és a városvezetés figyelmét
a megnövekedett autóforgalom okozta környezeti, baleseti és városképi problémákra,
a közlekedési mód felelősségteljes megválasztására,
a fenntartható, környezet- és emberbarát városi közlekedés előnyeire,
a közösségi, a kerékpáros és a gyalogos közlekedés fejlesztésének szükségességére.
Az európai autómentes naphoz szorosan kapcsolódik az európai mobilitási hét[1] rendezvénysorozata, amelyet 2002 óta minden évben szeptember 16. és 22. között rendeznek meg. A települések az Európai karta (Charta) aláírásával és az abban foglaltak vállalásával csatlakozhatnak a kezdeményezéshez."

"Az európai mobilitási hét története
2002-ben az autómentes nap mellett – annak kísérőrendezvényeként – egy új, tematikus napokból álló rendezvénysorozat jött létre: az európai mobilitási hét.[12]
Az eseményt minden évben szeptember 16. és 22. között rendezik meg.[13]
2006-ban az európai mobilitási hetet 38 ország 1322 városában rendezték meg.[4]
2007-ben több mint 35 ország legkevesebb 2000 önkormányzata csatlakozott az európai mobilitási héthez. A programokba mintegy 200 millió lakost vontak be.[2][14]
2008-ban 41 országban rendeztek programokat az európai mobilitási hét és autómentes nap nevű rendezvénysorozat keretében."
süti beállítások módosítása