Szégyenfalak nagyobb térképen való megjelenítése

„Követendő példának”, „jó hírnek”, a „cigánybűnözés” beismerésének tartja a jobbik és tagsága, hogy Szlovákiában több településen fallal kerítették el a romák lakhelyeit. Azon most ne akadjunk fel, hogyan lehetséges egy szélsőjobbosnak a „magyarellenes, rasszista” „szarszlovákia” pozitív példa, hiszen mindent elloptak az „ezeréves” magyaroktól, vegyük inkább a rasszizmus laza beismerésnek. Lendüljünk most túl ezen a nem kicsi ellentmondáson, és vizsgáljuk meg közelebbről a szlovákiai falépítéseket, vajon miért hamis a jobbik érvelése, közben a dotoho pozitív példákat is bemutat. 

Mikor 1989-ben ledőlt a berlini fal nehéz volt elképzelni, hogy a térségben embereket újra falakkal választanak el. Csehországban engedték ki először a szellemet a palackból, 1999-ben Ústi nad Laben kisváros fallal kerítették el a romák által lakott utca bejáratát. Azt a falat már régen lebontották, a helyi lakosok és a roma kisebbség közötti feszültség létezik ugyan, de több pozitív példa született az integrációs kísérletre, hosszú folyamat. Szlovákiában túl vagyunk egy roma éhséglázadáson, Magyarországon a cigánygyilkosságokon és egy romák ellen folyamatosan uszító szélsőjobboldali politikai párt ideiglenes és relatív felemelkedésén. 

Sečovce - Gálszécs

2006 október. Az első fal Szlovákiában, romák ellen. A 8000 fős településen 1800 (22%) roma él. A romatelep iskolája körül felhúzott falat a helyi politikai vezetés szerint nem lehet összehasonlítani a cseh Ústi nad Labem településen épített fallal, mert itt a helyiek az iskola vagyonáról és a gyerekek biztonságáról van szó. Mindenki döntse el, hogy a néhol szögesdróttal kiegészített három méter magas vasbeton kerítés eléri-e a célját. Az iskolaigazgató szerint ha a fal nem állna, már iskola sem lenne régen.

2012 augusztusában, Tomáš Rafa Nagymihály után Gálszécsre is elhozta az ún. sportfal projectet, amit a roma általános iskola köré épített falon valósított meg (lásd: képünkön, felül). Az óriásplakát helyett, ezúttal a önkéntesek, művészek és a helyi roma telep lakosai segítettek a festésben: hat nap alatt, 220 méter falra festettek különböző sport-szimbólumokat. Nézegess festegető romákat, művészeket!

A település kapcsán más pozitív fejleményt is említhetünk: heti hét napot dolgoznak, a helyi önkormányzat pénzén azok a roma polgárőrök, akiknek elsőszámú feladatuk a konténerek körüli rend fenntartása, kolduló gyerekek, drogosok, kóbor kutyák kezelése. Heten vannak, váltják egymást, formaruhát is kaptak (lásd: kiskép, jobbra). Beszámolók szerint helyi lakosok is értékelik munkájukat: a polgárőröket nem egyszer a nyílt színen tapsolták meg. Elmondásuk szerint legtöbb munkájuk a konténerek körül akad, megakadályozzák a guberálást, a legtöbb embernek a környéken ez okozza a gondot. Itt érték el a legnagyobb előrelépést: a településen most nem látni kukázókat és a buszmegállókban vagy a bevásárlóközpontok előtt kolduló gyerekeket sem. Szlovák újságírók megkérdezték a többségi lakosokat is, akik szerint érezhető a változás, kítűnő ötletnek tartják a roma járőröket, nagyobb lett a rend. A projekt 2011 márciusában indult, egyelőre kitart.

Michalovce - Nagymihály

2009 augusztus. Helyi lakosok dobták össze a a Keleti lakótelep és a romák lakta Angi malom városrész között húzódó, több mint száz méteres - később ötszáz méteresre hosszabbított - betonfalra a háromezer eurót. A korabeli panaszok szerint a falra azért volt szükség, hogy a romák ne mehessenek át a panelházak között a városba: állítólag szemeteltek, odaszartak, és mindent tönkretettek, ösvényeket jártak ki. Hivatalosan a város vezetése nem vállalta fel a fal keletkezésének okait, a cinikus rasszisták zajvédelemről és sportolási lehetőségek teremtéséről - páldául: fallabda (!) - beszéltek, elképesztő. Radičova miniszterlenök akkor megértette a helyiek panaszait, de nem értett egyet a fal felépítésével, mivel semmit nem old meg. 

A helyi romák beletörődtek az építménybe, a falat gúnyosan - utalva a polgármester cinikus szavaira - sportfalnak nevezték el. Ez volt az apropója Tomáš Rafa képzőművész első akciójának 2011 novemberében: a művész 96 méter hosszú megaposztert álmodott meg a szegregáció nagymihályi szimbólumára, amelyen sportolók sziluettjeit festette meg utalva a városvezetés ígéretée, hogy a környéken sportolási lehetőségeket teremtenek, amire a mai napig nem került sor. 

Ostrovany - Osztrópatak

2009 október. A település romatelepe és a település földbirtokosai közé húzott vasbetonkerítés a korabeli híradások szerint hatalmas érzelmi hullámot váltott ki. A településre vezető utakat nem zárja el, viszont a tulajdonosok vagyonát és a termesztett növényeket állítólag megvédi (!). A 150 méter hosszú, több, mint két méter magas vasbeton építmény 13 ezer euróba került. A romatelep lakói vicces neveket adtak a falnak. Az esettől a magyar hiradó is tudósított:

Egy évvel később a Markíza stábja felkereste a települést, hogy riportban számoljon be, mi történt a fal felállítása óta. Minden jobbikos figyelmébe: azok a helyi lakosok, akik egy évvel korábban a fal mellett voltak, úgy nyilatkoztak, teljesen felesleges pénzkidobás volt a falat felépíteni, mivel célját nem érte el, ha akarnak, ugyanúgy átjárnak rajta, nem ez a megoldás. A település polgármestere szerint ugyanakkor nem kétségbeesni kell ha átjátnak a falon, hanem tovább magasítani (!). A hivatal egyébként tovább meghosszabbítaná a falat, hiszen újabb és újabb panasz érkezik az irodába. Őrület.

Trebišov - Tőketerebes

2010 január. Fal osztja meg már a tőketerebesieket is. Még a 2004-es nagy szlovákiai roma éhséglázadás idején elhíresült településen a Kutnahorská utcában álló panelházak és az ahhoz tartozó garázssort választja el a kőfal a környék roma lakosaitól. A fogatókönyv és a panaszok mondhatni a megszokottak: helyi, idős emberek arról panaszkodtak a szlovák médiának, hogy a romák szükségleteiket nyilvános helyen végzik el, kábítószereznek, sőt a házak elé letett matracokon még szeretkeznek is! A terveknek megfelelően, a kerítést zöld övezettel vennék körbe, milyen humánus. Egy helyi önkormányzati képviselő megerősítette a környéken lakók panaszát, szerinte a falat már a garázssor megépítése idején fel kellett volna húzni. A beruházás költségeit a helyiek gyűjtötték össze, a hiányt a helyi önkormányzat beruházási osztálya egészítette ki.

Prešov - Eperjes

2010 szeptember. Eperjesen a Murárska utca végét egy nyolc méter hosszú, két és fél méter magas panelfal zárja el évek óta. Korábban itt húzódott egy ösvény, amely a nem messze lévő régi Téglagyár roma negyedet kötötte össze a város kertes ház övezetével. A falat akkor kétezer euróért építették fel. Döbbenetes volt hallgatni az interjút, a helyi lakos beszámolója szerint a lopások és csúnya szavak miatt emelték a falat, amelyet könnyű átugorni és a rajta lévő kapu sem erős. Felmerül a kérdés: akkor miért dobtatok ki az ablakon kétezer eurót?

Vrútky - Ruttka

2011 május. Új betonkerítést építettek a roma közösség és a helyi óvoda közé, hogy megszüntessék (!) a zajt és csökkentsék a környéken élő lakosok kellemetlenségeit (!), Milan Mazúr polgármester szavait idéztem, aki szerint ez nem jelenti a polgárok megkülönböztetését, nem lát benne szegregációt, mindössze a lakosság kérésének tett eleget. A fal a Kafendova utca lakóit különíti el a többi lakótól.

Plavecký Śtvrtok - Detrekőcsütörtök

2012 június. Elzárja a romáktól az orvoshoz és a kisbolthoz vezető utat az a fakerítés, így az emberek csak az egész blokk megkerülése és jelentős plusz idő ráfordítása után jutnak el úti céljukhoz. A Pozsony környéki település polgármestere a romák diszkriminációs vádjaira azzal védekezett, hogy egy évvel korábban a település eladta az utat a környék lakóház-tulajdonosainak, így azok a törvénnyel összhangban elkeríthették azt. Az eset a cseh televízióban is beszámoltak.

Sered - Szered

2012 június. A romák által lakott, cukorgyár melletti területet választották le helyi lakosok egy betonfallal, amely mögül csak egyetlen egy kijáraton lehet kijönni, nagyban fokozva az ott élők bezártságérzetét. A falat építő rasszisták szerint mindenre azért volt szükség a romák nem tartották tisztán lakterület és semmit nem fizettek a szemétszállításért. A polgármester két hatalmas konténert tett le a romatelep elé, amelyet akkor szállítanak el, ha kifizetnek érte. Állítólag most rend van, azt csak a romák mondták el, hogy mozgáskorlátozásukkal például a teleptől sokkal nehezebben megközelíthető a helyi mentőállomás. A romák szerint a helyi lakosok teljesen izolálni akarják őket, a lakosság törekvéseit a helyi önkormányzat is támogatja, az állam néma marad.

Csehország: Ústi nad Labem

Ha valaki nem emlékezne: a legújabb falépítési őrület a csehországi Ústi nad Labemben kezdődött. A ká-európai térségben itt állítottak fel először romák és nem romák között négy méter magas betonfalat, 1999 októberében. Az eset akkor hatalmas nemzetközi visszhangot váltott ki, egy időre veszélybe került Csehország Eu tagsága is. A fal mindössze másfél hónapot állt a Matičná utcában, ma már aljnövényzet takarja el a fal maradványait, amely megosztotta anno a százezres várost. Akkor a falurész lakossága hasonló okokból építette meg a falat, amit az elmúlt néhány évben Szlovákiában is hangoztatnak a falpártiak. Mi történt? A szemetelés, káromkodás nem szűnt meg, a romák fogták magukat és átköltöztek a város másik végébe. A probléma megmaradt, ugyanakkor az eset hatására beindított integrációs programok is működnek.

Magyarország: falak a fejekben

Magyarországon is egyre vékonyodik az átmenet romák és nem romák között, a problémák megoldatlansága a szélsőségesek malmára hajtotta a vizet, igaz, párhuzamokat találhatunk, példa erre nagy felháborodást kiváltó utolsó posztom is, amely antiszociális emberek agresszióját mutatta be. A Jobbik azért veszélyes, mert egyelőre nem fizikailag, de az emberek fejében építi fel a falakat, a kommenteket olvasva, sokan már súlyos vasbetontömbökkel vannak megterhelve. Nem meglepő, ezek az emberek valódi falakat akarnak - Szlovákiában sok helyen a helyi lakosok adták össze a pénzt - nemcsak a romák köré.

Ezek a falak nem a társadalom természetes védekező mechanizmusáról szólnak, hanem a kudarcról, amely azt mutatja: az állam képtelen megoldást nyújtani az arra rászorulóknak. Szlovákiában ezt több mikróközösség is beismerte a falak építésével, ráadásul a falat építő kis közösségek egyike sem kapott a különböző kormányoktól sem egyértelmű jelzést, ezt ne. Magyarországon, Csehországban a sok negatív példa mellett még élhet a remény.

Egy biztos: bárhogy is alakuljon, egy fontos tanulság levonható a sajnálatos és diszkriminatív szlovákiai, csehországi példák alapján: a kerítés felállítása előtti feszült helyzet nem oldódott meg, sőt, még feszültebbé vált. Okos ország más kárából tanul, látható, a szegregáció zsákutca. Akik a falakon kívül rekedtek azok számára soha nem lesz lehetőség a társadalomba betagozódni, nem válnak az adott település mindennapi életének részévé, soha nem lesz lehetőség magasabb műveltségre szert tenni és kitörni, integrálódni.

Nem hivatalosan Szlovákiában mintegy 350-380 ezer roma ember él.

44 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://dotoho.blog.hu/api/trackback/id/tr894737796

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A gyűlölet kútja 2012.09.18. 12:08:09

Muszlimok az amerikaik ellen. Zsidók az arabok ellen. Fehérek a színes bőrűek ellen. Indiaiak a pakisztániak ellen. Törökök a kurdok ellen. Azeriek az örmények ellen. Baloldaliak a jobboldaliak ellen. Fradisták az újpestiek ellen. És még sorolhatnánk. ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Meglehet ott se vótam 2012.09.18. 12:00:40

"roma és nem roma"

Én speciel magyar vagyok, a szlovákok meg szlovákok, tehát a "nemroma" definíció megmarad az identitászavaros, hazátlan libsiknek.

Egyébként tud valaki arról, hogy Szlovákiát átnevezték volna Nemromákiának?

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.09.18. 12:01:12

Az látszik, hogy a romákkal folyton csak baj van. Azt nem látom, hogy milyen megoldási lehetőségek vannak...

A csehek és szlovákok is annyira utálnak minden más népet, mint a magyarok (tótokat, románokat, ukránokat, szerbeket)? Talán csak az osztrákokra nézünk fel és a szlovénok, horvátok (talán a lengyelek is) enyhén semlegesek. A zsidókról nem is beszélve... Ugyi..

an hero please 2012.09.18. 12:12:24

"Ezek a falak nem a társadalom természetes védekező mechanizmusáról szólnak, hanem a kudarcról, amely azt mutatja: az állam képtelen megoldást nyújtani az arra rászorulóknak."

Ha valaki nem akar beilleszkedni mert a az ún. kultúrája teljesen eltér minden európai értéktől azt nem lehet beilleszteni. A cigányok jelentős része tök jól elvan az állati színvonalon amit bőven tudnak a segélyekből finanszírozni. Az a néhány akinek pedig nagyobbak az igényei, nos ők kényelmesen be tudnak illeszkedni. Hiba egyébként rasszizmust emlegetni hiszen az érintett társadalmak gyűlölete nem elsősorban a cigány etnikum ellen irányul, sokkal inkább a teljesen társadalomképtelen viselkedés ellen.

teknoc erno 2012.09.18. 12:18:12

Szeretem a blogodat, sajnos nagyon kevés ilyen jó blog van magyar nyelven.

A témához: a Jobbikosok nincsenek a butaságukkal és szűklátókörűségükkel egyedül, mert a szlovákiai magyarok közt -sajnos, épp oly elterjedtek a szélsőjobbos nézetek, mint Magyarországon. Elég ha beleolvasol pl. a bumm kommentjeibe..., pedig azt gondolná az ember, hogy egy kisebbségi létforma empátiára és szolidaritásra tanít... de a helyzet az, hogy ez soha nincs így. A melegek közt például épp olyan nagy a cigányokkal szembeni előítélet, mint fordítva... Az emberi butaság és ostobaság sajnos korlátlan és örök...

teknoc erno 2012.09.18. 12:18:34

@TrueY: Szlovákiában a hozzászólásod úgy hangzana, hogy:

"Úgy látszik a magyarokkal csak a baj van, nem tudom mi a megoldás..."

Ennyit rólad...és a hozzád hasonlóakról.

sivatagi n. 2012.09.18. 12:28:12

@teknoc erno: "A melegek közt például épp olyan nagy a cigányokkal szembeni előítélet"

Erről persze a cigányok nem tehetnek, hiszen a legártatlanabb bárány versenyben egyből második helyen vannak a zsidók mögött.

Nekrofil Sírásó Phd. (törölt) 2012.09.18. 12:28:18

Minden portára egy cigánycsaládot! A posztolónak hármat is.

Pipas 2012.09.18. 12:28:32

@teknoc erno: Néhány hónappal ezelőtt jelent meg egy felmérés (hogyan viszonyulna ahhoz, ha a gyermeke cigányokkal barátkozna/járna iskolába), ami bemutatta, hogy hanzánkban a politikai bal oldalt támogatók táborában csak egy kicsit magasabb a rasszista gondolkodás arány.

Akkor miért is 'szélsőséges' a Jobbik?

"Az emberi butaság és ostobaság sajnos korlátlan és örök..."

Ezzel egyetértek. :)

neiro 2012.09.18. 12:30:34

teknőc, ha így van tényleg, inkább ennyit a szlovákokról, nem ?
:)

Egyébként kíváncsi vagyok, abban az elképzelt 100 év múlva bekövetkező világban, amikor a romák Európába integrálódnak, megújítják a nyelvüket, kultúrájukat, hagyományaikat - családi összetartás, gyerekek szeretete - autonómiát, saját országot is kapnak ahogy a Monarchia többi népe - vajon milyen történelemkönyvet fognak írni ?

Alap lesz az 1000 éves elnyomással & konfliktusokkal terhelt együttélés; továbbá Aba Amádé roma történelmi személy, nemzeti hős, szabadságharcos lesz.

Styxx 2012.09.18. 12:31:23

"azok a roma polgárőrök, akiknek elsőszámú feladatuk a konténerek körüli rend fenntartása, kolduló gyerekek, drogosok, kóbor kutyák kezelése. Heten vannak, váltják egymást, formaruhát is kaptak (lásd: kiskép, jobbra). Beszámolók szerint helyi lakosok is értékelik munkájukat"
Nagyjából ez tűnik a járható útnak ennek a cseppet sem egyszerű probléma kezelése során. Ha kulturális-szociális feszültség tapasztalható, akkor célszerű bevonni a rendfenntartó szervekbe arányosan a többség részéről problémás etnikumként meghatározottakból. USA-ban is ezzel próbálkoznak a rendőrségbe afroamerikaiak, latinok stb beléptetésével. A Jobbik akciói számomra sem szimpatikusak, viszont a korábban tabuként, vagy félrekezelt kérdéseket feszegetik, ami viszont a "prejobbik" korszak sara. A cigánykérdést elmaszatolni, tamulmányírásra, meddő PHD-gyártásra használni akár többet is árthat, mint használhat. Már Sólyom László is megmondta, még K.E. korában, hogy egyes mélszegény falvak mellett valóságos szociológus-telepek nőttek ki, változás viszont semmi. Ő legalább cigány származású kisebbségi ombudsmant nevezett ki. A szlovák helyzetet nem ismerem, de Magyarországon az a gond, hogy látszatfelvilágosult, álintézkedésekkel elég széles körben sikerült devalválni egy olyan progresszív eszmerendszert, aminek világszerte és magyar területeken is szép hagyományai vannak, mára meg sajnos főképp Kuncze Gábor és Kóka János "áldásos", cinikus, kétkulacsos munkásságának köszönhetően a liberális jelző szitokszóvá vált.
Szomorú, hogy manapság a sok hibája, dzsentroid töketlensége ellenére már Demszkyt is szinte mindenki csak "mocskos libsiként" emlegeti, holott a rendszerváltás előtt őt aztán tényleg keményen zargatták a rendőrök. Annyira megverték, hogy állítólag enyhe dadogása is annak köszönhető.

Most viszont egy új, megtisztult liberális tábornak kellene Magyarországon kiépülnie (az LMP deklaráltan baloldali, ők kiesnek) akiknek szerintem pontosan a Jobbikkal kellene keresni a párbeszédet, hiszen a cigányság felzárkóztatása korábban SZDSZ-szaktopik volt többnyire, és a Jobbik-féle, gyakran rasszista lózungokra higgadt, tárgyilagos válaszokat kellene adni, mert a Jobbik térnyeréséhez nagyban hozzájárult, hogy bármilyen, a cigányságot (is és más mélyszegényeket) érintő, szenzitív kérdésben a liberalizmust magának kisajátító SZDSZ-részéről többnyire fasiszta-kiáltás volt a válasz az érdemi vita helyett, hát most itt tartunk.

rolika 2012.09.18. 12:40:59

Mondjon valaki valami megoldást. Ami nem tíz meg húsz év múlva hoz kétes eredményt, hanem most. Azonnal. Ja, pénz, az nincs rá.

Mérnork 2012.09.18. 12:47:22

@teknoc erno:
"A melegek közt például épp olyan nagy a cigányokkal szembeni előítélet, mint fordítva"
Azért mer másmilyen a szexuális igényük még nem kell hülyének lenniük... ;-)
Pláne hogy ez nagy valószínűséggel esetükben sem előítélet, hanem élettapasztalat.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.09.18. 12:47:37

A falak építésén kívül a nevezett településeken történt egyéb kísérlet is a probléma megoldására?

A fal csak eltakarja a problémát, de szerintem a fal sok esetben az igazi probléma. Fal a fejekben, melyek néhol materializálódnak.

Ha lebontjuk a fejekben a falakat, akkor nem lesz, ami materializálódjon.

2002 2012.09.18. 12:49:28

@teknoc erno: hát igen sajnos a bumm az a szlovákiai magyarság lájtosabb kurucinfója.

@rolika: a következő napok folyamán jön egy tanulságos cikk, stay tuned.

Magyarnaba 2012.09.18. 12:53:20

Az igaz, hogy az állam nem képes megoldást nyújtani, de az hülyeség, hogy a fenti példák nem a társadalom természetes védekező mechanizmusának a megnyilvánulásai lennének.
Pont az állam tétlensége miatti önvédelem látható.
És még csak el sem lehet ítélni. Pszeudoszlovák posztolónk fölényesen utasítja el ezt a megoldást, de nem ajánl a szokásos mantrán (felzárkóztatás - így általánosságban) kívül másikat. Felzárkóztatásra lenne igény, csak módszert és pénzt nem kínál senki hozzá. Se Magyarországon, se Szlovákiában.
Ja igen: igény főleg a csendes többség részéről lenne, de ez nem olyan, hogy mindenkit kézenfogva vissza lehet vezetni a társadalom kebelébe, van a lecsúszott rétegeken belül egy olyan hányad is, aki nem akarja betartani a többségi normákat. Őket kényszeríteni kell, ez meg aztán főleg megoldhatatlan.
Ha a helyiek - az önerőből megvalósíthatatlan felzárkóztatás helyett - maguk próbálják a rendet megteremteni - mondjuk polgárőrséggel, extranaív esetben bűncselekmények személyes megakadályozásával -, azzal halálos életveszélynek teszik ki magukat a fent említett deviáns elemek megtorlási hajlama miatt.
Marad kettő megoldás: az elköltözés vagy a fal.
Magyarországon fal nem épülhet fel - ironikus módon az eredeti problémát megoldani képtelen állam ezt villámgyorsan képes megakadályozni - nálunk a jellemző példa az elköltözés, erre Borsod a jellemző példa. Szlovákiában a másik megoldás jött divatba, mert ott az állam még inkább a „be nem avatkozás” elvét vallja. Ez nem a helyiek gonoszságát jelzi, ők csak biztonságot és a nullánál többet érő ingatlanokat akarnak, ezt nem lehet elítélni. Ha lesz értékelhető program a lecsúszott rétegek tényleges felzárkóztatására, akkor ezek a falak feleslegesek lesznek, addig nem. Addig gyönyörködhetünk a társadalmi önvédelem egyre újabb változataiban, mert szerintem lesz még itt más is később.

jankenudli (törölt) 2012.09.18. 13:00:14

@neiro: Ne próbálkozz történelmi fantasy írásával :)

Rwindx 2012.09.18. 13:07:46

Jajj, a poszt-tolónak hirtelen eszébe jutottak a települések magyar nevei. Most miért? :)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.09.18. 13:11:15

Egy fontos adalék: Farkas Flórián, Magyarország vezető roma politikusa szegregált iskolákat akar, ahol roma tanárok oktatják a roma diákokat és azt reméli, lesznek roma vállalkozók, akik a romáknak adnak munkát. A szegregáció kétirányú...

neiro 2012.09.18. 13:11:40

@jankenudli: nem én találtam fel a műfajt :) ellenben 350 ezer roma egy öt-ötésfélmilliós országban, akkor még ez a forgatókönyv is esélyes.

(azon gondolkozom vajon mitől kurucinfo a bumm.sk - ???)

tarackos 2012.09.18. 13:23:56

"Ezek a falak nem a társadalom természetes védekező mechanizmusáról szólnak, hanem a kudarcról, amely azt mutatja: az állam képtelen megoldást nyújtani az arra rászorulóknak."

Ez a lényeg. Ahol az állam képtelen ellátni a feladatát ott a zemberek a saját kezükbe veszik a "lapátot".

Jenya 2012.09.18. 13:32:15

félrebeszélünk manipulatív a cikk.

akik a falat húzták - azok a normál társadalmi normákat nem betartó csapatoktól védik meg a lakásukat-kertjüket-terményüket.
Mint ahogy mindegyik kedves posztolónak van zár az ajtaján otthon- nem akarja hogy betörjön a társadalmi norma nélküli csoport-egyed.
az a kettes téma hogy ezek az emberek melyik népcsoport tagjai.

ha egy őserdei pápuai csapat lenne a roma telepek helyén és esetleg ez a csoport vadászná a környéken lakók gyerekeit dárdával-mert az a szokás-akkor is elhatárolnák magukat.Egyszerű védelem.
Tehát ne cigányozzunk, mert nem a nemzetiség a lényeg - a fal az egy elkeseredett védelem, -járhattak volna a közelebbi úton a szegregált csoport tagjai a mentőállomásra-boltba akárhová, de ezt úgy tették,olyan minőségben hogy nem tudtak körülöttük élhető életet élni. Ezért falat kaptak.

xi00 2012.09.18. 13:38:10

a fal a posztolóhoz hasonló lilaködös, cigányt csak tévében nézegető libsi fejekben épül, az épeszű, normális, nem a más kertjéből lopó és akárhova odaszaró gondolkodást nácinak bélyegző falról van szó...

xi00 2012.09.18. 13:45:42

nem véletlenül, per pillanat a szavazás állása szerint a válaszadók 83%-a egyetért a falakkal, pontosabban a meglehetősen furán feltett kérdésre adott válaszok szerint ennyien nem ellenzik azokat

vajon miért... persze, mind náci

már ha teljesen hüje a zember, akkor ezt gondolhatja, egyébként inkább magába szállna, amit erősen javaslok az összes libbantnak

kekec8 2012.09.18. 14:03:44

...és hol an az EU? Magyarországon húznának fel csak egy ilyen falat, már visszhangozna a sikolyoktól Brüsszel, Strasbourg, New York, az amerikai népszava, a magyar libsi kommancs politikai haszonlesők, az örmény önkormányzat, Gyurcsány, Mesterházy, az anti-FASZisták, a családban kínzott nők, a politikával kacérkodó tűzoltók, a Klubrádió, Olgica, stb....

Peppone Botazzi 2012.09.18. 14:03:47

Szlovákiai éhséglázadás? Ahol a nagy éhségben a leginkább az alkohol és a cigaretta tűnt el a kifosztott kisboltokból, és olyannyira éheztek, hogy a kassza magától fel is gyulladt...

Jenya 2012.09.18. 14:04:04

félrebeszélünk manipulatív a cikk.

akik a falat húzták - azok a normál társadalmi normákat nem betartó csapatoktól védik meg a lakásukat-kertjüket-terményüket.
Mint ahogy mindegyik kedves posztolónak van zár az ajtaján otthon- nem akarja hogy betörjön a társadalmi norma nélküli csoport-egyed.
az a kettes téma hogy ezek az emberek melyik népcsoport tagjai.

ha egy őserdei pápuai csapat lenne a roma telepek helyén és esetleg ez a csoport vadászná a környéken lakók gyerekeit dárdával-mert az a szokás-akkor is elhatárolnák magukat.Egyszerű védelem.
Tehát ne cigányozzunk, mert nem a nemzetiség a lényeg - a fal az egy elkeseredett védelem, -járhattak volna a közelebbi úton a szegregált csoport tagjai a mentőállomásra-boltba akárhová, de ezt úgy tették,olyan minőségben hogy nem tudtak körülöttük élhető életet élni. Ezért falat kaptak.

Zéé-e 2012.09.18. 14:09:46

Hova tűnt a szavazás? Amikor utoljára láttam, magasan vezetett a falpárt...

Egyébként nekem is ez a véleményem: Ha már megváltoztatni nem lehet őket erőszakkal, és szép szóra sem változnak, akkor éljenek a saját mocskukban. Engem pedig hagyjanak élni úgy, ahogy én szeretnék.

És mit is kéne változtatni rajtuk? Azt, hogy az iskolát nem lenézni kéne, hanem bejárni és tanulni. Minimum írni olvasni, különben sose lesz munkád. Civilizálódni, különben sose fogad be a társadalom.
Azt is helyre kell még tenni, hogy az ő szemükben "gazdag" többségnek nem attól van pénze hogy gazdagnak született, hanem attól hogy van szakmája és rendes munkája. Valahol itt van a probléma gyökere, de ezt senki sem veri a fejükbe. Maguktól pedig nem fognak rájönni.

laziorome 2012.09.18. 14:21:01

Se penz, se türelem+energia sincs jelenleg a fent emlitett orszagokban a problema megoldasara, esetleg egy skandinav orszag kepes lenne hosszu tavon- HOSSZU!!!!- megoldast talalni, vagy legalabb egy olyan akciotervvel elöallni, amit 20 even keresztül következetesen vegigvisz az eppen regnallo politikai erö.
maradnak a falak, a feszültseget meglovagolo- mindket oldal- poliotikai partok

marad ez az egesz szar, neha valaki megirja, hogy szegeny ciganyokat fallal veszik körül, vagy azt irjak hogy a geci ciganyok mar megint mit müveltek legyen szögesdrot is a falon.

Kis penzböl is lehetne valamit kezdeni probalkozni helyi szinten, ha bevallik tovabbvinni mas települesekre is de ehhez sincs tul sok energia. ha olyan jo a roma biztonsagi szolgalat, amiröl irtal miert nem probaljak ki mas települeseken is??

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2012.09.18. 14:21:13

Nézd tisztelt Posztoló, az egész megfogalmazás sántít, ugyanis:

-a magyarországiak nagyobb %-a tiszteletben tartja Szlovákiát, a szlovákokat. Nem is értem honnan veszed a bátroságot az általánosításhoz...?!

-úgy teszed fel a kérdéseket, hogy Te magad már megállapítottad a válszt (rasszista?), amit Te magad "vizionálsz", a másik véleményét meg sem hallgatva. Kicsit ez olyan mint az orbáni-nemzeti-inzultáció. Ez azért nem szép, ugye tudod?

-a szavazat százalékok magukért beszélnek (ez rasszizmus? jómagam is az lennék?), ezt mondom úgy, hogy szlovák nyelvű szlovák barátaimat látogatom Pozsonyban, és a szomszédaim fele Magyarországon csak szlovákul beszél.

Érzed a kontrasztot?

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2012.09.18. 17:45:38

@Engedjetek el kutyák, a Lajoséknak töröm az utat!: Olvasni tudsz-e? "szélsőjobboldali", írtam, tisztában vagyok vele, hogy ez a magyarországiaknak egy része csak, szerencsére. Érdekelne viszont ezek után, hazugságokat miért állítasz, adsz a számba? Olvasni nem tudsz vagy félre akarod vinni a mondanivalóm?

- A százalékok borzalmasak, igen. De aki ezen meglepődik az álszent és naív, ma sajnos ez a helyzet Magyarországon. Én nem lepődtem meg, rosszabbra számítottam.

Tenni kell ellene, első, hogy a témát kivesszük a szélsőjobb narratívájából.

@laziorome: Jól látod, a helyzetet hosszabb távon lehet csak rendezni. A roma biztonsági szolgálat jó dolog, de a poszt pont azt mutatja be, hogy falun az átlag ember Szlovákiában is a rasszista megoldást, a könnyebb és totálisan értelmetlen megoldást választja, falakat épít. Magyarországon meg Gárdákba tömörültök. Gratulálok, mert ez aztán tényleg megoldás...ez nem más, mint az amúgy sem rózsás helyzet eszkalálása.

Biztonsági szolgálat: ember, az is pénzbe kerül és egy ilyen projekthez kell egy olyan polgármester is, aki nem falakba teszi az euroezreket, hanem ilyen ésszerű projektekbe. Egy jobbikos fasz soha nem gondolkodna ebben, látod...

@Zéé-e: Azért kell változtatni a helyzetükön, mert ők is Magyarország polgárai, tetszik, nem tetszik. Ha nem támogatjuk most őket, még többe fognak kerülni később. Vágod?

@Jenya: A komment a manipulatív, ráadásul a posztot sem olvastad el, bocsi. Le van írva: a falak semmit nem oldalanak meg, az, aki lopott a fal létezése előtt, ugyanúgy lop a fal mellett is. Nem én mondom, a helyi szlovákok, akik építették a falat. Kidobtak az ablakon sok-sok eurót, feleslegesen.

@kekec8: Az Eu figyeli az eseteket, maximum eddig nem követted az eseményeket, a szlovák sajtót. Adsz e-mail-címet küldök neked Szlovákiát elítélő, vaskos jelentéseket az esetekről.

@xi00: Szégyen ez az arány, de nem vártam mást, ahol Horthy, Nyírő, Szálasi stb újra hős lehet, miért szavaztak volna másképp? Nacionalista, rasszista szavazatok érkeztek ezúttal, de talán nem teljesen mutatja az országos arányokat. Talán.

@Rwindx: A dotoho szlovák blogon rendszeresen szlovák és magyar névvel szerepeltetjük a településeket, de sok esetben csak a magyar verziót írjuk ki, mivel magyar nyelvű a blog.

@Magyarnaba: Pszeudomagyar hozzászólás ez, rinyálsz, hol a pénz, de te és veled együtt a fehér többség semmit nem tesz a romákért. Könnyű rájuk köpködni, a sarokba szorított áldozatot hibáztatni, de egy dolgot kurvára elfelejtesz: saját magukat, ezek az emberek, hajuknál fogva BIZTOSAN nem fogják kihúzni. Ember, gondolkozz,a magyar társadalom nagy része nem sokkal van jobb bőrben, mint a romatelepeken élők és nekiálltok köpködni ezeket a szerencsétleneket, jobbikra szavaztok? Hárítani, az megy, de egy picit kevesebb rasszizmus az országban, h ezek az emberek is jobban érezzék magukat, tudjanak munkát vállalni köztetek, mehessenek be diszkóba, az már nehéz, mi?

@rolika: nincs azonnal megoldás, ahogy a jobbik sem az, csak eszkalálja a problémát, és nacionalista, rasszista frusztrációitok vezeti le.

A megoldás nem is néhány jogvédő és liberális politikus kezében van, hanem az egész magyar társadalom oldhatja meg, velük együtt. Tiszta játékszabályokkal, nem faji alapon, feljebb már írtam erről. Mondhatod, naív vagyok, egy a nagy büdös helyzet: csak ez lehet a megoldás, a jobbik nem az. Az elmúlt években be is bizonyították miért: konkrét lépésük - feszültségkeltésen kívül - semmi nem volt.

@teknoc erno: igen, igazad van, rengeteg szélsőjobbos gondolkodású létezik Szlovákiában, Romániában kisebbségi létük frusztrációja miatt, és ami még borzasztóbb, átmennek Magyarországra és ott próbálják ezeket a vélt vagy valós elszenvedett sérelmeiket egykori többségi társnemzeteiken leverni, visszaköpdösni. Ezzel nemcsak maguknak ártanak, de a magyar társadalomnak és nemzettudatnak is, amely ilyen etnikai nacionalista szervezeteket, mint a fidesz vagy a jobbik termelt ki magából, katasztrófa. Nekünk egy feladatunk van: beszélni, minél többet a saját környezetünkben, hogy léteznek más megoldások is. A poszt is erről szól, a posztban is bemutattam ilyet. Az elképesztő mennyiségű rasszista reagálás döbbenetes, de innen szép felállni, innen szép művelni a földet, soha nem késő.

Lez · http://lezlands.blog.hu 2012.09.18. 17:46:09

én minden diszkrimináció ellen vagyok. A romákat integrálni kéne, vannak működő módszerek (www.youtube.com/watch?v=tnnbJ8dyHMA).

Viszont ezt fentről kéne indítványozni, ott meg nincs szándék.
Állami szinten folyik a diszkrimináció: a roma származású családok nagyobb családi pótlékot és szoctámot kapnak mint a magyarok. "pozitív diszkrimináció"

2012.09.18. 17:46:21

Nem alakult elég libsi-kompatibilisen a szavazás, gyorsan le is kapták index címlapról a blogot. Röhejes az összes képmutató liberrált.

Messzi Vetek 2012.09.18. 17:46:31

a poszt célja, hogy bemutassa az itteni fasiszta félázsiai népeknek, hogy a kultúrszlovákok hogyan oldják meg a cigánykérdést civilizáltan?

Namely 2012.09.18. 17:46:45

Nézd egy valamit elfelejt mindenki (így te is), akik a cigányproblémáról ebből a szemszögből írnak.
Ha egy kisebbség érkezik valahová, akkor nem az ott élő többségnek kellene hozzá idomulnia, és azt keresnie, hogyan segíthet az integrációjában. Ezt fordítva kellene megtenni, itt a cigányoknak.
Hasonlítsuk őket össze a távol-keleti bevándorlókkal: a távol-keletiek a rendszerváltással együtt érkeztek, kb 22 éve, most a második generációjuk már a hazai elit egyetemek hallgatói, a harmadik generáció pedig tökéletes magyar tudással együtt jár a magyar gyerekekkel a középiskolákba.
22 év alatt!!!
De lehetne említeni a mindig üldözött zsidókat, a latin-amerikaiakat, stb.
A cigányság 700 év alatt mit tud felmutatni????
Az igazság az, hogy ez egyszerű hozzáállás kérdése.
Ami a cigányság részéről olyan, amit ismerünk: könnyebb lopni, mint dolgozni, ellopják ami a másé, késelés, verekedés, utcán vizelés, szarás.... pont, mint amikor jöttek. Vajon mennyi idő kell nekik, amíg eljutnak a távol-keletiek szintjére. Nos, ameddig rá nem kényszerítik őket, addig soha.
UI: ha magyarul írsz, akkor használd a cigány szót a cigányokra. A roma, az a cigány nyelvű megfelelője a magyar cigány szónak. Elvégre azt sem írod, hogy British turisták.

Soproni Ch. 2012.09.18. 19:07:36

"Szlovákiában túl vagyunk egy roma éhséglázadáson, Magyarországon a cigánygyilkosságokon és egy romák ellen folyamatosan uszító szélsőjobboldali politikai párt ideiglenes és relatív felemelkedésén."

Érdekes ez, Szlovákiában már annyira éhesek voltak az emberek (romák), hogy véletlenül dohányt, alkoholt, és pénzeket raboltak étel helyett. Annyira éheztek, hogy egyszerűen nem tudták megkülönböztetni az ételt az élvezeti cikkektől és pénztől.
Borzasztó a nélkülözés, gondolom ezért is kell a pénztárosnőket szétverni.

A magyargyilkosságok mindennaposak, szóra se érdemes. Sőt, legjobb letagadni, a mindennapok természetes részeként kezelni.

A cigánygyilkosság viszont annyira egyedi, hogy muszáj róla filmet csinálni különben még elsikkadna.

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2012.09.18. 19:24:07

@Soproni Ch.: roma éhséglázadás: na, milyen jól informált vagy, csak tán nem ott voltál? Mert én igen, és ismerem a romatelepen élő embereket is személyesen. Kávé, vigi, pia alap, tán te nem szoktál? Tölts el egy hetet egy ilyen telepen okoska, nem sok kaját fogsz találni.

Nem értem ezt a szót, "magyargyilkosságok", tán Bándy Kata azért halt meg mert "magyar" volt? Nem azért, mert egy végtelenül primitív, alulszocializált embernek felállt a fasza két liter bor után? Menjünk végig mindegyiken? És magyar nem öl magyart? Vagy erőszakolja saját lányát: www.168ora.hu/itthon/10-ev-fegyhazat-kapott-a-lanyat-megeroszakolo-exgardista-101740.html
Vagy levágjuk a barátnőnk fejét, ősi magyar szokás? nol.hu/mozaik/szelsojobboldali_gyilkolt_kalocsan_
Soroljam még? Szerinted a romagyilkosságok rendben voltak, mert dolgos, egyszerű kétkezi embereket lőttek le, de csak mert romák voltak, minden ok? Hát ennyire beteg módon gondolkozol?

Ez nem az esetek letagadása, hanem a rasszista közbeszéd nyomulása, ugyanis teljesen irreleváns, hogy a bőre színe kinek milyen, ha bűnt követett el.

Ne ess te is abba a hibába, h a kisebbséget, a magyar fehér többség rasszizmusának az áldozatait, a roma kisebbséget teszed felelőssé, ez olyan logika, amely alapján Slota is támadta a magyarokat, amíg politikai tényező volt, hát nem beteges?

Mutass még egy országot csak itt Közép-Európában, ahol alvó embereket ölnek meg, lőnek le, gyújtják rá a házukat, CSAK MERT roma az illető. Ezt a filmet minden magyar általános iskolába, gimnáziumba, egyetemen le kellene vetíteni, hogy szembesüljetek mindennapi rasszizmusotokkal, idegengyűlöletekkel!

Nagyon helyes, hogy vannak még Magyarországon emberek, akik erről megemlékeznek és mementóként az utókornak hagyják, ilyenek voltunk 2012-ben.

petraeus 2012.09.19. 15:04:25

A falak semmit sem oldanak meg. A hosszutavu megoldast jelento integraciot viszont tragikus kelet europaban, dilettans politikusok kapkodnak ossze valami (alt. retorikaban kimerulo) tervet a valasztasok elott.
Viszont a most elo es szuleto teljesen eselytelen generaciokat valahogy kontrol alatt kell tartani, ami egy jol felkeszult, profi rendorsegnek is nehezere esne nemhogy a kelet europai, rendorsegnek latszo korrupt es hasznalhatatlan valamiknek...
Szoval fal ide oda ez ugy ahogy van remenytelen jelenleg, marpedig egy felzarkozo roma reteg, egeszenpontosan a munkaerejuk es fogyasztasuk nelkul mehetunk vissza a balettba ugralni...

Rich.mond 2013.01.08. 12:23:55

"Mutass még egy országot csak itt Közép-Európában, ahol alvó embereket ölnek meg, lőnek le, gyújtják rá a házukat, CSAK MERT roma az illető." -

Csehország

Magyarnaba 2013.01.08. 12:25:10

@Csehszlovák Kém: És tisztelettel kérdezem, hogy tisztában vagy-e a "pszeudo-" előtag jelentésével? :)

Magyarnaba 2013.01.08. 12:25:33

@Csehszlovák Kém: Most nézem, hogy megtiszteltél a válasszal.

Magát a figyelmet köszönöm, de szövegértésből elégtelent kell, hogy adjak. Ha figyelnél, láthatnád, hogy éppen nem általánosítok, nem kirekesztek és a lecsúszott rétegen belül is megkülönböztetem a deviáns kisebbséget.

Az, hogy leírom a kisebbségi politika nemlétét, a legkevésbé sem jelenti azt, hogy rasszista lennék és pláne nem adhat okot arra, hogy érthetetlen felsőbbrendűséggel kioktass, ráadásul általánosítasz. Mi az, hogy "mi" a jobbikra szavazunk? Mi az, hogy "mi" rasszisták vagyunk? Mert minden magyar az?

Láttam már ezt a blogot, ismerem a szellemiségét -végülis az internet-hozzáférést nem kötik értelmi szinthez, ez van -, de mégis, honnan adod ezeket a megfellebbezhetetlen diagnózisokat? Mert ha a Föld bármely országából is írsz, akkor nem értelek, mert a romakérdést sehol nem tudják megfelelően kezelni. Ha pedig Szlovákiából vagy Csehországból osztod az észt, akkor otrombán felröhögök, mert azoknál még Magyarország is előbbre tart.

sivatagi n. 2013.01.08. 12:27:42

@Csehszlovák Kém:

Nem érted? Pedig tök egyszerű: cigányok gyilkolnak magyarokat. Ilyenből van sok, romagyilkosságokból meg volt egy. Az, hogy néhány marginális libsi mit hazudozik a témában, teljesen irreleváns. Ettől bizony a valóság még nem fog megváltozni.

Soproni Ch. 2013.01.08. 12:27:51

Utánlövés:

"Mutass még egy országot csak itt Közép-Európában, ahol alvó embereket ölnek meg, lőnek le, gyújtják rá a házukat, CSAK MERT roma az illető. Ezt a filmet minden magyar általános iskolába, gimnáziumba, egyetemen le kellene vetíteni, hogy szembesüljetek mindennapi rasszizmusotokkal, idegengyűlöletekkel!"

Ha nem "roma" áldozatról van szó (tehát nem ember), akkor hetente/kéthetente találunk ilyeneket. Ezek persze csak magyarok, akikért nem kár.
A fiataloknak meg miért kéne levetíteni? Gondolod megváltozna hozzáállásuk, politikai orientációjuk?

A nagymamit 300 forintért legyilkolják de előtte megerőszakolják, lábát levágják, szemét kinyomják.
Az iskolában azt tapasztalja, hogy permanensen vegzálják (szétütik, kirabolják, szexuálisan zaklatják, folyamatosan megalázzák).
Az utcán és a faluban kirabolják, megalázzák. Csoportosan. Faji alapon.

És lehetne folytatni e sort, gondolod, hogy egy ilyen film hatására majd megváltozik?

Soproni Ch. 2013.01.08. 12:28:06

a.) Szóval ott voltál.
Érdekes, mert bizonyára a nagy szlovák nacionalizmus és a magyar rasszizmus közös propagandafogásának tudhatóak be azok a tudósítások és felvételek, miszerint az éhező romák élvezeti cikkeket raboltak tömegével.
Nos, az éhező nem így viselkednek ( Én már éheztem, így tudom milyen az. De nem kell sajnálni, a versenysport miatt, vagyis önként vállalt teher. Nos, ha valaki tényleg éhezik/szomjazik akkor nem a dohány, alkohol, kávé az első ami az eszébe jut ilyenkor, bár tényleg nagy a kísértés.)
Bár pont ezért, ez ilyet tömény demagógia éhséglázadásnak nevezni. Az éhező emberek étkekre és nem élvezeti cikkekre vágynak.

b.)A magyargyilkosságok azok, mikor magyarokat ölnek meg. Ilyen például, mikor magyar nyugdíjasokat gyilkolnak szisztematikusan.
Neked ilyenkor az a dolgod, mikor az utolsót is kiirtják a faluban, akkor felhívd a figyelmet a tarthatatlan és bűnös többségi szegregációra.
süti beállítások módosítása