Szépen csillog az a tizedik hely is, no, de egy másik ország színeiben, rögtön az első Euróvíziós Dalfesztivál fellépésen tizenharmadik helyezést elérni, az a nem semmi! Később meglett a böjtje, ne feszegessétek a Dalfesztivált a csehszlovákok előtt.
Rövidek és arrogánsak leszünk, ez a bravúr még senkinek nem sikerült! Egy viszonylag pörgős évben járunk, 1968-ban, a Beatles már a haláltusáját vívja, itt Kelet-Európában egy fiatal színházi előadó, énekes és már befutott csehszlovák popsztár, aki 1967-ben Cannesban általános meglepetésre még Tom Jonest is megszorongatta a MIDEM fesztiválon, úgy dönt, hogy csehszlovák előadóként Ausztriát képviseli a 13. londoni Euróvíziós Dalfesztiválon, ahol nem is okozott csalódást és az előkelő tizenharmadik helyen végzett „Tausend Fenster“ című, német nyelven elénekelt dalával!
Máris mutatjuk:
Ami ezután kontent következik, egészen döbbenetes, ezért csak erős idegzetű olvasóinknak ajánljuk: csehek és szlovákok hihetetlen kalandjai az Euróvíziós Dalfesztiválon, hadd szóljon!
Ne kerteljünk, a magyar hokiválogatott A-csoportos feljutási esélyeitől már csak a cseh és szlovák pop-rock jelene a rosszabb, úgy tűnik, nincs az a cseh és szlovák kormány, amely milliókat tolna bele egy olyan tévés projektbe, amely jobb esetben is csak a nemzeti kebel haszontalan duzzasztására szolgál.
Nem mertem rákeresni, milyen indíttatásból, de az 1956 óta létező küzdelmekbe végül Csehország 2007-ben kapcsolódott be, mindjárt egy laza egy pontos utolsó helyezéssel, mindent beleadtunk, köszi észtek.
Sokkoló percek a Kabát nevű zenekartól:
Akkor még nem sejtettük, a Kabát besöpörte a 21. század összes eddigi cseh Dalfesztiválos pontszámainak egy tizedét! A PVC-dzsekis metal vonal nem jött be, a következő évben a csöcs-pina vonal mentén próbálkoztunk. Jött 2008 és Tereza Kerndlová, akit tényleg inkább csak megnézni érdemes, mute-on!
A hölgy összekapart kilenc pontja az utolsó előtti helyre volt elegendő, a hat pontos magyar Csézyt magabiztosan előztük:
Aki azt hitte, hogy ezzel vége, tévedett, elbuktuk a metált és a csöcsöket, de az európai diversity-kártyát még nem játszottuk ki! Utoljára, 2009-ben a Gypsy.cz cseh zenekar járt ED-on, ez a produkció – nem röhög! – szintén utolsó helyet ért, nulla ponttal, sucks:
Ami szar az szar, ne erőltessük, nem jártak jobban sokkal a szlovákok sem, akik a legutolsó cseh részvétel évében gondolták, hogy megmutatják zenei tehetségeiket, 2009-ben a Kamil Mikulčík-Nela Pocisková duóval villantottak, 8 pont, 19. helyezés:
A Szlovák Televízió évről-évre csökkenő érdeklődésről számolt be - két mérsékelt habzású előadó, Krisítna Peláková (2010) és TWiiNS (2011) következett - aztán jött 2012, az év, amikor a Compact Disco utolsó előtti lett a döntőben, Miro Šmajda, azaz művésznevén Max Jason Mai, aki már az elődöntőben tökutolsó lett.
Ez a szám egyébként nem is olyan rossz:
Betelt a pohár a rövid próbálkozás után Szlovákiában is, 2012-ben visszaléptek a malmői indulástól, így már semmi nem fenyegethette Alex tizedik helyezését. A csehszlovák popkultúra megjárta a mennyországot, most a múltból élünk és pokol a helyzet, itt az alkalom, hogy újítsunk, minden szalmaszálba belekapaszkodunk! Ha 1968-ban Karel Gott osztrák felségjelzés alatt megcsinálta, jövőre ByeAlexnak is sikerülhet bejutni a legjobb öt közé - ezúttal szlovák színekben!
Ez viszont facepalm: