Elfogadta a prágai Városháza a D (magyarul: négyes, csehül: kék) metró építési tervét. A leadkép nagyítható, klikk. Feketével a már meglévő metróhálózatot, pirossal a jövőre átadásra kerülő 4 új megállót, kékkel a tervezett D vonalat látjátok a képen.
• Az új szakasz 25 milliárd koronába kerül, 2022-ben adják át
• 10 milliárd korona az Eu-tól érkezhet
• Az eredetileg tervezett 10 megállóból csak 6 épül meg a beruházás első szakaszában
• Az előkészületekre fél milliárd koronát költöttek már eddig
• 2014 őszén adják át az A metró 4 új megállóját
• 2015-ben indulhat a D metró építése!
A gazdasági világválság miatt a cseh fővárosban is belassultak a megaberuházások, de a folyamatos metróhálózat-bővítés nem állt le teljesen. Tudni kell: a prágai városháza költségvetését aktuálisan három gigaberuházás apasztja:
• a prágai körgyűrű részét képező Blanka alagút-rendszer építése
• a prágai villamospark komplett cseréje
• és az A metróvonal meghosszabbítása
A városvezetés sokáig a drágább - a fenti videón megtekinthető - változatot szerette volna megvalósítani, de a múlt hét pénteken
eldőlt,
lemondhatnak a prágaiak az eredeti tervekben még szereplő modern, vezető nélküli metrókról, a 10 új megállóról, külön új kocsiszínből. Biztosan nem a zöld vonalon található Béke-téri megállójából indul az új metróvonal, hanem a piros vonalon található Pankrác megállóból, az építkezés első szakaszában hat megálló épül meg: Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš és Písnice.
Ami még nem dőlt el,
hogyan bővítik Pankrác megállót: ugyanabból a megállóból indulnak-e tovább a szerelvények, ahová a piros vonal szerelvényei érkeznek vagy lesz a kék, új vonalnak is önálló átszállóállomása?
Amennyiben a városatyák úgy döntenek, hogy a leágazós verziót építik meg, akkor Pankrácról felváltva indulnak tovább a metrószerelvények, csúcsforgalom idején háromból két járat a piros egy a kék vonalon, este és hétvégén felváltva járnának. A leágazást egyébként itt már korábban kiépítették, tehát elvileg nem kellene egy teljesen új állomást megépíteni, ami szintén jelentősen csökkenthetné a költségeket. Új megálló építése esetén nemcsak egy teljesen új állomást kellene megépíteni, hanem a két szint közötti átjárókat is.
Ez a lehetséges forgatókönyv egyben választ is adna arra a kérdésre, hogy a város új kocsikat szerezne be - nincs rá forrás - vagy a C vonalon már megszokott Siemens szerelvények járnának az új, D vonalon is.
Ami bejön:
Budapesttel ellentétben a D metróvonal nem egy újabb, csak a belvárosra koncentráló metrószakasz lesz, hanem ami szerintünk a metró eredeti célja, a távolabbi külvárosokat vagy a város határán túli részeket (a D metró tervezett végállomása nagyjából a Budaörsnek felelne meg) próbálja a centrummal összekötni.
Ami nem jön be:
a tervezett 10 megállóból végül 4 nem épül meg, Pankrac után csak villamossal/busszal haladhatunk tovább a városközpont felé a D metróvonal tervezett útvonalán. Ígéret van rá: 2022 után fejezik be a tervezett teljes szakaszt, amely a prágai Főpályaudvarig szállítaná az utasokat: (Hlavní nádraží) - Náměstí míru - Náměstí bratří Synků - Pankrác.
D-metróvonal: 10,6 km, 10 megálló
1. szakasz: Pankrác – Písnice, a szakasz hossza: 8 km, 6 állomás, az építés várható ideje: 2015-2022;
2. szakasz: Pankrác – Náměstí Míru, a szakasz hossza: 2,7 km, 3 megálló, illetve: Písnice – Depo Písnice, 1 megálló (kocsiszín), az építés várható ideje: 2022-2026
A D metró története egyidős a prágai metró 39 éves történetével. A város déli részének ipari fejlődése és hatalmas lakótelepeinek felépítése kikövetelte már a 80-as évek végén az első tervek megrajzolását. 1991-ben és 1993-ban is elővették a szocialista terveket, az útvonalat gyakran átrajzolták, de anyagi forrás hiányában a tervek a fiókban maradtak. A 2000-es évek közepén újra lendületet kapott a D-metróvonal megépítésének terve, de az akkori jobboldali prágai vezetés az A metró meghosszabbítását részesítette előnyben. Egyes vélemények szerint a prágai repülőtér felé haladó A metró továbbépítése drága presztízsberuházás, az évtizedek óta halogatott D-metróvonalra sokkal nagyobb szükség lenne, mivel Prága sűrűn lakott részeit kötné be a városközpontba. Egyes felmérések szerint a D-metrót négyszer többen használják majd, mint a 2014-ben megnyitott A metró újabb szakaszát.
További érdekességeket a fantasztikus prágai metróhálózatról, beruházási tervekről és futurisztikus elképzelésekről itt olvashattok a dotohon!!!!
Prága megtelt,
a D vonal megépítése után nem terveznek újabb metróvonalakat építeni a cseh fővárosban. A jövőbeni lehetséges fejlesztéseket a már meglévő vonalak hosszabbítása és a villamoshálózat fejlesztésével képzelik el. Levezetésképp tekintsétek meg az új, puritán, mégis modern és költségkímélő megállók látványtervét:
Olbrachtova
Nádraží Krč
Nemocnice Krč
Nové Dvory
Libuš
Písnice