article-2507970-196F2D7200000578-25_964x761.jpg

Nemzeti mezekben feszítő szurkolók, a nemzeti himnuszok éneklése és annak értékelése, egy-egy elvesztett mérkőzés oka kapcsán a nemzeti jelleg firtatása, vagy a különböző csapatokban a fehér és a fekete játékosok számának megszámlálása mindennapos élményünkké vált a 2014-es brazíliai világbajnokság idején.

Mondhatni, a lehető legtermészetesebb formában jelentkeztek az olyan jelenetek, amely a nacionalista gondolkodás elvén működik. Amennyiben azt hinnétek, hogy a "Csak a nemzet!" jelszava a Jobbik és a Fidesz fanatikusainak jelszava, egészen elképesztő volt látni, hogy a világbajnokság idején, milyen széles körben helyet kapott a legdurvább idegengyűlölő nacionalista közbeszéd ott is, ahonnan a legkevésbé vártad.

A Vb minden meccse a nemzeti öntudat fullszerviz extrákkal történő kiszolgálásáról szólt. A meccsek elején kisgyerekek hozták be a fejük fölött kifeszített nemzeti lobogót, miközben a játékosok duzzadó kebellel üvöltötték a nemzeti himnuszt, amely során néhányan érzrelmeiknek sem tudtak ellenállni. Gólszerzés esetén a játékosok mezükön is látható nemzeti szimbólumaikat csókolgatták.

A tévéközvetítések retorikája a legklasszikusabb leegyszerűsítő nemzeti sztereotípiák alapján működött, amely alapján minden áron találni kellett valami összefüggést a nemzeti kultúra és a pályán mutatott játék minősége között. A balkáni nemzetek forróvérűek, a németek kitartóak, az afrikaiak taktikailag éretlenek, az angolokat pedig nyomasztja az alapító atyák nehéz öröksége.

De miért döbbentünk meg a brazilok óriáségésén?

A játékosokra úgy tekintünk, mint nemzetük alapvető tulajdonságait képviselőkre, ráadásul, ezt csak erősíti a "nemzeti válogatott" minden sportágban előforduló és gyakran használt fogalma. Ebből pedig nem más jön ki, mint a miskolci szocialista polgármester-jelölt reflektálatlan, primitív szociáldarwinizmusa, amely egyszerűen nem magyarázza el a kulturális környezet különbségeit, hanem labdarúgásban mutatott képességeket a nemzeti genetika alapján mutatja fel!

A miskolci parasztember és a budapesti Bulinegyed hipsztereinek rasszizmusa között semmilyen különbséget nem látok. Amíg Miskolcon az elszegényedett, sokszor vegetatív szinten élő emberek úgy tudják, hogy "a cigány vérében a bűnözés", addig a fehér középosztály bulikázó maradékai szerint a "brazil vérében a futball" van. Ezt persze már megcáfolhatta volna számukra a Vb előtti tömeges tiltakozóhullám, de igazán epic írások a 7:1-es vereség után születtek.

A brazil-német azért hatott elementáris erővel mindenkire, mert jó mélyen indoktrinált nacionalista sztereotípiák hirtelen nem működtek, nem volt magyarázat a vereségre, amely óriásrelevanciával jelent meg az első reakciókban. Sokk, döbbenet, stb. A média azon képtelensége, hogy átlépje a nacionalista fundamentalizmus valóságát, amelyet egyébként ők maguk teremtenek, olyan hisztériás reakciókat váltott ki, hogy itt valami jó meccset és eddig ritkán tapasztalt eseményt láthattunk, amely a londoni 6:3-as angol-magyar helyiértékével vetekszik. (Nem).

A meccs, mint háború

A sportújságírás egyszerűen imádja a háborús kifejezéseket: Kegyetlen mészárlást rendezett Németország. WTF? A nemzetközi mérkőzéseket úgy mutatják meg, mint nemzetek háborúja, amelyben kiemelkedhetnek nemzeti hősök, akiknek vezetésével a (harc)mezőn mit legyőzték, lemészárolták az ellenfelet! Itt jegyzem meg gyorsan, hogy labdarúgó mérkőzés vezetett már valóságos háborúhoz is két nemzet, Honduras és Salvador között.

De hát örüljünk, hogy már nem valóságos harcokat vívnak egymás ellen a nemzetek - hallom máris a reakciókat.

Két alapvető nézpont lehetséges:

  •   Az általánosan ismert és elfogadott magyarázat szerint a nemzetközi sportesemények ma már az egykori háborús események pacifikációját jelentik, stadionokban, szervezett körülmények között, egységes formában szimulálják a nemzeti agressziót és expanziót. Amíg a múlt században véres háborúkba torkollott ez a szembenállás, ma már egy világbajnoki győzelemig tart a vetélkedés.
  •   Csakhogy e véleménnyel szemben azt kell látni, hogy a világbajnokság, mint speciális kulturális-szimbolikus tér, éppen a pacifikáló szándékkal szembeállva, fenntartja az emberek számára a nacionalizmust és képes az emberekben előhívni az idegengyűlölő agressziót egy belső csoporttudat megerősítésével.

A nacionalizmus olyan természetes módon az emberek részévé vált, hogy a sport révén, így a világbajnokságon is, a csoporttudatunkat mindig a másik ellen határozzuk meg. Az ellenfél természetes módon lesz gyűlölet tárgya, és a tizenegy játékoson keresztül, negatív módon gondolkozol hazájukról is.

A sportban megjelenő nacionalizmus ezáltal deformálhatja az egymásról alkotott véleményt pusztán a nemzeti hovatartozás alapján.

A labdarúgó világbajnokság az európai felsőbbrendűség

és a nyugati kultúra globális dominanciájának megerősítését szolgálja a gyakorlatban. Ezt szintén nacionalizmusnak, a fehér ember nacionalizmusának látom. Mindez annak ellenére így történik, hogy a felszíni tudósítások és a szélsőjobbos narratíva itt egy brutális módon globalizált eseményről beszélnek, amelyben különböző, de egyenlő nemzetek versengenek.

Mindenki ismeri az alapsztorit: a futball egy olyan brit találmány, amely szabványosította a középiskolás fiúk sporttevékenységét. Először Európában terjedt el, majd a brit gyarmatokon, végül az egész világon ismertté vált. Ma már a világbajnokság nem a részt vevő csapatok és nemzetek specifikus különbségeit mutatja meg elsősorban, hanem az adott kontinens, nagyobb területbe gazdasági erejét. Volt köztetek valaki, aki meglepődött a német sikeren? Európa uralja a futballvilágot mind a klubok, mind a válogatottak szintjén, a nagy futballszervezetek székhelyei Európában találhatók, a részvevő országok fele Európából érkezett Brazíliába.

Remek látványosság volt a sok színes nemzeti mezben rohangáló futballista, de ez a sport még 2014-ben is a nagy fehér futballista játszótere maradt. Az egész műsor nem másról szólt, mint egy európai termék eladásáról, amely során az Európán kívüli országok lelkes amatőrök, hasznos iparoslegények és szorgalmas jómunkásemberek szerepét öltötték magukra. Ezeknek az Európán kívüli országoknak csak úgy maradt esélyük egy relatív siker elérésére, hogy adoptálták magukra futballakadémiák bevezetésével és legjobb játékosaik európai top csapatokba történő exportálásával az európai futballkultúrát.

A sportújságírás csodálatos mesevilága

A labdarúgó világbajnokság elképesztő népszerűsége nagyban összefügg az eseményt körbevevő sajátos jellegű sportújságírással is. A különböző világnézetű embereket másképp megszólító politikai hírekkel ellentétben a labdarúgó világbajnokságról szóló hírek, politikai beállítottságtól függetlenül, tömegeket képes megszólítani. Ráadásul az esemény mintha kifejezetten ráerősítene politikamentes jellegére, tudatosan határolja el magát a különböző politikai eseményektől.

A sportújságírás egy egész különleges világot tudott létrehozni a világbajnokságok körül, amelyben a legjobb góllövők listája, a válogatottságban eltöltött idő mértékegysége, edzőcserék és a keretből kihagyott játékosok vagy éppen a világbajnoki győzelmek száma egy olyan mesevilágot alkot, amely úgy tűnik, az az idők végezetéig ott fog lebegni a brazíliai nyomornegyedek, a világbajnokság megrendezése ellen tiltakozó tömegek és a katari homoksivatagok felett.

24 komment

Címkék: #nacionalisták #foci #brazil-vb

A bejegyzés trackback címe:

https://dotoho.blog.hu/api/trackback/id/tr876507471

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sir Galahad 2014.07.15. 12:11:03

A szerző ugyan itt-ott túlzó módon fogalmaz, alapvetően azonban igaza van: a sport az egyik színtere a nemzeti érzés megélésének. Csak, a szerzővel ellentétben, én ebben semmi kivetni valót nem látok, és szerintem a normálisan gondolkozók többsége sem. A rasszista lózungokat a nézőtéren vagy a verekedéseket én is elítélem, de a hazafiság, a honszeretet teljesen normális érzés, ennek kifejezése egészséges és szép dolog.

inebhedj - szerintem 2014.07.15. 12:11:08

A brazil-némethez a valóságban a nacionalista "sztereotípiáknak" semmi köze, a poszter inerciarendszerében meg éppen, hogy működtek (a marxisták szerint a német nacionalisták véleménye az, hogy a németek felsőbbrendűek, mint a brazilok).

A verseny háború. A versenysport is.

A foci európai eredetű, szervezésű és tradíciójú sport, a Coca-Cola USA-beli, a Nagy Fal meg a hunellenes kínai nacionalizmus csimborasszója.

Biztos van valahol valami jó szándékú alapvetés a posztban, csak a fogalmak "fejlett" világbeli jellegzetes kavarja igen akkurátusan betakarta.

Én meg nem szeretem a focit.

kurgan 2014.07.15. 12:11:28

feltaláltad a spanyolviaszt. a foci a béke háborúja, ennyi. ha majd nem a nemzetek egymás elleni frusztrációinak kiéléséről szól, akkor megint jönnek a világháborúk, ezt akarod? akárhogy fenekedsz a nemzetek létezése ellen, attól még léteznek, és ez így van rendjén.

aladindölon 2014.07.15. 12:11:52

"A nacionalizmus olyan természetes módon az emberek részévé vált, hogy a sport révén, így a világbajnokságon is, a csoporttudatunkat mindig a másik ellen határozzuk meg. Az ellenfél természetes módon lesz gyűlölet tárgya, és a tizenegy játékoson keresztül, negatív módon gondolkozol hazájukról is."

Ekkora marhaságot írni ember!!!

Krisz11 2014.07.15. 12:11:55

Szánalmas ez a blog.

látens liberális 2014.07.15. 12:11:58

Érdekes kérdéseket boncolgat a szező.( Ez ritka ezen a blogon.)Korábban már gondolkodtam ezen, hogy egy VB-n, EB-n mit érezhet egy turbóliberális.Nemzeti zászlókat lobogtatnak, címereket csókolgatnak, országoknak drukkolnak kisebbségek helyett ( bár ez minimum kérdéses egy svájci, francia, német válogatott esetében),brrrr....ennél antiliberálisabb dolog nincs is.A nemzetek felettiség itt smafu.Szerintem egy világverseny minimum rémálom egy igazi liberálisnak.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2014.07.15. 12:12:00

A Miss Universe-t meg még csak földi nők nyerték, hallatlan...

hansoloo 2014.07.15. 12:25:42

"Az ellenfél természetes módon lesz gyűlölet tárgya, és a tizenegy játékoson keresztül, negatív módon gondolkozol hazájukról is."

erre szokták mondani, hogy mindenki magából inul ki, ugyebár.
nagyon sajnálatos dolog, hogy te ezen a szemüvegen keresztül nézel egy foci meccset, de el kéne tudnod fogadni, hogy ez legkevésbé sem az általános szemléletmód. sőt! felettébb messze van a "normál" szurkolói magatartástól, főleg egy világeseményen.
nekem eszembe sem jutott a tegnapi vizilabda meccs nézése közben gyűlölni a spanyolokat, és negatív módon gondolkozni a hazájukról.

nagy teher lehet az életed.
amúgy meg ez egy sazr blog, ostoba írásokkal. gyűlöletkeltő, kirekesztő. index címlapra való pont.

irógép 2014.07.15. 12:32:45

Atya világ ez, de nem normális egy írás!!!
Az emberek közötti küzdelem mindig is volt és lesz, és mennyivel jobb ezt egy pályán megtenni, mint valódi hullák mellett.
Angliában is jól látható, hogy attól, mert kiszorították a huligánokat, azok még vannak és verekszenek, csak külső területeken. És ez így jól is van. Ha a békésen buzdítani akaró szurkolókat békén hagyják tőlem megverhetik egymást a puszta közepén, ha nekik az jól esik.
Minden ember tartozik valahova és gyökerei vannak!! Egyedül ezeknek e neoliberális gyűlölködőket kivéve!!
És ez nagyon nagyon frusztrálja őket, és minden lehetséges eszközzel belekötnek azokba akik szeretik és tisztelik a gyökereiket és nem elvtelenül akarnak sodródni a világban.
Ha már Miskolc, pont ott mutatkozott meg, hogy mennyire elvtelenek a magukat liberálisnak kikiáltók nagy része!!!
A vb-n meg egymás mellett szurkoltak a nemzetek békében és együtt örültek és, ha kellett vigasztalták a másikat!! Na, és pont ez a szép!!!
Nagyon sajnálom, ha valaki már ilyen szinten van, hogy még ebbe is képes belekötni!!
Igazán nagyon szánom az ilyen embert, mert rossz lehet neki a bőrében...

aladindölon 2014.07.15. 12:36:48

@Sir Galahad: pontosan erről van szó. A szerző jó ultraliberálisként összemossa a nacionalizmus és sovinizmus fogalmakat. Ergo fogalmatlan... :)

_most_ 2014.07.15. 12:36:54

a foci mára már inkább csak egy üzleti vállalkozássá vált, a fifa elég sok pénzt keres egy ilyen vb-n, a nacionalizmus csak egy jó üzleti fogás, érdekesebbé teszi a versenyt, a szurkolók jobban azonosulnak a csapatokkal, több lesz a néző, többet költenek, a szélsőséges megnyilvánulásokat meg igyekeznek kiszűrni, mert árt az üzletnek, egy kis nemzeti versengés meg nem befolyásolja különösebben az országok egymáshoz való viszonyát, például a rivális klubcsapatok szurkolói gyakran jobban utálják egymást, mint mondjuk Izrael meg Palesztina. Amúgy inkább az olimpián érzem, hogy egyes országok erőfitogtatásra használják.

Atrox 2014.07.15. 13:21:13

Nem tudom, ahhoz milyen gondolkodásmódra van szükség, hogy valaki egy sporteseménybe is a fasizmust próbálja meg belemagyarázni. Bazdki ez hihetetlenül szánalmas, szar lehet neked. Ha ilyen szemüvegen keresztül vizsgálod a világot, akkor egy hatalmas fasizmus fertőben élhetsz, hisz ilyen logikával lényegében a létezés minden pillanata és minden tudatos cselekedet egy hatalmas kirekesztő, megbélyegző fasizmus. Szar lehet neked...

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2014.07.15. 15:44:39

Már csak Olaszország, Spanyolország és Anglia csoportkörbeli kizúgását, valamint Costa Rica és Kolumbia nyolcba kerülését kéne ezen logika alapján a szerzőnek levezetni, és akkor azt mondom, na, ez egy poszt!

piefke 2014.07.15. 15:44:49

Aha!

...És mi van a braziloknak szurkoló szlovákokkal, vagy a németeknek drukkoló kínaiakkal? Ezeket a (tömegesen létező) jelenségeket mivel magyarázod?

Szúnyog 2014.07.15. 15:44:53

@Atrox: gondolkodásmód? ugyan! Egy identitászavarós, gyűlölködő zsidógyerek újabb köpete.

Rwindx 2014.07.15. 15:44:57

Szegény poszter biztos végighányta meg rettegte a VB-t. Kiváncsi vagyok mikor kezdi az ereit vagdalni.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2014.07.15. 15:45:04

Amúgy meg nem az a baj, hogy vannak nemzetközi világversenyek, hanem az, hogy az utóbbi időben az ezeket követő médiafigyelem "vakfoltjában" olyan dolgok történnek, mint a téli olimpia idején (na jó, kicsit utána) Krím-félsziget, vagy a fociVB alatt magasabb hőfokra járatott palesztin-izraeli konfliktus, vagy épp kelet-ukrán polgárháború.

Az nagyon konteós és minden bokorban _őket_ látó hozzáállás lenne, ha most azzal folytatnám, hogy ezen hatalmas médiafigyelem irányítása kinek is áll érdekében, kinek a lehetősége, és ugyan milyen érdekek is ezek?

Baloldali érték 2014.07.16. 08:56:17

Természetesen semmi baja nincs a libsi bloggerünknek a nacionalizmussal amíg a turbószlovák nacionalista történelemhamisítást (Uhorszkó) kell propagálni. De egy focimeccs... zászlólengetés... borzalmas kirekesztő dolog.

röf 2014.07.16. 20:07:01

Én máshonnan közelíteném, mert más a mozgatórugó.
A pénz.
A következmény pedig a durva beleszállás az ellenfélbe, a bírók véletlen vagy szándékos tévedései, a korrupcióval eladott rendezési jog, stb.

A -túlzással- nacionalista felhangnak betudott zászlózás, címerre mutogatás önmagában egyáltalán nem elítélendő.
Persze ha mindenhol a fasizmus és antiszemitizmus csíráit keressük, és minden áron meg is találjuk, akkor bármire ráüthetjük a pecsétet.

A miskolci rendőrkapitány tényközlésén meg lassan túl kéne lépni, mert ezek a „melegen tartott” dolgok lassan de biztosan az ellenkező hatást váltják ki.
Vagy épp az a cél?
A „százból száz”-ra mi a fenét lehetne mondani, tisztelt politikacsinálók?
Ugyanazt, amit a rendőr mondott, és amit a helyiek mondanak.

Veridicus76 2014.07.20. 22:08:26

Mi sem természetesebb, mint hogy az egyes nemzeti válogatottakat a rájuk jellemző nemzetkarakterológia alapján is osztályozzák a normális emberek. És mi sem természetesebb, mint hogy a normális emberek meglepődnek az európai csaapatokban egyre szaporodó négereken és egyéb csudabogarakon. Ezek ugyanis idegenek, természetellenesek, furcsák Európában. Ez így van, mióta világ a világ, legfeljebb néhány butácska domgatikus, identitászavaros liberálseggfej háborodik fel a valóságon. Mint te, dísztót.

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2014.07.20. 22:36:33

@Veridicus76: Nálad a tyúkólban biztosan "normális" ez a rasszista, soviniszta gondolkodás, de a civilizált világban nem. Ezt csak a jegyzőkönyv kedvéért írom neked, hogy ne mondhasd később, nem szóltam.
süti beállítások módosítása