Közhiedelemmel ellentétben nem csak belvárosa miatt jár több turista Prágába. Könnyen megtanulható, utasbarát tömegközlekedés, élhetőbb város, folyamatosan megvalósuló beruházások, pörgőbb étterem-, gastro- és hotelkultúra. Budapest fantasztikus adottságai ellenére pedig egy folyamatosan szegényedő város képét mutatja, ahol néha vészjeleket adnak le makettek és látványrajzok formájában, igazi látványosságait pedig egy valójában soha nem létezett magyar birodalom száz éves díszletei adják. Prágában mindig időben érzed magad, Budapesten, mintha épp lecsúsznál megint valamiről.

Budapesten újra divatba jöttek a félresikerült és irreális tervek. Blogtársunk postot írt a cseh és a magyar fővárosról, dúlt a kommenteknél a Budapest vs. Prága vita, mi pedig itt a cseh fővárosban nem értjük az egészet. Később fantasztikus terveket mutattak be a szerzők. Újabban pedig annak örülnek, hogy a hivatalos propaganda részeivé váltak. Itt éreztük azt, hogy meg kell szólalnunk. Pesti barátainknak feltehetően elgurult a gyógyszere, amikor olyan tervekről értekeznek - pl: Gyalogos-híd a Dunán, Várbazár felújítása - amelyek költsége egyszerűen irreális Budapest jelenlegi anyagi helyzetében. Egy olyan időben, amikor a Ferenciek tere-Kossuth Lajos utca átalakításánál arra sincs pénz - vagy akarat - hogy visszaadják a teljes teret a gyalogosoknak és levigyék a forgalmat a föld alá, helyette felestenek egy zebrát - mindez dobpergéssel köszöntve.

Előrebocsátva: soha nem szerettük a Budapest vs. Prága összehasonlítás-versenyt, mert értelmetlen. Ennek hagyománya Csehországban nem is létezik, itt ugyanis nem kérdés, hogy melyik város az élhetőbb. A vitának ugyanis számunkra nagyjából ott vége is van, amikor átlépjük a szlovák-magyar határt és a vonaton az emberek rágyújtanak cigarettáikra. Bárhol. Amikor pénzt akarsz kivenni az automatából és a mögötted álló lehelletét érzed a tarkódon, mert képtelen betartani a négy-öt lépés távolságot. Amikor a mozgólépcsőn nem tudsz a saját tempódban haladni, mert az emberek nem állnak jobb oldalra. Sorolhatnánk.

Pedig nem lenne oka Budapestnek kisebbrendűségi érzéseit ilyen megalomán tervekben, parttalan összehasonlítási vitákban kifejezni. Budapest gyönyörű, és a magyar fővásost szeretik a külföldiek. Sokan vannak, akik Budapestet így szeretik, beszélgetéseim alapján ezek az emberek déli államokból, Olaszországból, Spanyolországból, Chiléből érkeztek. Egy német, angol, holland viszont jobban érezte magát a cseh fővárosban. Tapasztalataim alapján, Budapest semmivel sem maradt le a dícsérő jelzők terén Prágától, viszont pont az a néhány apró, de a külföldi látogatók számára fontos dolog jelentette Prágában azt a pluszt, amelyek számbavételére ez a poszt vállalkozik.

 

A metró, a busz és a villamos

Csendesen suhant velünk a tiszta prágai metró, amikor Modor Tibi barátom felcsattant: Ha egyszer Magyarország nyeri a világháborút, idejövök egy lapáttal és betemetem az összes alagutat! Nos, essünk túl ezen a sokaknak fájó ponton. Az első földalatti Budapesten 1896-ban épült, ez Prágában 1977-ben történt meg. Azóta a cseh fővárosban 66 km metróvonal épült, Budapesten ez a távolság, a még át nem adott 4-es metróval is nagyjából a fele. Az egyszeri hétvégi sörturista számára is nyilvánvaló: a prágai metrókocsik egy része ugyanazok az orosz szerelvények, amelyek a budapesti alagutakban is futnak, de a prágai kocsikat meglehetősen felújították. Csendesek, útközben tudsz beszélgetni, nem viszi le a fejed a menetszél a mozgólépcsőn, az ajtók nem csapódnak össze, mintha csengőfrászt kaptál volna. Prágában a reggel hét és kilenc közötti idősávban 50 másodpercenként követik a szerelvények egymást, ez világrekord. Egy valamiben azért jobb a budapesti metró: a prágai metróban nincs térerő, mert a prágai tömegközlekedési vállalat nem tudott megegyezni a telefonszolgáltatókkal a metróalagutak területéről.

Prága igazi villamos-paradicsom, a Vencel-tér és a Károly-híd mellett talán a csilingelő kis piros villamosok ragadják meg legjobban a turisták fantáziáját. A síneken Prágában is mindenféle villamost láthatunk, erősen változó korban. 2011-ben - ötven új szerelvény érkezik az idén - azonban megindult a prágai villamosok cseréje és ha minden a tervek szerint halad 2017-ben kétszázötven új Škoda 15 T ForCity márkájú villamost helyeznek üzembe. Egy szerelvény ára 57 millió cseh korona.

Bemutató videó az új prágai villamosról:

 

Tarifák, egységesített zónák

Prága fővárosa körül öt, egységesített zónát hoztak létre. Minden zóna saját tarifával rendelkezik, de a megvásárolt bérlettel, jeggyel igénybe vehető minden tömegközlekedési szolgáltatás. Érdemes lenne Magyarországra ezeket a távolságokat levetíteni, nézzük a havi bérlet árait:

1. zóna - Prága és közvetlen környéke, 550 korona (cca. 30-60 perc)

2. zóna - Kladno, Kralupy, Černošice, Brandýs n.L., Říčany, 650 korona (cca. 60-70 perc)

3. zóna - Mělník, Beroun, Slaný, Benešov, Český Bro, 750 korona (cca. 60-90 perc)

4. zóna - Rakovník, Louny, Litoměřice, Nymburk, Poděbrady, Sedlčany, Benešov, Ml. Boleslav, 800 korona (cca. 70-100 perc)

5. zóna - Turnov, Děčín, Ústí n. L.,Teplice, Most, Rokycany, Chomutov, Plzeň, 900 korona (cca. 90-120 perc)

 

Jegyek, menetrendek

Prágában pontosan járnak a villamosok és a buszok. Értsd: az össze nem firkált, le nem rugdosott megállóban található menetrend szerint érkezik be a szerelvény. Okosan, logikusan állították össze a menetrendet, a város egyik végéből a másikba könnyedén eljuthatunk. A napra pontos menetrendet megtalálhatjuk az interneten, ezen az oldalon és működő útitervet állíthatunk össze. Az eltereléseket, forgalomkorlátozásokat napra pontosan jelzik az interneten és a megállókban is. A jegyeket idősávonként tudjuk megvenni, így mondjuk egy 26 koronás jeggyel 75 percen keresztül  - a 18 koronás jegy 20 percre - akárhányszor, akármelyik tömegközlekedési járműre átszállhatunk Prágában. Megvásárolhatjuk a jegyed sms-ben is. Szintén 26 koronáért, hárombetűs kódot kell elküldened egy ötjegyű számra. Harminc másodperc múlva megérkezik az sms-jegy, amely 90 percre szól. Az itteni bliccelők kedvelt gyakorlata szerint, ha megjelenik az ellenőr, csak akkor küldik el az sms-t, és mire megérkezik - általában két rendőr társaságában - a kontroll, a kód már felmutatható.

Most pedig nézzük a jegyek és bérletek tarifáit 2011-ben a prágai időzónában. Különösebb fordítást a táblázat nem igényel.

 

A havi bérlet

Otthon lezajlottak fülkeforradalmaink, Prágában elektronikus forradalom söpört végig a tömegközlekedési bérlet háza táján. Kezdjük a legfontosabbal: a budapesti 9800 forinttal szemben a prágai bérlet 550 koronába kerül. (Nagyjából 10-es a szorzó, így minden cseh koronában megadott összeghez tegyetek hozzá egy nullát). 2008-ban a prágai fővárosi önkormányzat, önkéntes jelleggel bevezette az úgynevezett Opencard rendszerét. Ez egy intelligens, bankkártya méretű plasztik kártya, amelyet többek között parkolásnál, könyvtárakban, egyéb szolgálatató intézményekben és a tömegközlekdésben használhatunk. Véglegesen és kötelező jelleggel leváltották 2010-től az elavultnak minősített papírnyomású havi bérletet a chip kártyával. Megszűnt a hó eleji sorbanállás, bármikor megvásárolhattuk bérletünk az interneten. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy az Opencard egyedi számával elindítjuk a 30 napos bérletvásárlást itt, egy naptáron bejelöljük a kezdődátumot, a bérlet típusát - pl: felnőttbérlet, illetve a megfelelő idősávot - végül bankkártyával kifizetjük. A művelet nagyjából 2 és 5 perc között teljesíthető. Fizetés után postaládánkba megérkeznek a megrendelést és a kifizetést visszaigazoló automatikus e-mailek. Ezután már csak egy lépés választ el attól, hogy bérletünk érvényes is legyen. A metrómegállókban ún. validátorokat, érvényesítőket helyeztek el a jegykiadó automaták mellett. Az egyik ilyen validátorba - 24 órán belül - behelyezzük az Opencardunk és a rendszer érvényesíti bérletünk. Kontroll essetén az ellenőr a nyakában lógó, kisebb elektronikus szerkezettel néz rá kártyánkra, hogy van-e rajta megvásárolt bérlet.

 

A metró továbbépítése

A prágai metróvonal 2025-ben a megépült D-szakasszal és a meghosszabbított A-szakasszal

A prágai emberek és az idelátogató turisták egyaránt két nagyszabású metrófejlesztés megvalósulását várják. A helyiek inkább a "prágai 4-es metró", a D-metró megépítését, míg a repülővel Prágába érkezők a zöld avagy az A-metró vonalának, a Ruzyne repülőtérig történő meghosszabbításának örülnének. A D-metróvonalról szóló - amelyet világoskék színnel jelölnének - első tanulmánytervek még 1991-ben születtek. Ami a tervek alapján biztos: egy észak-dél vonalú, a Moldva mentén haladó és elsősorban Főpályaudvar környéki forgalom és a piros, C-metróvonal terheltségét csökkenteni hivatott szakaszról lenne szó. Több megálló pontos helyében, illetve az amúgy szintén forgalmas Žižkov városrész bevonásában még nincs végleges megállapodás. Mivel minden szakértő tudja, hogy egy rendkívül forgalmas és fontos szakaszról lenne szó, ezért, általában feltételezik: ha a város rendelkezésére állna a megfelelő anyagi forrás, rövid időn belül minden érdekelt fél megállapodna a fontosabb kérdésekben. Jelenleg az építkezések megkezdését 2014-re becsülik és 2018-ban végeznének a 11 vagy 12 megálló és pályaszakasz megépítésével.

A prágai 4-es metróval (D-szakasz) szemben a prágai városvezetés még 2007-ben előnyben részesítette az 1978-ban épült A-metróvonal meghosszabbítását az egykori Lenin megállótól (ma: Dejvická) Motolig, majd a prágai repülőtérig. A projekt megvalósításában kulcsszerepet játszott az EU-s pénzalapokból nyert támogatás. 2009-ben minden döntéshozó rábólintott a 11 milliárd cseh koronás projektre. A metrószakasz megépülésével Prága északi részének forgalommentesítését várják, a regionális autóbuszvonalak végállomását a város szélére tudják kihelyezni a belsőbb részekről, ahogy azt Prága más részein már láthatjuk. A Dejvická – Motol négy új megállóval - Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny és Motol - rendelkező, hat kilométeres szakaszát előreláthatólag 2014-ben adják át a forgalomnak. Az építkezés következő üteme, a tervek szerint, 2014 és 2018 között a Motol - Ruzyne nemzetközi pályaudvar közti szakasz megépítése lesz.
 

A Praha-Ruzyně repülőtér, gyorsforgalmi vasút

London után Prága repülőterét lehet belátható időn belül elérni a metró mellett gyorsvasúttal is. Az előző bekezdésből kiderül, hogy a tervek szerint a zöld metró 2018-ig eléri Ruzyně-t. Bár a szakértők és a napilapok publicistái naponta összekapnak, hogy szükséges-e Prágának a két kötöttpályás közlekedési csatorna megépítése, a jelenlegi tervek szerint 2010 és 2013 között elkészülhet a Prága-Kladno vasútszakasz teljes rekonstrukciója és a repülőtér felé vezető szakasz és megálló kiépítése. Igaz, a project hivatalos oldalán, az utolsó bejegyzés szerint egy éves csúszásra számíthatunk a gazdasági világválság miatt. A gyorsvasút kiépítésétől Prága 6. és 7. kerületének átmenő forgalomának csökkenését is várják. A város központjából a 19 kilométeres, 9 megállóval rendelkező, új vasútszakaszon 22 perc alatt lehet kiérni a repülőtérre. A megállók látványtervét megtekintheted, itt. A vasútpályát a város területén úgy építik ki, hogy az összes prágai metróvonallal kapcsolódjon. Az elképzelések szerint olyan gyorsvasutakat is indítanának a városközpont és a repülőtér között, amelyek megállás nélkül tennék meg a távot - 10 perc alatt.

A párhuzamos kifutópálya és a repülőtér megközelítéséről szóló látványvideó

Fejlesztések várhatók a repülőtérrel kapcsolatban is: a csehek párhuzamos leszállópálya kiépítését kezdik meg jövőre. A párhuzamos kifutópálya legnagyobb előnye, hogy megkönnyíti a polgári repülést Csehországban, amely légiközlekedése így Ausztria, Belgium, Dánia, Norvégia és Finnország színvonalát érné el. A gigantikus méretű beruházás 126 milliárd cseh koronát fog felemészteni. A projekt várható befejezése: 2020. Ez idő alatt - gazdasági előrejelzések szerint - 17 ezer új munkahely jön létre, elsősorban a fővárosban és környékén, így országosan 0,3 tizeddel csökkenhet a munkanélküliség. Szintén becslések alapján az új és működő beruházás már a 2020-as esztendőben 0,47 századdal emelheti a cseh GDP-t, amely abszolút számokban mintegy 32 milliárd cseh korona.

Megvalósult beruházások, Slavia-stadion, A-metró meghosszabbítása

Střížkov metrómegálló az új pályaszakaszon igazi látványosság

Néhány évvel ezelőtt 2008 május 8-án, a Győzelem Napján két megaprojectet is átadtak a cseh fővárosban. A 2004-ben megkezdődött építkezések befejeztével három új metrómegállót és hozzá tartozó pályaszakaszt, buszvégállomást, P+R parkolót építettek 11 milliárd cseh koronából az C-metróvonal (piros) meghosszabbításaként.

Az új Slavia stadion. Eggyel több széket csavartak fel rá, mint a nagy rivális Sparta stadionjában található

Ellentétben a budapesti makettekkel, tervrajzokkal és kamusajtótájékoztatókkal, a 2006 októberében kezdődött munkálatok után 19 hónappal már stadionavatóra siethettek a prágai piros-fehér szurkolók. A 21001 nézőt befogadó stadiont eredetileg 2008 márciusában adták volna át. A stadion építését német cégekre bízták, amelyek korábban Münchenben és Nürnbergben is részt vállaltak stadionok építésében. Személyes tesztelés során meggyőződhettünk, hogy a stadionban nem lehet dohányozni, amit a szurkolók be is tartanak!

Új trend, utakat a föld alá: Vencel-tér, a prágai körgyűrű

Napjainkban is folyamatosan épül Csehország legnagyobb föld alatti beruházása, a Prágát körbeölelő dupla körgyűrű. Jelenleg észak-Prága térségében viszik a föld alá a körgyűrű ezen szakaszát: ez lesz a Blanka alagút, amely egyben a leghosszabb városi alagút lesz Európában. A 2007-ben kezdődött, 21 milliárd cseh koronára becsült beruházás idén fejeződik be. A linkelt térképen a sárga szakasz a föld alatt húzódik. Virtuális utazást tehetünk az Blankában és lehajtó szakaszain ezen a videón:

Az alagút 2,23 km hosszan húzódik a város felszíne alatt, mint a városi körgyűrű északnyugati részének most megvalósuló 6832 méteres szakaszának egy része, amely így szervesen csatlakozik a már elkészült és átadott 17 kilométeres, három nagyobb alagúttal rendelkező városi (belső) körgyűrűhöz.

Hamarosan egy minden magyar turista számára követhető változás is érzékelhető lesz a városban: néhány éven belül teljesen megváltozhat a Vencel-tér külseje és közvetlen környezete. Röviden a projekt lényegét úgy lehetne összefoglalni, hogy a Nemzeti Múzeumot visszaadják a Vencel-térhez, a két területet kettészelő autópálya szakaszt föld alá vinnék. A hetvenes években építették meg azokat a gyorsforgalmi utat, amely valósággal kettőszeli a belvárost, a Jan Palach emléktáblája előtt naponta 85 ezer autó halad át. A koncepciót napjainkban már elhibázottnak minősítették. Szintén radikálisan átalakítanák a Vencel tér jelenlegi arculatát Prága városvezetői. Legfontosabb változás a téren mindenképp a villamosok visszatérése lenne, de a nyertes pályázat alapján jóval több fát is láthatunk majd néhány év múlva a Vencel-téren. A terület rekonstrukcióját 550-650 millió koronára becsüli a városvezetés.

 

Egységes városkoncepció és a törvények betartása

Ez a postot nem a templomok, műemlékek száma, a két város méretbeli azonosságai, eltérései vagy éppen a kit hányszor bombáztak le kérdéskör mentén írtuk. Prágából úgy látjuk, hogy Budapest nem feltétlenül ezekkel a blogtársunk oldalán bemutatott beruházás-ötletekkel lesz menő város. Budapestnek a mindennapokban és az egységes koncepciók terén kellene elsősorban megváltoznia. Prága a jelenlegi trendek szerint abszolút a jövő városa, míg Budapest továbbra is a múltté, egy város, amely legszebb éveit a XIX. században élte meg. Prága jelenleg egységes városfejlesztés keretén belül szépül, gyarapodik, Budapest foltokban néhol megszépül, de sok esetben a szürke közeg még ezeket az oázisokat is visszahúzza.

Budapest nem úszhatja meg, hogy sokkal nagyobb mértékben kellene területén utakat a földfelszín alá vinni és a közösségi tereket visszaadni az embereknek, a természetnek. Budapest nem nézheti tétlenül, hogy hiába a dohányzás-ellenes törvény, az emberek egy részét ez nem érdekli és mindenhol pofátlanul rágyújt. Budapestnek el kell érni, hogy újra fizessenek az emberek a jelenleginél olcsóbb, de jobb tömeg-szolgáltatásokért. Fontos lenne, ha megállna a budapesti intelligenica elvándorlása. Nem vagyunk naívak, tudjuk, hogy egy várost a benne élő emberek formálnak és ők is alakíthatják át, így Budapest versenyképességéhez, pozíciójának megerősödéséhez sok ember mentális megváltozására is szükség van.

240 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://dotoho.blog.hu/api/trackback/id/tr102879454

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2011.05.06. 22:54:29

Én nagyon szeretem Prágát. Legjobb Süsü kastélyánál vadast enni, sört inni rá.

Honzi 2011.05.06. 23:00:15

Praga szep, Praga jo. De……..
De kutyaszar itt is van, nem is keves. A csovesek ijesztobek mint Bp-n. Termeszetesen mindenut ott vannak csoportosan (pl Mustek).
A belvaros szep de hat nekik is kellett egy kiados arviz ami utan azert rendesen kellett renovalni az egesz varosban.
Opencard : amint a szocik nyernek a kovetkezo valasztason valoszinuleg az elso dolguk az less hogy megprobaljak Paja Behmet bortonbe kuldeni. Hogy miert? Szuper dolog az Opencard csak hat ahoz kepest hogy mire lehet hasznalni tuuuuuul sokba kerult……ismeros nem?
Blanka (mint alagut): jo dolog lesz ha verge elkeszul. Viszont remeljuk a varnegyed nem fog beleszakadni. Ennek meg van az eselye…..Praga egyik legnagyobb parkjaban a Stromovkaban akkor helyen szakadt be az alagut mint a to a Varosligetben illetve a Honvedelmi Miniszterium kertjenek egy resze is oda kerult….
Kozlekedes: Na az szuper! De tenyleg. Bar kerdes az hogy a varos meddig birja szamolatlanul tomni a az MHD-be (itteni BKV) a zset. Amint ez a tomes abba marad itt sem less job mint BP-n.
Zonak: Szoval terkeped nem eppen a legjobb.Decin sosem azert messze van ahoz hogybenne legyen. Az 5-os zona egy kicsivel Melnik felett er veget ami meg meg mindig vagy 80 Km Decintol…
Metro: ez is egy pozitivum. Tenyleg epul es fejlodik
Eden stadion: szuper bar sajnalom hogy a csapatomat a Bohemians 1905-ot oda szamusztek. Igaz hogy a Dolicek lepukant es korszerutlen de a hangulat ami ott volt……… A masikcsapat a Slavia akie a stadion is pillanatnyilag ugy nez ki hogy a 3-ad osztalyba lesz szamuzve….
A nemet turistak: imadnak ide jonni. Hogy miert? Hogy lassak hogy a nagyszuleik hol eltek anno. # millo nemet lett kitelepitve 45 utan…..Jo latni hogy honnan szarmazol….
Szemely szerint en ugy erzem hogy a csehek egy csopet bunkobbak mint mi “balkani” magyarok.
Ajanlom a Gyulolt ellensegeink blog csehekre vonatkozo irasat. Nagyon ott van.
gyuloltellensegeink.blog.hu/2010/09/28/a_csehek_1
A cseheknek csak egy nagy elonyuk van velunk magyarokkal szemben. Jobb a marketingjuk ugy 1918 ota…Ez van…..Sajnos….

kútásó 2011.05.06. 23:00:40

Elobb azt irod, nincs a metroban terero, majd azt h az emberek ugy bliccelnek h akkor veszik meg sms-ben a jegyet, amikor meglatjak az ellenort. Hazudsz te itt ossze-vissza. Szerintem nincs is metro Pragaban. Se busz, se villamos. Gondolom hos honvedeink hagytak naluk nehany ikaruszt 68ban szanalombol, aztan meg mindig azzal toljak.

TH 2011.05.06. 23:02:59

@Warlimont: távcsővel sebességet mérnek. A matricához félre szoktak állítani. Hát igen, az autópályák évtizedekkel vannak lemaradva a magyartól. Mind minőségben, mind szolgáltatásokban.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.05.06. 23:05:42

@TH: Az a 20 vs 2 az tévedés, ahogy azt abban a posztban többen írták is (pl. én is...;-) a valóságban 4,7 millió van Prágában. A Budapestre a 2 nagyjából stimmel.

Nyilván volt néhány tévedés a posztban, de szerintem a lényeg nagyon jól benne van.

1: Ott viszonylag normális ütemben valódi fejlesztések folynak, míg itt elsősorban soha meg nem valósuló látványtervekben vagyunk erősek. (Meg abban, hogy óriási pénzeket költünk egy semmire se jó és soha el nem készülő metróvonalra...)

2: Ott olyan hétköznapi dolgokban is élhető várost teremtettek, mint pl. az utcák tisztasága, koldusok/hajléktalanok jelenléte vagy éppen a tömegközlekedés. (Nálunk hányszázszor lehetett olvasni az elmúlt húsz évben, hogy jövőre most már tényleg lesz elektronikus jegyrendszer, ki lesz írva a pályázat?)

Nyilván nem tökéletes város Prága sem és az is rendben van, ha egy budapesti jobban szereti a saját városát. De ha ez a szeretet abban nyilvánul meg, hogy
bőszen bizonygatjuk, hogy mi így is mennyivel jobbak vagyunk náluk, akkor ezzel csak magunkat csapjuk be.

TH 2011.05.06. 23:07:33

@promontor: "Az a 20 vs 2 az tévedés, ahogy azt abban a posztban többen írták is (pl. én is...;-) a valóságban 4,7 millió van Prágában. A Budapestre a 2 nagyjából stimmel."
Jogos, lásd itt: @TH:
Úgyhogy egyetértek a kommented minden részével.

igenember 2011.05.07. 00:16:05

Nos az írásodból láccik, hogy nem vagy teljesen hülye a magyar helyzettel kapcsolatban. Tehát valami külföldre szakadt hazánk fia lehecc.

Ezért gondolom azt, hogy tudod milyen itt a politika. Ha valakinek itt nincs 2/3-a akkor itt semmi nem történik, max csak szétlopnak mindent. Még egyszer: egyszerű többséggel Magyarországon sem önkormányzatot, sem országot nem lehet irányítani. Ezért tart ott most Budapest ahol.

Pávor Jál 2011.05.07. 00:17:11

Pest szar, viszont Prágát leszarom.

pat brit 2011.05.07. 00:29:17

@\'it\'s cool to know nothing\':
hát, ha így nézzük, lehet, hogy prágát nagyrészt a németek építették fel, de ilyen alapon budapestről meg elmondható, hogy akkor vált (volt) prágával egyenrangúvá, sőt világszínvonalú hellyé, amikor az uralkodó réteg és polgárság többségét a németek - és mondjuk ki! - a zsidók tették ki. most pedig valóban olyan, mintha egy nagyon jó adottságokkal rendelkező, korábban kultúrnépek által gyönyörűvé varázsolt helyre valami barbár csürhét telepítettek volna be. de azért elgondolkodtató, hogy amíg prága és csehország nem balkanizálódott azután sem, hogy 3 millió németet deportáltak az országból a háború után, addig magyarország és bp. bár nem szívott akkorát, ami a németséget illeti, de "más jellegű" humán veszteségei szintén hatalmasak voltak. lehet, az a baj, hogy nem németesedtünk el annyira, mint a csehek?

uttoro 2011.05.07. 00:30:11

A szomszéd fűje mindig zöldebb. Sokat járok Prágában, talán ezért szoktam meg és nekem semmi se tűnik fel. Egy kisváros, sok szocreállal, meg Skodával. Pici belváros úgy ahogy, mert ugye érintetlen, háború sose pusztította el...stb. Semmi különös. De a sör jó!!!

Rorschach · http://lowfast.blog.hu 2011.05.07. 00:54:30

Hát bazeg én két évet éltem csehországban, meg kell hogy mondjam, a csehek semmiben nem maradnak le mögöttünk "balkáni mentalitás" terén. És Budapest meg egy kurva jó város, csak nekünk már megszokásból is fikáznunk kell magunkat...

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.05.07. 02:00:21

@Rorschach: persze, hogy :) amúgy Lagos a világ legélhetőbb városa, ott nincs kutyaszar meg szemét.

sronti 2011.05.07. 02:01:14

Nagyon tanulságos poszt, érdekes kommentekkel, egy dolgot hiányolok: bringás szemmel milyen Prága?

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2011.05.07. 04:08:30

A posztbol szamomra csak egy dolog nem derult ki, hogy mitol is jobb hely Praga mint Bp? Az egy dolog, hogy jobb a kozlekedes, de ez igy onmagaban eleg sovany erv, hogy Pragaba utazzak. :)

Nymus 2011.05.07. 06:54:22

Vegigolvastam a kommenteket, tenyleg szar hely ez az orszag. Gusztustalan egy nep ez a magyar...

pernahajder Campbell 2011.05.07. 07:14:32

Ugyan már, számolgatni a metró-métereket, meg a jegyárakat, mint valami zsidó pénzváltó. Mit számít ez?

Elvis Presley tér van Prágában?

Na ugye.

dunaparti 2011.05.07. 08:03:45

Ne Demszkyt szidjátok. Ugyebár 1998-2002 között harcban állt Orbán kormánnyal és az meg semmi pénzt nem adott neki. Igy felesleges fejlődésről beszélni.

seahawks 2011.05.07. 08:04:22

budapest egy lepratelep prágához képest. de nem baj.

stagolee 2011.05.07. 08:07:51

Budapestet Prágához hasonlítani és ebből győztesként kihozni annyira abszurd, hogy
ezen nem is érdemes vitatkozni
Egy dolog a lokálpatriotizmus,a másik meg a realitás.
Nagypolitikát, szlovák titkosszolgálatot, cigányokat, stb ide keverni, bár megszokott, kényelmes és kedvelt hazai válasz a kínos kérdésekre, egyenesen ostobaság.
Össze lehet hordani itt mindenféle hülyeséget, csak csinálni ne kelljen valamit, amitől esetleg javulna a helyzet.

HerrBürgermeister 2011.05.07. 08:13:23

Metrófejlesztés? Először is abbahagyják az építését Orbán módra 1998-ban. Elkezdik újra. Aztán az M4 második szakaszát leállítják. De előbb a metrókocsikat nem veszik át, bukás kb.30milliárd forint.
Ebben mi a fejlesztés?

kamasuka 2011.05.07. 08:18:22

Arról írsz, hogy Budapesten csak tervek léteznek, meg makettek, miközben a posztban repkednek a 2017, 2018 és egyéb évszámok, tervek: úgy építik ki, főg megépülni, épül, blabla. Vagyis ott is főleg csak LESZ és nem VAN.

kamasuka 2011.05.07. 08:21:32

Foci: van két nagy prágai csapat. A Slavia és a Sparta. És kész. Ennyi. Budapesten van: Ferencváros, Vasas, MTK, Újpest, Kispest, stb. Nem nehéz két csapat közül egynek új stadiont építeni (amihez gondolom Prágának max. annyi köze volt, mint Budapestnek bármelyik csapat költségvetéséhez).

stagolee 2011.05.07. 08:21:39

Vonattal Prágából Budapestre érkezni, a Keleti Pályaudvaron leszállni és elvegyülni fővárosunk "pezsgő,színes forgatagában" kb. olyan sokkoló és sírnivaló élmény, mint bő húsz évvel ezelőtt ugyanez Bécsből.
Olyan, mintha hirtelen nyakon öntöttek volna egy vödör mocskos mosogatólével.

kamasuka 2011.05.07. 08:26:26

Ja, és Prága sem csak a belvárosból áll! Azért ott is vannak külvárosok, amire szintén költeni kell. Majd azokról is egy posztot, hogy mennyire a jövő zálogai ők is! Gondolom a Vencel térnél nem folyamatosan botlik bele az ember kisebbségbe, mert ott ők nem nagyon laknak ...

Plusz elzavarták a komcsikat a kilencvenes években.

kamasuka 2011.05.07. 08:28:10

@HerrBürgermeister:
Mit hagytak abba 98ban? :) Azért nincs metró, mert Orbán abbahagyatta? MUHAHAHA!

DVB 2011.05.07. 08:38:58

Na most akkor, én baromira magyar vagyok, semmilyen szlovákiai kötődésem nincsen. 2.5 éve itt élek Prágában, előtte meg bő 15-t Pesten. Érdekes módon nem a Vencel téren lakom, sőt a centrumba havi 1-2x megyek, pedig közel lakom hozzá. Ez a város sokkal élhetőbb, a tömegközlekedés olcsóbb és jobb. Online kinézed a csatlakozásokat és mükődik a dolog. Nem 7-10 perc és jön a busz. Plussz olcsóbb. A posztnak igaza van, mert ha itt vagy látod, hogy ha nem is kínai sebességgel, de van fejlődés és nem csak makettparádé. Mert otthon mást se látsz. Mondjon valaki valami budapesti nagyberuházást ami megvalósult, nem csak folyik vagy tervek szintjén van. Talán a 2-es metró felújítása. Itt most építik tovább az A vonalat a reptér felé. Kitalálták, elkezdték, meg is lesz 2018-ra.

A sok utazó meg ne felejtse el, hogy teljesen más élni valahol, meg 3 nap alatt végigzúzni a híres látványosságokon. Otthon se jár a külföldi Angyalföldön vagy Kőbányán, max Vár, Váci utca, Hősök tere. Itt se.

popocatepetl 2011.05.07. 08:43:32

Kedves blogszerző! A bevezetőd néhány mondata szülte ezt a kívánságomat: rohadj meg! És az is aki ezt a magyarellenes szart kirakta az index főoldalára. Jellemző.

DVB 2011.05.07. 08:43:59

@kamasuka: Prágában 5 csapat van, a Zizkov-ban lakók például csak a Viktorkát szeretik nagy többségében, a Dukla Praha-t nem szereti gyakorlatilag senki. Viszont a legnépszerűbb nem a Slavia vagy Sparta, hanem a Bohemians (Bohemka), az az itteni Fradi. Csak ezer éve nem nyertek semmit, meg is szűntek, 3. liga, 2 csapat ezen a néven stb. en.wikipedia.org/wiki/Bohemians_1905

Abban igazad van, hogy a Slavia stadionhoz semmi köze a városnak vagy az államnak, az a klub saját beruházása. Más kérdés nálunk mikor építene valaki saját forrásból stadiont 10milliárd HUF-ért.

Beren 2011.05.07. 08:44:39

Kérjük vissza a fehér lovat, még sincs üzlet.

popocatepetl 2011.05.07. 08:45:26

@HerrBürgermeister: Akkor üljön pld jóanyád egy olyan metrókocsiban aminek nem jó a fékrendszere.

kamarawood 2011.05.07. 08:50:11

Off

Ami sokkal Cikibb az az , hogy Ostrava és Miskolc közt mekkora a különbség...
Pedig mindkettő iparváros...

stagolee 2011.05.07. 08:50:25

@popocatepetl:

Na ez a hozzászólás is nagyon jellemző, sajnos.
Mint cseppben a tenger megmutatkozik általa, hogy többek között miért élhetetlen ez a ország.
A végtelen rosszindulat és fejekben honoló irtózatos sötétség miatt, többek között.

soproni1 2011.05.07. 09:09:57

@kamarawood:

Csak eltérő minőségű emberek lakják.

Hiszem, hogy a szocializmus csak a cseheket és kelet-németeket vágta haza, a többi keleti országon nem volt mit tönkretenni. Ez nagyon látszik, mivel a szorgalmas nemzetek gyorsan talpra álltak a rendszerváltás után.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.05.07. 09:17:38

Az olcsó közlekedést és a sok metrót nagyon jól csinálják a csehek.

Én is ürölök minden fejlesztésnek Budapesten.

Nálunk sajnos van sok vidéki, aki rendre olyan pártra szavaz,

amelyik luxusnak tartja a tömegközlekedést és pénzkivonással, áremeléssel bünteti.

Több ilyen párt is van nálunk. És nagy többségben vannak a Budapestet nyomorítani akaró vidékiek.

A Fidesz egyenesen - luxusmetró - szóval kampányolt.
Mert az a népszerű a tömegeknél.

Úgyhogy nálunk a politika a város ellen dolgozik.
Mert városellenes paraszt a legtöbb magyar.

Ha a csehek szeretik a korszerű városaikat, akkor meg is érdemlik, hogy büszkék legyenek rá.

Mi majd a bajuszunkra leszünk büszkék.

Jokerpofa 2011.05.07. 09:33:45

@stagolee: ez sajnos igy van, az ilyen popocatepetlek miatt szegyenlem sokszor, hogy magyar vagyok
csak tudnam, hogy mi a picsaert kell allandoan gyulolkodni? :(

hivatásos naplopó 2011.05.07. 09:47:08

@Fapuma: bazz, ha 10 nap alatt képtelen voltál kisvakond plüsst találni, akkor nagy géniusz nem lehetsz...

fingerbangs 2011.05.07. 10:01:08

Tökigaz sajnos ami itt a postban le van írva, és az embernek megszakad a szíve, hogy a városvezetésünk dilettáns tolvajokból áll évtizedek óta... Az említett magyar blogok romantikus naivitása vagy fizetett reklám vagy nem jártak még máshol. Budapest egy nagy fos, közlekedni is csak azért lehet mert felment a benzin ára és kevesebb az autó...

hivatásos naplopó 2011.05.07. 10:01:55

@stagolee: megvolt pár hete. mondjuk este 11 fele volt érdekes mód több volt már a rendőr mint a díszközönség, de így is gusztustalan...

ob.szerver 2011.05.07. 10:09:09

A legjelentősebb különbség Prága és Budapest között az, hogy az egyiket egy kultúrnép lakja, amely egy Orbán Viktor szerű sötét gazemberen csak röhögne és sohasem választaná meg kétharmaddal. Minden egyéb különbség a két város között ebből ered.

hivatásos naplopó 2011.05.07. 10:12:49

egyébként meg le kellene szokni az itthoni többségnek arról, hogy ha valaki dícsérni mer az hazai szar viszonyokkal szemben valamit az egyből csak külföldi lehet. ki kellene nyitni a szemeteket mert talán ha elhagyjuk a fikázást és azon gondolkodunk hogy mi miért jobb akkor előrébb haladnánk...

Hutyibetyár 2011.05.07. 11:35:27

@\'it\'s cool to know nothing\': Mi bajod a nyírségiekkel? :) Egykét Nyírségi faluról példát lehetne venni azért tisztaságban...
De amúgy értem mire gondoltál... és sajna igazad vagyon..

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.05.07. 11:37:44

Érdekelne, hogy a Budapestet balkáninak, szarnak, élhetetlennek nevezők mit tettek annak érdekében, hogy jobb legyen.

És hogy hol jártak eddig Bp-en és hol szeretnének élni, dolgozni.

@ob.szerver: a tolltolvaj Klaus tényleg jobb :)

TH 2011.05.07. 11:41:39

@sronti: "egy dolgot hiányolok: bringás szemmel milyen Prága?"
Én nem bringázok ugyan, de egy szóval összefoglalva: szar. Van pár út, amin van kialakított kerékpársáv, láttam néhány kerékpárutat is, de kevés, nem összefüggő rendszerben, és rengeteg a keskeny utca, amin biciklis és autós nem tud könnyen konfliktus nélkül végigmenni. Ennek megfelelően kevés is a biciklis sajnos. Azért biciklis futárok vannak. :-)

TH 2011.05.07. 11:58:52

@Modor Tibi: "Érdekelne, hogy a Budapestet balkáninak, szarnak, élhetetlennek nevezők mit tettek annak érdekében, hogy jobb legyen.

És hogy hol jártak eddig Bp-en"
Ezek jó kérdések! Feltételezem, hogy olyanok írtak főleg, akik
- nem Bpesten élnek
- "kénytelenek voltak FELköltözni" Pestre munka miatt, de tősgyökeres vidékiként nem hajlandóak sem megismerni a várost, sem megszeretni azt (most hirtelen nem is tudom, volt az ilyenekről már modoros poszt?). Pedig Budapest minden problémájával együtt egy remek nagyváros szerintem, csak ideje lenne tuningolni rajta végre!

stagolee 2011.05.07. 12:00:51

@Modor Tibi:

Nem szemetelek, szarok, hugyozok az utcán, nem dobálom el a cigarettacsikket,nem fújom a füstöt mások orra alá (pedig erős dohányos vagyok) betartom a közlekedés szabályait az ésszerűség keretein belül, az újrahasznosítható hulladékot az erre kijelölt konténerekben helyezem el, nem tolakszom üzletben, megállóban, a metrót használva a mozgólépcső jobb oldalán tartózkodom, nem biciklizek a járdán, nem dudálok ész nélkül ha valaki nem indul el abban a másodpercben, ahogy a lámpa zöldre vált és nem rázom az öklöm vörös fejjel és még sorolhatnám ezeket a teljesen hétköznapi, normális civilizált helyeken általában ( mielőtt belekötnél, hadd hangsúlyozzam az általában-t, ami ugye azt jelenti, hogy nem mindig és minden körülmények között de többnyire) betartott írott és íratlan szabályokat, amelyek lehetővé teszi a viszonylag kellemes együttélést.
Budapesten jobbára mindenütt jártam, tekintve, hogy ott születtem és nőttem fel.
Életem nagyobbik részét viszont külföldön töltöttem, talán ezért ennyire zavaró mindezek hiánya.
Élni, dolgozni? Jelenleg ezt próbálom eldönteni, de hogy nem itt az szinte bizonyos.
Remélem a kérdéseidre kielégítő válasz adtam.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.05.07. 12:11:14

@stagolee: ez szerintem mind teljesen normális - és inkább arról szól, hogy mit NEM teszel. De annyira tökéletes vagy a leírás alapján, hogy szerintem cseh lehetsz :)

Volt itt egy videó pár hónapja egy kis prágai szamurájkardos (autós vs. taxis) csetepatéról. Ők biztos ott élő magyarok voltak.

@TH: volt olyan, hogy A sértődött vidéki, de rengeteg bezzegnyugatonprágában is. Ez (Bp) egy kurva jó város (és csak jobb lesz), bár megértem, hogy ha valaki mindennap a Belvárosban autózik meg tömegközlekedik, akkor utálja.

Kicsit kijjebb kell menni: a kocsmákban köszönnek egymásnak az emberek, a külvárosban név szerint ismerjük a másikat, 1000-től lehet kajálni a vendéglőkben, de a henteshez is be lehet ugrani ebédelni.

Ha mindenki a Nyugati-Westend tengely alapján próbálja megismerni a fővárost, az meg is érdemli :)

TH 2011.05.07. 12:13:23

@Modor Tibi: nekem nem kell mondanod, rengeteg okát tudom, amiért szeretem BPestet. :-)
Egyébként autózni pont Prágában rosszabb, mint Pesten, úgyhogy autóból megítélve Prága akár rosszabb helynek is tűnhet.

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2011.05.07. 12:26:39

@sronti: Szeva, a kérdés jó. Bármilyen hihetetlen, de van olyan terület amiben pl Budapest megelőzi Prágát. Amiben Budapest jobb, mint Prága. Pl: a kerékpárutak. és a kerékpározás kulturája, népszerűsége. Tudom, Bp-en sem idilli az állapot, olvasom a megfelelő blogokat, de Prágával összehasonlítva sokkal előrébb tartotok.

Végigolvastam a kommentket és nem értem a kommentelők nagy részét. Direkt írtam a postban, hogy ez nem egy verseny, nem patikamérlegen akarom hasonlítgatni a két várost, hanem bemutatni valamit, ami itthon nincs meg és nedjisten lehet belőle tanulni. Egyszerűen látni kell, hogy egy Magyarországhoz hasonló ország fővárosában milyen dolgok történtek, történnek. Hihetetlen, hogy mennyire sötétek vagytok, tisztelet a kivételnek.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.05.07. 12:37:30

@Csehszlovák Kém: azért azt leírtad, hogy Prága tervei meg makettjei szebbek és meggyőzőbbek Budapesténél :D

stagolee 2011.05.07. 12:43:59

@Modor Tibi:

Te nagyon nagyot tévedsz ha azt hiszed, hogy tökéletes vagyok, ha ismernél, bizony elcsodálkoznál.

Persze, van aki a káoszt szereti, élvezi. Én is ilyen voltam egykor.
A budapesti káosszal az a baj, hogy az még csak nem is egy vidám,színes "balkáni" káosz, hanem valami nagyon egyedi, szürke és lesújtó dolog, látványnak is, élménynek is.

Mivel sem a városvezetésben, sem civil mozgalmakban nem vagyok érdekelt, ezért én csak ennyivel tudok hozzájárulni az ügyhöz,azzal hogy mit nem teszek.
A semminél ez is több.
Neked van jobb ötleted?

stagolee 2011.05.07. 12:50:39

@Modor Tibi:

"Volt itt egy videó pár hónapja egy kis prágai szamurájkardos (autós vs. taxis) csetepatéról. Ők biztos ott élő magyarok voltak."

Nem szamurájkard volt az, hanem európai "longsword", így ők biztosan nem lehettek ott élő magyarok:)

popocatepetl 2011.05.07. 12:55:26

@stagolee: Nem tudom melyik hozzászólásom zavart, de ha azt tartod rosszindulatúnak, hogy kikérem magamnak a nemzetem nevében, hovgy egy elkóbolt senkiházi fikázza a történelmünket, akkor legyen. Ha pedig olyan élhetetlen ez az ország, mint írod, akkor még nagy szerencse, hogy a zsebedben lapul a világútlevél és húzhatsz a francba.

popocatepetl 2011.05.07. 12:57:16

@ob.szerver: Akkor biztosan szebb volt a város amikor az általad említett többség a medgyessy nevű agyhalottat, majd utána a gyurcsány nevű hazaárulót választotta meg, nem is beszélve a horn nevezetű rohadékról.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.05.07. 13:02:40

@stagolee: szürke, lesújtó? Nyáron hatalmas élmény átbringázni a városon - a dunaparti, gyönyörű bicikliútról akár a Bérkocsis vagy a Tűzoltó utcába vagy Újpest-kertvárosba. Este felmenni pár doboz sörrel a Szabadságszoborhoz vagy a József-hegyi kilátóhoz - persze, tilos és csúnya dolog az utcán inni, tudom.

Hogy mit lehet tenni? Ha a házad előtt szemét van, azt összeszeded, vagy anyázol és lefotózod, hogy milyen bunkók a magyarok? Én inkább összeszedem és kidobom, hátha csak a szél fújta ki a kukából.

Ha a ház előkertje vagy udvara elhanyagolt, akkor siránkozol és követelőzöl, vagy fogod a gereblyét és pár szomszéddal nekiállsz?

A gazdagabb külföldön se mindenki takarít fel a kutyája után, ott is szemetelnek, csak több pénz jut takarításra. Olyan vasárnap reggel 4-5 körül érdemes körülnézni bármelyik brit város vigalmi negyedében, hogy hogy néz ki. A fél pár cipő, póló, bugyi, üvegek kavalkádja. Aztán jönnek, és felmossák az egészet.

stagolee 2011.05.07. 13:06:42

@popocatepetl:

Két világútlevél is lapul a zsebemben, de nehogy most azzal gyere, hogy az egyik biztosan izraeli. (egyik sem az)
Miért hívod te elkóborolt senkiháziaknak a határainkon túl élő, dolgozó honfitársaidat?

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2011.05.07. 13:13:13

@stagolee: "...az egyik biztosan izraeli."

Ezen jót nevettem :) :P

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.05.07. 13:16:04

Olyan kisstílű ez az adok-kapok játék, amit néhányan itt már egy napja vívnak. Szemlátomást nem értették meg a poszt valódi üzenetét. De nem is biztos hogy akarták. Magyarkodás meg szlovákozás... Borzasztó.

A lényeg a pénzben van egyébként. Úgyértve hogy a mindennapok kisemberének pénzén. Ha nem kell a bevételed háromnegyedét kötelező ön- és családfenntartásra, vagy épp sápteljesítésre költened, máris vidámabban szeled az utcáékat is. Mosolyogsz, ha kérdeznek válaszolsz. Nem vad ellenség, vagy ellenfél a szembejövő, hanem embertárs. Ebből fakadóan nincs benned személyes bosszúfűtöttség sem, nem akarsz beugatással, beleszarással, lenyúlással kompenzálni. Jól meg vagy a bőrődben és ez kihat a mindennapi tevékenységedre is. Akár főnök vagy, akár beosztott. Nyugodt lélekkel, pihent aggyal fogékony vagy a jóra, a hasznosra. Nem nézed vigyorogva az úton átmenni akaró bottaljárót, nem ülsz ablakon kibámulva ha kismama száll fel melléd a buszra, nem nézed levegőnek azt akiből nincs közvetlen hasznod - hanem várostársnak tartod. És ez visszahat rád is. Veled sem lesznek ilyenek a többiek - ergó a jóközérzet önmagát generálja. Ha hivatalnok vagy, nem az lesz az életcélod, hogyan lépj le 16 óra 00-kor az irodából, vagy hogy miként pattintsd le az akadékoskodó(nak tartott) ügyfeleket és nem akarod hörcsögként hazalopni a céges gémkapcsokat sem megbecsüléskompenzálásként. Ha portás, rendőr, ellenőr, vagy közterületfelügyelő vagy nem a bírságmaximálás és a hatalomgyakorlat lesz az egyedüli célod, hanem a rendezettség, a biztonság és a működéssegítség megteremtése, fenntartása - hisz tudod, ha reggel hivatalosság is vagy, este már állampolgár. Ha melós vagy, nem akarod ellógni a fele munkaidőd és azt várni, mikor fusizhatsz vége egy jót feketén. Ha boltos vagy, nem a 150 százalákos hasznon agyalsz 8 órában, hanem örülsz a kifliért betérő vevőnek is, mert nyugodtan tudod, hogy sok kicsi sokra mehet. És megy is. Mármint ott, ahol a mindennapi élet nem életvitelhac, hanem magától értetődő cselekvés. Budapesten legtöbbeknek valósznűleg nem az. Ettől vagyunk - mi budapestiek - olyanok amilyenek.

_szerintem_

stagolee 2011.05.07. 13:22:35

@Modor Tibi:

Láttam én már nem egy világváros vigalmi negyedét ( New York, London stb...szombat, vasárnap hajnalban.
Ott viszont legalább felmossák.
Mindegy, hogy kik és miért meg hogyan, de feltakarítják. Ezt még Budapesten is meg lehetne valósítani, ez nem elsősorban pénzkérdés, inkább a meglévő források átcsoportosítása, esetleg nem ellopása.
Házam ugyan nincs, de a társasház lépcsőházban esetenként eldobált szemetet általában fel szoktam venni. Tudom, én olyan tökéletes vagyok :)

stagolee 2011.05.07. 13:34:01

@városjáró:

Ebben sok igazság van, de léteznek Magyarországnál sokkal nehezebb anyagi helyzetű országok, ahol ez mégsem így csapódik le.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.05.07. 13:38:49

@stagolee: Igen, van ahol a vallás, a hit szellemisége túlmutat a napi nehézségeken. Ilyen India, Kína. De itt nincs meg ez a hitbéli támasz. Maradna a gazdasági biztonságérzet - de az sincs. :(

stagolee 2011.05.07. 13:42:01

@Modor Tibi:

Utcán inni meg én is szoktam időnként, ha úgy jön ki a lépés de a kiürült dobozt/üveget a szeméttárolóba dobom, még részegen is. (OK. ilyenkor nem az újra- hasznosító konténerbe, ennyire azért nem vagyok tökéletes.)

stagolee 2011.05.07. 13:43:07

@városjáró:

Én inkább Latin-Amerikára gondoltam.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.05.07. 13:48:55

@stagolee: hát akkor ott is inkább pénz/erőforrás, nem mentalitás. Meg lesz ez oldva itthon is, ha már az aluljáróknál elkezdték. De a túlzott szigorításnak is lesznek hátrányai.

A német/osztrák is leginkább csak azért riad vissza az "okosban" megoldásoktól, mert olyan büntetést kapna, hogy az unokája is azt fizetné. Külföldön már ők is szívesen lazulnak egy kicsit.

Vicces a svájciaktól hallgatni, hogy mennyire unalmas az országuk (tényleg az), mert nem szabad csinálniuk semmit. A tökéletesség miatt meg ne bánkódj, csehnek születni kell :)

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.05.07. 13:57:29

És továbbhaladva a gondolatmenetben, egy anyagi biztonságban élő társadalom sokkal fogékonyabb a közügyek iránt is. Jut ideje civil mozgalmakhoz csatlakozni. Nota bene a civil mozgalmak is valódi civilek lesznek, s nem bújtatott hivatalos másodikutak. A kiegyensúlyozott polgárnak lesz kedve, energiája kiállni közös ügyekért is - ezáltal is tenni nem csak önmagáért hanem a városi köz-ért is.

'it's cool to know nothing' 2011.05.07. 14:04:25

@Modor Tibi:

Nem ezekkel van gond, hanem az igénytelenséggel, nemtörődömséggel, szándékos károkozással és a rend teljes hiányával.

A X5-ös BMW-sel, aki éppen rángatja ki a demszki karót, hogy fel tudjon állni a járdára, a gördeszkázó hülyegyerekekkel akik az Erzsébet téren a tiltó tábla ellenére teszi tönkre a milliárdokért rendbe tett környezetet, utcabútorokat, és akik, ha szólsz nekik, csak röhögnek rajtad, mert nincs rendőr, akit odahívhatnál (vagy van, éppen ott áll a közelbben, de pont lesz-rja.
Az utcán a kutyáját szarató nagymamával, a lépcsőházban, villamoson hugyozó hajléktalannal.

Egy szóval a népességgel van baj. Azzal, hogy olyan emberek lakják többségében Bp-et, akik nem odavalók. Akik nem szívták magukba a városi lét lényegét évszázadokon keresztül. Igen, Sopron, Eger, Szeged, vagy Pécs lakosságának többsége ezerszer civilizáltabb, polgárosodottabb.

Erős rendfenntartással lehet persze ezen változtatni, de csak néhány évtizeden belül. Ha Bp- ma kb. a fele lenne, ezek a problémák szinte nem is léteznének. Azok laknának itt, akik már több mint 100 éve.

stagolee 2011.05.07. 14:08:10

@Modor Tibi:

Nem bánkódom, bár nem igazán értem, hogy miért lovagolsz ezen a képtelenségen.Lehet, hogy humorosnak véled, én nem bánom csak változatlanul nem értem. Bitosan a csehek olyan humortalan népek, azért :)
Germán területekről nincsenek számottevő tapasztalataim, de az angolszászról annál inkább. Ők nem kukacoskodnak annyit, hanem pragmatikusak és láss csodát: működik.
'Okosba" persze a világon mindenütt szívesen megoldanák a dolgokat,(mint ahogy gyakran meg is oldják) de ami itt megy az már extrém és már túljutott azon a ponton ahol még szigorral/büntetéssel bármit is meg lehetne oldani.
Ennek a problémának a gyökerei nem mostanában ereszkedtek szívósan a magyar rögvalóság zsíros, termékeny talajába.
Látsz te valami összefüggést a pénz/erőforrások és a mentalitás viszonyában?
Mert ha nem akkor gondold újra a dolgot.

stagolee 2011.05.07. 14:13:50

@városjáró:

Fogalmam sincs talán másfajta kultúra, szocializálódás, esetleg genetikai tényezők.
Az általános vélekedés és személyes tapasztalataim szerint is ők alapból vidámabb, könnyedebb emberek, kevesebbet marcangolják magukat. Viszont lobbanékonyabbak, de ott a harag hamarabb elszáll, mint itt.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.05.07. 14:15:49

@\'it\'s cool to know nothing\': ilyen mindenhol van, ha hagyják. Majd ez is változni fog, csak egy kicsit kell átmenni gonoszba.

Tök jók ezek a kommentek amúgy, hogy "mindenki bunkó és csal-lop, szemetel, tilosban parkol - de ÉN NEM". Vagy egyben beismerjük, hogy bennünk is megvan egy kicsit a tahó mentalitás?

@stagolee: nem látok továbbra se komoly problémát itthon. Az állítólagos leszakadásunk, lemaradásunk leginkább pénzkérdés, a "mentalitás" pedig egy minimálisan több szigor és következetesség hatására azonnal meg fog változni. A nép is igényli a keményebb bánásmódot amúgy.

Ez a mentalitás-dolog egy nagy kamu.

stagolee 2011.05.07. 14:22:27

"A nép is igényli a keményebb bánásmódot amúgy."

Ezt végképp nem értem, legalább is remélem, hogy esetleg félreértem.
De őszintén, ez elég komikusan hangzik. Vagy inkább tragikusan.

Én sem láttam eleinte komoly problémát.
Tévedtem.Sajnos a mentalitás-dolog nem kamu.

stagolee 2011.05.07. 14:23:32

@Modor Tibi:

"A nép is igényli a keményebb bánásmódot amúgy."

Ezt végképp nem értem, legalább is remélem, hogy esetleg félreértem.
De őszintén, ez elég komikusan hangzik. Vagy inkább tragikusan.

Én sem láttam eleinte komoly problémát.
Tévedtem.Sajnos a mentalitás-dolog nem kamu.

Bocs az ismétlésért.

'it's cool to know nothing' 2011.05.07. 14:31:57

@Modor Tibi:

"Tök jók ezek a kommentek amúgy, hogy "mindenki bunkó és csal-lop, szemetel, tilosban parkol - de ÉN NEM". Vagy egyben beismerjük, hogy bennünk is megvan egy kicsit a tahó mentalitás?"

Vagy pont nincs meg, éz ezért zavar? Ez nem lehet? Hogy az ember földönkívüliként érzi magát Bp-en, mert teljesen máshogy gondolkodik?

Igen, jó családi háttér, más, rendezettebb környezetben felnövés (Mo-on belül) és extenzív külföldi tapasztalatok. Ezek már elegendőek ahhoz, hogy az ember ne érezze magát otthon Bp.-en. A város nem tehet erről, az itt élő emberek annál inkább.

loggoll 2011.05.07. 14:34:25

Ajánlott olvasmány:

Prágai kocsmakalauz

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2011.05.07. 15:01:57

@\'it\'s cool to know nothing\': Ez az egyik része a problémának, én is így látom, hogy igénytelen, csóró, lelakott, kiélt emberek között közlekedem Budapesten, egyszerűen kihalt az az erős középosztály, ami még a 90-es évek közepén is inkább látható volt.

Tudom, elrettentő példákat minden helyről lehet hozni, nem is akarok általánosítani, de nemrég amikor Bp-en jártam ez a jelenet szíven ütött. Egy alkoholista, csontsvovány ötvenéves férfi a Combinon odalépett egy középosztálybeli nőhöz, aki mellett, felett tíz év körüli fia állt: - Add át a helyet gecicsíra! Húzzá anyádba!
A villamoson mindenki némán nézett maga elé és némán vette tudomásul, hogy a megijedt nő feláll a székből és megkpróbáltak arrébmenni. A ffi diadalittasan leült, és a székből folytatta tovább: - Aggyámá egy kis pénzt! Mi van, mit nézel, nem vagyok szimpatikus? Mindezt a nő gyerekének mondva. És senki nem szólt rá. Akkor tudatosult bennem, hogy elszoktam Budapesttől.

Prágában is vannak hajéktalanok. Büdösek is. De fordítva működik a rendszer. A csóringer remegve száll fel a villamosra, hogy talán tud egy megállót menni, mert úgyis lebasszák. Ha az említett Combinos jelenet Prágában játszódik le, hjó esély van arra, hogy a villamos - akár a nyílt pályán - satufék, a 180 centis sofőr hátrasétál és ha kell az utasokkal együtt lebassza az oda nem illő utast. Visszasétál, fülkébe be, villamos megy tovább. Hasonlót átéltem, ezért tudok erről beszámolni.

Visszatérve, Budapesten van egy gazdagabb szűk réteg, akik rezervátumszerűen lekerített helyeikre járnak, esznek, szórakoznak és van egy lesüllyedt középosztállyal felgyarapodott csóringer alsóosztály. És talán van egy középréteg, amely kétségbeesetten próbál megkapaszkodni, összeszedni a háza előtt a szemetet, megvenni a méregdrága bérletet, stb.

TH 2011.05.07. 15:26:30

@Csehszlovák Kém: Volt velem olyan is, hogy a 123-as busz addig nem ment tovább, amíg a jó étvággyal falatozó néni el nem csomagolta a szendvicsét...De azért ez nem tipikus...sokszor a sofőr nem foglalkozik a hajléktalanokkal...
Egyébként ami még érdekes volt: a hozzám közeli parkban tavaly nyáron nagyon sok hajléktalan jelent meg, akik egész nap ott ültek, piáltak és ordítoztak. Ez így ment kb. 1 hónapig talán, attól kezdve naponta többször láttam, hogy a gyalogos rendőrjárőrök (akikkel itt mindennap találkozom - Pesten lassan nem tudom, mikor láttam utoljára) odamennek hozzájuk társalogni. Nem kergették el, sem nem tartóztatták le őket stb, nem is tudom, mit mondtak, de kb. további 1 hónap múltán gyakorlatilag az összes hajléktalan eltűnt, és azóta sem bukkantak fel újra ilyen nagy számban (kopp-kopp-kopp)...

TH 2011.05.07. 15:27:53

@\'it\'s cool to know nothing\': "Vannak jó helyek a világban, de Prága nincs közöttük."
muhaha. OK, hogy neked nem tetszik, nem szereted stb., de azért ilyet kijelenteni, elég durva ostobaság, már ne haragudj...

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.05.07. 15:55:18

@Csehszlovák Kém: Tökre így gondolom én is. De ez már politika. :( Persze mi nem az?
Mi lenne a mgoldás Budapest felemelkedésére? Nos szerintem sem a feszín kapargatása. Pláne nem milliárdos kapargatása. Amíg a mindennapok szintjén egymásra szarnak az emberek - bolti eladótól a polgármesterekig - addig itt nem lesz tartós fejlődés. Legfeljebb lokális tűzoltás. Persze ránksüthető a bélyeg, hogy csak ugatunk. De amit én pl személy szerint megtehetek, azt megteszem hogy ne maradjon így. Széllel szemben pössenteni viszont egy idő után ráun aze ember. Pláne ha az anyagi szükség is máshoz igényli közben az energiáját.

Cseheknél hogy megy egy sima városi ügyintézés? Lát az ember mondjuk egy széttört padot egy parkban. Tudja rögtön, kihez fordulhat megoldásért? Komolyan veszik őt és a bejelentését?

'it's cool to know nothing' 2011.05.07. 15:56:34

@Csehszlovák Kém:

Miért törölted a kommentemet? Nem tetszett?

A szlovák-magyar megbékélésnek sok alapja lehet, de az biztosan nincs közöttük, mikor egy szlovák blogon Budapestet lesajnáló és Prágát éltető írások jelennek meg. Ebből soha nem lesz egymás tisztelete és megbecsülése.

Ebből a következtetés, hogy itt ezen a blogon ez nem is a cél. Sokkal inkább indulatok generálása.

stagolee 2011.05.07. 16:19:02

@\'it\'s cool to know nothing\':

"Ebből a következtetés, hogy itt ezen a blogon ez nem is a cél. Sokkal inkább indulatok generálása."

Ezt erősen kétlem.
A szerző egyébként magyarországi születésű, saját bevallása szerint is "budai gyerek" és
"szlovák blog"-e, vagy sem, az utolsó bekezdés nagyon ott van:

"Visszatérve, Budapesten van egy gazdagabb szűk réteg, akik rezervátumszerűen lekerített helyeikre járnak, esznek, szórakoznak és van egy lesüllyedt középosztállyal felgyarapodott csóringer alsóosztály. És talán van egy középréteg, amely kétségbeesetten próbál megkapaszkodni, összeszedni a háza előtt a szemetet, megvenni a méregdrága bérletet, stb.

Nem a levegőbe beszél és nem szándékosan generál indulatokat. Pontosabban: nem ő generálja az indulatokat.Nagy felindulásodban ezt nem ártana észrevenni.
Ez csupán egy korrekt helyzetmegállapítás. Ennyi.

popocatepetl 2011.05.07. 22:12:37

@stagolee: Nem általában a külföldön dolgozó honfitársaimat senkiháziztam le (tehát ne ferdíts két útleveles!), hanem konkrétan azt a senkiházit, aki kintről fikázza a nemzetét (ezek szerint volt nemzetét).

popocatepetl 2011.05.07. 22:15:30

@Csehszlovák Kém: "Visszasétál, fülkébe be, villamos megy tovább. Hasonlót átéltem, ezért tudok erről beszámolni."
Ja, itt láttál EGY ilyet, ott láttál EGY olyat és ebből levontad a nagy okos következtetést. Biztosíthatlak, hogy itt is vannak sokan akik hamar levágták volna a villamosról az általad megfigyelt görényt.

TH 2011.05.07. 23:30:10

@popocatepetl: több év tapasztalat után mondhatom, hogy Prágában sokkal inkább megvan ez a "kispolgári" attitűd,vagyis odafigyelnek a környezetre, és hogy ki mit csinál. Tehát pl. ha vki a megfelelő parkolási engedély nélkül parkol az utcán, akkor jó eséllyel akad egy nyugdíjas néni vagy bácsi, aki odaszól a rendőröknek, hogy itten tilos parkolás esete forog fenn, és tessenek intézkedni. Egy kicsit erősebben megvan tehát az, hogy ha valaki a közösség normáit megszegi, akkor vagy közvetlenül neki szólnak, vagy a hatósághoz fordulnak...és bizony az, hogy a vezető letessékeli a nem megfelelő egyedeket a villamosról, ha nem is mindennapos eset, de nem is egyedi...

Maisie MacKenzie 2011.05.12. 08:01:35

Nem írtok az Eurovízióról?

Szlovákiát idén a TWiiNS nevű formáció képviseli, amely ahogy a neve is mutatja, egy ikerpárból áll.

Az Eurovíziós Dalversennyel már 2008-ban is kapcsolatba kerültek: ők voltak a cseh színekben induló Tereza Kerndlová vokalistái.

eschungary.hu/eurovizio-2011/napi-eurovizio-2011-szlovakia/

Maisie MacKenzie 2011.05.18. 15:46:57

@Csehszlovák Kém:

"Ha az említett Combinos jelenet Prágában játszódik le, hjó esély van arra, hogy a villamos - akár a nyílt pályán - satufék, a 180 centis sofőr hátrasétál és ha kell az utasokkal együtt lebassza az oda nem illő utast. Visszasétál, fülkébe be, villamos megy tovább. Hasonlót átéltem, ezért tudok erről beszámolni."

Mert a cseheknél nem volt SZDSZ! :-(

Maisie MacKenzie 2011.05.18. 15:49:24

@\'it\'s cool to know nothing\':

"A szlovák-magyar megbékélésnek sok alapja lehet, de az biztosan nincs közöttük, mikor egy szlovák blogon Budapestet lesajnáló és Prágát éltető írások jelennek meg. Ebből soha nem lesz egymás tisztelete és megbecsülése."

Prágát éltető írás? Fáj az igazság?
Budapestet lesajnáló? Én nem érzem lesajnálásnak, pedig tényleg sajnálatos Bp. helyzete!

Sztyuárdova 2011.07.27. 14:49:20

Fájó és igaz poszt. A reptérre vezető útszakasz felújítása fáj a legjobban ha a kőbánya-kispesti metrómegállóra gondolok. Pedig én tényleg szeretnék otthon élni, de a hétköznapokban ezzel kellene szembesülnöm...

Csucsundra 2012.11.05. 09:37:13

@igaz_ember: így igaz. Vagy "csehszlová"-ként, "budai gyerekből" lett szlovákként miért nem bratislavat nyomatja? ja hogy azzal nem lehet villogni? Hát igen. Ez egy suttyó bunkó provokátor, aki abban éli ki a szerencsétlen lelkivilágának a frusztrációit,hogy ha véletlenül talál valamit, amiben a szlovákok jobbak(??) lettek,mint a magyarok, gyorsan ír egy fikázó posztot.
Hát pl erről miért nem ír?

sportgeza.hu/kezilabda/2012/11/04/szlovak_magyar_eb/

ja hogy lealázták őket?Hát igen. Meg ugye miért Prága,ha közben napi szinten a szlovákokat isteníti?
Mondom : suttyó frusztrált provokátor aki a legjobb esetben valami Budapestről elszármazott akárki, aki semmi szín alatt nem magyar. Mert ugye egy nemzethez tartozás az nem az állampolgársággl kezdődik. Az állampolgárságomat majdnem olyan könnyen levetem,mint a büdös zoknit. Tegnap még "német" voltam, ma már "kanadai" vagy éppen "magyar". Ott kezdődik egy nemzethez való tartozásom, hogy sorsközösséget vállalok vele. És igen, kritizálhatom az épp aktuális, vagy az elmúlt vezetéseket,amiért szétbarmoltak egy Budapest-szerű, sokkal többre érdemes, várost. De nem úgy,hogy "Áá, ti f.szkalap magyarok, ezt is elb.sztátok, bezzeg a szlovákok,csehek,akárkik de jól csinálják". Vagy teheted így is, csak akkor nem mondd,hogy te Budapestről elszármazott magyar gyerek vagy, mert ez hazugság...

Csucsundra 2012.11.05. 09:38:18

@Maisie MacKenzie: Szerintem ha nem is olvasod el a posztot,csak a címét,már ott van az életős-lesajnálós felsőbbrendűségi komplexus..."Dehogy nyomjátok le Prágát"...Mi,így egyben,magyarok...Tudod, ami ellen mindenki kapálódzik,hogy nem szabad általánosítani,mert nem minden cigány bűnöző,nem minden szlovák tróger g.ci,stb. Viszont a "magyarok" mind nácik, fasiszták, xenofóbok, a "magyarok" dehogy fogják lenyomni prágát, pedig a suttyó parasztjai mind erre gyúrnak,stb.És ez nem csak a cseszlovákkém stílusa. Benes dekrétum az Eu konform, az állampolgársági törvény szintén(bár ugye mindkettő full fasizmus) de a magyar amiért megadja a magyaroknak a kettős állampolgárságot, hát az pizony nácigyanús,meg biztos a nagymagyarország-vágy hajtja őket. Ha a magyarok kezdenének olyanokat csinálni,mint pl a szlovákok,románok(bár ott már kezdenek szelídülni),hogy mondjuk a szlovák többségű magyar faluban miazhogy szlovák felirat van,itt nyelvtörvény van,és igenis írjak ki csak magyarul,amúgy meg a qrva anyjukat. Meg ha szlovákul beszélőt megvernének az utcán,másnap Washingtonig zengene a világsajtó(a megfelelő propagandával beindítva),hogy az egyészt magyarság nácifasiszta. Ugyanezért a szlovákoknál ez csak helyi probléma, és tk. meg se történt, vagy nem úgy,és különben is a magyar volt a hibás. Elképesztő...
Mondom:olvassátok vissza a posztokat,amik itt lejöttek a blogon...

Csucsundra 2012.11.05. 09:38:44

@TH: Na megnézném,hogy tessékel le egy prágai villamosvezető egy liberálisan elkényeztetett, megélhetésibűnöző népes cigány familiát,akik épp most rugdostak(jó esetben,rosszban megkéseltek) egy prágai kispolgár nyugdíjas utast,amiért igazi prágai öntudattal rájuk szól,hogy akkor legyenek szívesek csendesebben ordibálni,mert itt van aki érvényes jeggyel-bérlettel, az érvényben lévő szabályok szerint csendben és nyugalomban szeretne utazni. Kb annyit érne el,hogy benne lenne az esti hírekben,miszerint " A prágai xy villamoson életveszélyesen megkéseltek egy villamosvezetőt". Kb 2 napig tartana a hősies kiállása a prágai villamosvezetőknek. Szóval picit bele kéne gondolni,miről is beszélünk....

Csucsundra 2012.11.05. 09:39:04

@Maisie MacKenzie: Hát ebből a posztból éppen lehet,hogy nem (kizárólag) ez a lesajnálás-éltetés jön le, de olvasgasd csak el az elmúlt 1-2 év posztjait,másról sem szól,csak magyarokat lesajnáló,szlovákokat éltető suttyó provokálásról. Mert lehet valami igaz,kritizálni is lehet, de ezen a blogon csak és kizárólag provokatív és lesajnáló módon történik mindig mindez.

sipp 2013.02.11. 17:39:55

Par hete voltam pragaban, 24 kcs volt a 1/2 oras jegy. megdragult v beneztem vmit?

A 1/2 oraba belefert 1 metro 4 megallot, 1 villamos a rossz iranyba 1 megallot, vissza egy masik, jo iranyba 2 megallo. Na jo,kb 4 perccel tulleptuk. Mindez este f7kor.

Sokkal jobb ott a tomegkozlekedes, felesleges izmozni.

Rendszeresen megprobalnak lehuzni aprobb osszegekkel, a Vencel teri kolbaszos nenik pl. mindig rosszul akarnak visszadni, neha-neha becsuszik 1-2 extra vonas a soroknel, de nem ez a jellemzo, talan csak a belvaros nagyon turistas helyein. Sztem Bp-n is hasonlo.

Olyan is volt, h ebedmenu helyett full arat kertek. Megnezem a visszajarot, koronkent fizetek, a legrosszabb esetben meg, nabumm, fizetek 200 ft-tal tobbet a kajaert. 800,000 Ft-os bort viszont ott nem lehet kapni :)

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2013.02.11. 17:41:03

@sipp: Semmit nem néztél be, egyszerűen felmentek a jegyárak 2012 júliusában :)

Chris1024 2014.02.19. 18:39:59

@popocatepetl: Ne legyél már ennyire egyszerű...így semmi értelme vitatkozni ha egy értelmes mondatot nem nyögsz ki csak anyázol.
süti beállítások módosítása