A jobboldali cseh kormány körül állandósuló korrupciós botrányok, a pénzügyminiszter pofonjai, és az észak-csehországi etnikai feszültéségek árnyékában Josef Dobeš miniszter az oktatási rendszer megváltoztatására tett javaslatot a hét elején. Ha a tervezetet elfogadja a törvényhozás, a cseh általános iskolákban és gimnáziumokban egységesen, mindössze négy kötelező témakörben oktatnának: a cseh nyelv, a matematika, egy idegen nyelv és a nemzeti öntudat tantárgya várna a diákokra. Hogy mi lenne például az irodalommal, földrajzzal, testneveléssel? A tervezet szerint a többi tantárgyról az iskola helyben dönthetne.
A jelenlegi csehországi oktatási rendszer mindenképpen felülvizsgálatra szorul, de az új iskolai rendszert semmiképp nem szexuális kézikönyvek és környezetvédelmi műveltség alapján képzeli el a miniszter. Az új elképzelés szerint, három, jól elkülöníthető témakör köré csoportosítanák a tantárgyakat. Az első – és államilag felügyelt – csoportba a matematika, a cseh, az angol, a német és a francia nyelv oktatása kerülne. A második és teljesen új pillér a nemzeti öntudat erősítésére épülne. Külön hangsúlyt fektetnének a cseh múlt és a cseh személyiségek tanulmányozásakor a cseh nemzeti történelem pozitív és negatív oldalának bemutatására, amely lehetőséget adna a diákoknak a cseh történelmi tabukkal való szembenézésre. A második pillér fontos részét képezné, hogy a gyerekek megismerkedjenek a nemzetközi gazdasági, kulturális élet azon területeivel is, ahol cseh emberek jelentős szerepet játszanak. Az új rendszer harmadik - és nem kötelező - pillérébe az egyes iskolák által kiválasztott tantárgyak tartoznának, mint például a zene, a természettudományok vagy éppen az etika.
A miniszteri elképzelést ellenzők véleményét nagyjából úgy lehet összefoglalni, hogy az általános iskolásokat kivennék az elképzelésekből: a gyereknek minél szélesebb körű alapműveltség megszerzésére lenne szüksége. Szerintük az általános műveltség hiánya világviszonylatban is visszavetheti a cseh gyerekek eredményességét. Dobeš miniszter persze másképp látja: a cseh diákok egyszerűen úgy válhatnak versenyképessé az amerikai és az angol diákokkal szemben, ha a tudás mellé megfelelő nemzeti öntudat is párosul.
Egy biztos: “a várban”, azaz a köztársasági elnöki irodában, Klaus tetszését biztosan elnyerné egy ilyen oktatási menetrend. Az elképzelés hasonló, pozitív fogadtatásban részesülhet a napjaink cseh belpolitikai életében egyre befolyásosabb D.O.S.T. (mozaikszó, összeolvasva jelentése: ELÉG) konzervatív csoportosulás elnökénél, és Dobeš miniszter gazdasági tanácsadójánál, Ladislav Bátoránál. A cseh-magyar származású, nacionalista politikust az elmúlt években többször megvádolták antiszemitizmussal, rasszizmussal, homofóbiával és náci gondolkodással. Klaus elnök bár kerüli Bátorával a nyilvánosság előtti kapcsolatfelvételt, politikai elemzők szerint ő – Dobešsel együtt – az elnök embere.
Dobeš miniszter egyébként tagadta a cseh sajtónak, hogy kiűzné az iskolákból a szexuális tankönyveket és oktatást, amely ellen Bátora és Petr Hájek, elnöki kancellár is többször kirohanást intézett. Ugyanakkor tény, nemrég megszületett a döntés az iskolák számára gyártott, szexuális kézikönyvek állami támogatásának megszüntetéséről. Dobeš szerint itt csak arról van szó, hogy az oktatási minisztérium szerette volna elkerülni azt a nyomást, amely a “szexbizniszben” utazó cégek felől érkezett és a szexuális oktatás kompetenciáját visszajuttatta a tanárokhoz.
Dobeš miniszter megváltoztatná a tanítási órák számát is. A miniszter tanácsadója, ifjabb Václav Klaus - nocsak! - korábban azt nyilatkozta a cseh sajtóban, hogy minden iskolának meg kell majd indokolni, mégis mit tanítanak 25 tanítási órában, miért működnek úgy, mint egy kutatóintézet. Dobeš elárulta, hogy számára nem esne nehezére egy akár 10 órás óracsökkenést elképzelni, úgy, hogy ők megfogalmazzák a kötelező penzumot, a kulcs prioritásokat, de minden másban az iskola lenne az illetékes. Az elképzelés ellenzői ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy a tanítási óraszámra vonatkozó, összehasonlító vizsgálatok szerint a cseh általános-, és középiskolai óraszámok hasonló tartományban mozognak, mint más európai országokban.
A cseh polgárok egy része mindenesetre kétkedve fogadta az oktatási rendszer átszervezésére vonatkozó bejelentéseket. Egyesek már a Nemzeti Büszkeség kormánybiztosát vizionálják, majd egy hozzá közelálló cég megnyeri a Nemzeti Büszkeség tankönyvének nyomtatását és a Nemzeti Büszkeség kérdőívének összeállítását. Újabb kérdéseket vethet fel, hogy akkor a nemzetileg kevésbé öntudatos cseh polgárokkal mit tervez a miniszter? Lapátot adnak a kezébe és addig ás, amíg nemzetileg megizmosodik? A döntésnek egy eredménye biztosan lenne: a hatalmon lévő politikusok sikertelenségük indokaként egész nyugodtan hibáztathatják majd a nemzetileg kevésbé fejlett polgárt. Nacionalista tüntetéseken egyre többször jelenik meg egy transzparens: “Értelmiségiek, húzzatok a pokolba!” A rendelet elfogadása ebben is segédkezne.
A Cseh Köztársaságban még csak tervezik a változtatásokat, de Szomáliában már tudják, mi a jó a gyereknek! Mogadishuból jött a hír, hogy a szomáliai iszlamista lázadók rádiója szerint, egy Korán idézetek versenyén, három gyerek puskákat és bombákat nyert. Az al-Kaida felügyelete alatt álló, és a térségben harcoló As-Sahábhoz közel álló Andulus rádió még hétfőn jelentette, hogy a pályázat nyertese a 700 dollár mellé egy puskát kapott. A második helyezettnek a puska mellett be kellett érnie, mindössze 500 dollárral, míg a harmadik helyezést érő pályamű két bomba boldog tulajdonosa lehetett. Természetesen a gyerekek vallásos könyveket is kaptak - állt az AP jelentése. Az As-Saháb katonai szervezet az ENSZ által támogatott szomáliai kormány ellen harcol. A militáns erőknek a közelmúltban sikerült csökkenteni az éhínséget az általuk ellenőrzött területen.