Jól pörögnek a más nemzetiségű embereket megviccelő cseh reklámok. Nemrég egy T-Mobile reklám bosszantotta fel a lengyeleket, a napokban egy prágai étterem cinkelte a szlovákokat. Még tavasszal viszont egy cseh rendező szlovákokkal forgatott le önkritikus spotot. Viccelődhetünk-e más nemzetek hülye tulajdonságain?
Áh, csehek, a szlávok zsidói – ugrott be egy párkányi szlovák ismerősöm meglehetősen leegyszerűsített jellemzése északi szomszédaikról - lenéznek mindenkit, viccet csinálnak mindenkiből - miközben néhány feldühödött és a viccet kevésbé értő szlovák kommenteken nevetek a Máneska prágai étterem legújabb reklámja alatt a youtube-on. A valóság ugyanakkor az, hogy a szlovákok nagy részét egyáltalán nem bosszantotta fel a spot, együtt nevettek magukon a cseh kommentelőkkel.
Röviden arról van szó a reklámban, hogy egy fiatal pár a fenti étteremben vár ételére. A férfi csendben ül, (szlovák) partnere folyamatosan beszél egészen addig a pillanatig, amíg a pincér leteszik eléjük a steaket. A spot zárómondata: "Nálunk minden marha boldog". Csak megerősíteni tudom, hogy a színésznő nagyon hitelesen adta elő a bőbeszédű szlovák csajt, szófordulatok, hanglejtés, mimika, telitalálat volt.
A reakciók általában jól fogadták a reklámot, a kommentárok többsége együtt nevetett az alkotókkal. Igaz, voltak akik szexizmussal vádolták meg a cseh rendezőt, sőt néhol olvastam a magyarországi "báncsák a szentkoronánkat"-jellegű, frusztrált nacionalista kifakadásokhoz hasonló kommenteket is.
A reklám rendezőjét természetesen megkereste a szlovák és a cseh sajtó is. Jakub Štáfek több helyen elmondta, egy beszédes főszereplőt kerestek, így jött a szlovák nő karaktere, amelyre nagyon jellemző a bőbeszédűség. A rendező azzal védekezett, hogy szlovák barátnője javasolta ezt a karaktert, ezért a szexizmus vagy bármilyen nemzetiségi feszültségkeltés távol állt tőle.
Rázósabb esetnek bizonyult
a lengyeleket parodizáló spot. A reklám váratlan tiltakozási hullámot váltott ki hivatalos lengyel helyekről. A reklámban egy csapat síelőt látunk, akik a cseh-lengyel határ közelében járhatnak. Amikor az egyik cseh mobilja felmondja a szolgálatot egy havas fenyőfának álcázott lengyel kupec, a semmiből előpattanva, árulni kezdi portékáját. Az üzlet megköttetik, de az új készülék azonnal összetörik, árusunk pedig eltűnik a ködben.
Még viccesebbek lettek a klipre adott reakciók. Ha kimész Csehországban egy cseh foci-, vagy hokimeccsre, ahol a túloldalon lengyel érdekeltség van, akkor az derül ki, hogy a szlávok zsidói a lengyelek, a vérükben van a kseft, a biznisz. A legújabb prágai városi legenda szerint a 2015-ös cseh hoki világbajnokságra a lengyelek felvásárolták az összes jegyet, mi csehek, megint megszívjuk a saját városunkban. Leellenőriztem: jegyek minden meccsre kaphatók, korlátozott számban még a hazai csapat derbijeire is.
Lengyelországban a sajtó egy része felháborodott a reklámon, és a prágai lengyel nagykövetasszony is megszólalt a témában, ilyeneket írt a telekommunikációs cégnek benyújtott jegyzékében: "a T Mobile televíziós reklámja kellemetlen meglepetésként ért. Határozottan felemelem a szavam, amikor a lengyel embereket ilyen végletekig leegyszerűsítő, botrányos jelenetben látom". És Grazyna Bernatowitz asszony itt nem állt meg, kérte a reklám sugárzásának azonnali felfüggesztését, amely a nagykövet-asszony szerint a televíziós műsorszolgáltatás alapelveivel és etikájával alapvető ellentétben áll.
Milan Vašina, a cseh T Mobile igazgatója nyilatkozatában sajnálatát fejezte ki, hogy az erős túlzásokra és abszurd humorra építő reklámkampányuk valakit ennyire megérinthetett. Vašina szerint a reklám etikai és törvényi szempontból rendben volt, de tekintettel a tiltakozásra, leállítják. Az igazgató, ezen kívül, a lengyel nagykövetnek egy személyes találkozót is felajánlott , amelyen a reklám szándékát is elmagyarázná. A telekommunikációs cégnél azért sem értik a lengyel tiltakozás okát, mert nem is olyan régen - 2014 áprilisában - egy szlovák bank forgatott le cseh rendezővel egy reklámot, amely a cseheknek tulajdonított tulajdonságokat hangsúlyozza.
Kölcsönkérnek és nem adják vissza
Ezek lennének a csehek és sokan találva is érezhetik magukat, Csehországban sokan szeretnek koupit levne (olcsón vásárolni), bezzeg a szlovák, inkább megveszi a Mercedest vagy a BMW-t, aztán egy évig nem eszik semmit – a kommentelők között vegyes volt a kép, de a szlovák bank szóvivője remek visszhangról számolt be Szlovákiában, de Csehországból is. A bankhoz panasz nem érkezett a reklám adásba kerülése óta, ráadásul a spotot egy cseh rendező forgatta, a Szlovák Takarékpénztár elnökségének többsége szintén cseh, közülük sem érkezett panasz az alkotásra.
Az osztrák Erste csoporthoz tartozó Szlovák Takarékpénztár reklámja egy új hitelforma bevezetéséről szólt, melynek lényege, hogy a bank megpróbálja a különböző kölcsönöket egy hitelben egyesíteni és ez amennyiben nem sikerül, fizetnek az ügyfélnek 30 eurót. A történet egy kempingben játszódik, ahol a csehek nemzeti lábbelijében, a nyitott szandálban rohangáló pali mindenkitől kölcsönkér - és nem hozza vissza.
A szlávok magyarjai valami vicceset akartak csinálni, most sikerült nekik – legalábbis így cinkelt vissza az egyik cseh hozzászóló a youtube-on a klip alatt. Szerintetek Magyarországon az ilyen típusú reklámok nagy sikert aratnának? De vajon mennyire tudnánk nevetni, ha a szomszédos népek a magyarok vélt vagy valós jellemzőit állítanák pellengérre spotjaikban? Egyáltalán: viccelődhetünk-e más nemzetek hülye tulajdonságain vagy ez már a nacionalista közbeszéd elfogadását jelenti?