1271066627_17-cr_mhd_stavby_sprava_metro_praha.jpg

Lassan két éve írtuk: dehogy nyomjátok le Prágát! Nemrég Prágában az év első hónapjaiban két bejáráson is részt vettünk: a szerkezetkész Blanka alagút és a zöld metróvonal újabb szakaszát tettük meg gyalogosan. A város északi részében épülő két megaprojektet 2014-ben adják át. Itt az alkalom egy kis összegzésre, posztunkban bemutatjuk a prágai metró jelenlegi helyzetét és fejlesztésének lehetséges irányait.

__1546711_.jpg

Kezdjük egy döbbenetes, összehasonlító adattal: rendszerváltás óta, a kék metró újpesti meghosszabbítása után, a budapesti új metrómegállók száma: nulla. A nyomasztó jelen mellett, legalább izgalmas tervekről olvashattam a budapesti kék metró további meghosszabbításával kapcsolatban: elképzelhető, hogy a vonal teljes felújítása keretén belül meghosszabbítanák a kék metrót vagy Rákospalota-Újpest Vasútállomásig, vagy - összhangban az eredeti tervekkel -- Káposztásmegyerig. Az Újpest-Központtól az Árpád út alatt húzódó sínpáron az első megálló a Rózsa utca lenne, majd a Vasútállomás. Vajon lesz-e akarat a megyeri telepig kivezetni a kék metrót, a környéket jól ismerők számára nem kérdés, hogy ez utóbbi változat több embert érintene és P+R parkolók létrehozására is szabad terület áll rendelkezésre.

A budapesti 4-es metró (1998 - 2014)

Ha budapesti metró, akkor az újpesti tervek, a milleneumi földalati teljes rekonstrukciója, a 3-as szakasz részleges felújtása mellett a 4-es metró legendás története juthat még eszünkbe. A projekt építéséről még 1998-ban Demszky Gábor és Medgyessy Péter kötött megállapodást, az első Orbán-kormány idején az építkezést "luxusberuházásnak" minősítették. A terveket 2004-ben melegítette fel Demszky, a metró állomásainak építése végre 2006-ban megkezdődött. Az alagútjának fúrása 2007-ben indult el két alagútfúró berendezés egyidejű alkalmazásával. A második Orbán kormány idején az összköltségeket 400 milliárd forint körül becsülték. Tarlós főpolgármester szerint még drágább lesz a 4-es metró. Összehasonlításul: erre a távolságra 1998-ban 130 milliárd forintot terveztek. Jelenleg a 4-es metró átadásának várható időpontját 2014 március 31. Tavaly ősszel az Index segítségével kipróbálhattuk az új szakaszt.

Eközben Prágában...

...egy dolog azonnal feltűnik: a rendszerváltást követően a cseh fővárosi hálózat folyamatosan bővült. A csehek nemcsak új metróvonalak építésében gondolkoztak, hanem a lakótelepekkel megszórt, külső kerületek felé a már meglévő járatok meghosszabbításában is. Csehországban a bársonyos forradalom óta, a három metróvonalon összesen 23 darab metrómegálló épült. A jövőre átadásra kerülő zöld vonal megállóival együtt 27 metrómegálló. A jelek szerint politikai okokból, soha egyik nagy cseh párt sem büntette Prágát, nem maradtak el nagyberuházások. A kilencvenes évektől folyamatosan lecserélték az elöregedett szovjet szerelvényeket is.

metro-sit-v2.jpg

Zöld (A) vonal (1978-2018), 23,8 km, 22 megálló: metróval a reptérig?

800px-LineA_prague_metro_completed (1).jpgA zöld vonalon (A) 2010-ben kezdték már a várva várt szakaszhosszabbítást a Václav Havel repülőtér felé. Korábban írtunk róla, a tervek szerint a prágai reptérre gyorsvasutat is építenek, ezzel Prága - London után - néhány éven belül egyedülálló módon megközelíthető lenne vasúton és metróval is. A tervet végül elmosta a gazdasági világválság, maradt a metró.

A piros vonalhoz hasonlóan itt is több szakaszban bővítik a megállók számát, 2010 és 2014 között Červený VrchVeleslavínPetřinyMotol megállókat 5,7 kilométeren építik meg. A zöld szakasz hosszabbításának második szakaszát 2014 és 2017 között - Motol - Bílá Hora - Dědina - Dlouhá Míle - míg a harmadik, befejező szakaszt 2107 és 2018 között - Dlouhá Míle - (Terminál Jih) - Letiště V.H. - tervezik megépíteni a reptér felé.

A zöld szakasz tervezett meghosszabbítása (2010-2018):

SPA31ddbc_schema_ortofoto.jpg

Megvan a brüsszeli támogatás is, ezt még január végén jelentette be a prágai "BKV": az összesen 22 milliárd koronára (260 milliárd forint) becsült projektből 7,4 milliárd cseh korona (88 milliárd forint) támogatást biztosít az Eu a hat kilométerre tervezett első szakaszra. A 2008-ban a repülőtérig kiépített teljes szakasz költségeit 19,4 milliárd koronára becsülték illetékesek, ma már a 13 km-es szakasz teljes megépítési költségét 40 milliárd koronára (478 milliárd forint) becsülik. Érdekesség, hogy a budapesti 4-es metró első szakasza szinte kísértetiesen hasonló hosszúságú - 12,7 km - és hasonló összköltségű - 450 milliárd forint - a legutolsó becslések alapján.

A zličíni leágazás (2020?)

Větvení metra na Zličín_1.jpg

Ez a mindössze két megálló (Řepy és Zličín) megépítését elképzelő javaslat még a Havel repülőtér felé meghosszabbítandó zöld metró építésével együtt merült fel, de a tervezett útvonal jelenleg nem szerepel a szabályozási tervekben és a projekt megvalósítására sem a közeljövőben kerülne sor, mivel a zöld vonal meghosszabbítása és a régóta tervezett kék szakasz elkezdése mindenképp előnyt élvez. Jelenleg a sárga és a zöld vonalat összekötő átkötővel 2020 előtt senki nem számol.

A Blanka alagút

A zöld metró meghosszabbítása mellett gőzerővel halad még egy beruházás Észak-Prágában. A 6,4 km-es alagút a Prágát átkaroló körgyűrű része lesz. Az építkezések még 2007-ben kezdődtek, a tervek szerint 2014-ben adják át. A beruházás összkiadását 2011-ben 37 milliárd cseh koronára (cca. 410 milliárd forint) becsülték. Tavalyi posztunkban még csak a vizuális látványterveket tudtuk megmutatni, februárban a fővárosi önkormányzat már személyes bejárásra hívta a prágaiakat, kocsival ezúttal gyorsabb lesz (a Blankáról egy hamarosan egy önálló posztban is foglalkozunk):

Sárga (B) vonal (1985-1998), 25,7 km, 24 megálló

Trasa-B.jpg

A sárga vonalon (B) 1990-ben Florencről Českomoravska megállóig hosszabbították meg a metrót (4 új megálló, 4,4 km), 1994-ben Nové Butovice az addigi végállomástól Zličínig lehet már metrózni (5 új megálló, 5,1 km), míg 1998-ig Českomoravska végállomástól húzták ki  Černý Most a jelenlegi végállomásig a pályaszakaszt (5 új megálló, 6,3 km). Több helyen később pótolták a hiányzó megállókat (KolbenovaHloubětín).

Az első Orbán-kormány hivatalba lépésekor (1998) a sárga vonalon megkezdték a legrégebbi típusú szovjet szerelvények átalakítását vagy kivonását a forgalomból. Az utolsó ilyen típusú szerelvényt erről a szakaszról tavaly (2012) vonták ki a forgalomból.

Piros (C) vonal (1974-2008), 22,7 km, 20 megálló: a 2002-es árvíz odabaszott

Prague_metro_Line_C_scheme.jpg

A rendszerváltás idején a legrégebbi prágai metrószakasz északi végállomása a holesovicei vasútállomással összeépített metrómegálló volt. A piros vonalon (C) két szakaszban tervezett északi irányú vonalhosszabbítást aztán a 2002-es óriási árvízi pusztítások lassították. Az árvíz okozta károk csak a metró területén 6,96 milliárd cseh koronát (cca. 70 milliárd forintot) emésztettek fel.

Végül 2004-ben adták át Kobylisy és Ladvi megállókat, az eredetileg tervezett harmadik megálló, Troja végül kimaradt az első körből. Az átadás után szinte azonnal folytatták a bővítés második szakaszát, végül 2008 májusában érte el a piros vonal jelenlegi végállomását Střížkov, Prosek, Letňany megállók megépítésével. A 4,6 kilométeres bővítés korabeli áron 15,5 milliárd cseh koronába (cca. 167 milliárd forint) került.

Kék (D) vonal (10,6 km, 10 megálló, 2015 - 2021): Ha bukik a jobboldal, jöhet a prágai 4-es metró!

linka_d_schema.jpg

A kék metróvonal megépítését már a '90-es években tervezték a sárga metróvonallal párhuzamosan. Az eredeti tervek szerint 1987-ben indult volna meg az első szakasz építése Krč, Pankrác és Vinohrad összekötésével, a teljes szakasz kiépítését 2003-ra várták. A jobboldali második Topolánek-kormány (ODS) idején (2007) az erős prágai Polgári Demokrata Párti lobbi a városi költségvetésből a zöld vonal meghosszabbítását támogatta, a kék vonal háttérbe szorult. Közlekedésmérnökök többsége szerint a kék vonal a prágai lakosok számára fontosabb lenne, mivel több embert érint - dél-prágai lakótelepeket kötne össze. A zöld vonal ugyanakkor a prágai repülőtérre érkezőket és Kladno térségében közlekedőket érinti (ezt a régiót Prága kapujának is hívják).

Trasa D (1).jpg

Prága fővárosi közgyűlése 2012 decemberében határozottan kiállt a zöld metróvonalból (Namestí Míru) leágazó négyes metró megépítése mellett. Forrást csoportosítottak át a projekt megvalósítására, végül nem került a prágai fővárosi önkormányzat idei, elfogadott költségvetésébe. Bohuslav Sobotka főpolgármester semmi nincs veszve, a D metró projektjét nem állították le. Jelenleg Észak-Prágában a zöld metró és a Blanka alagút beruházása előnyt élvez, ezeket az építkezéseket kell befejezni. Megjósolható: amennyiben a szocdem-kommunista koalíció kerül kormányra, a zöld metró a 2014-re elkészülő Motol végállomása és a Havel reptér közötti szakaszának folytatását beelőzheti a már a kilencvenes évek óta dédelgetett, észak-déli négyes metró megvalósítása.

A prágai 4-es metró látványterve (2012 december):

A jelenleg nyolc kilométeresre tervezett szakasz előkészületi munkáira eddig 465 millió cseh koronát (5,5 milliárd forint) költöttek már el, idén (2013) újabb 193 millió koronát (2,3 milliárd forint) költenek el a tervekre. Ha zöld utat kap a kék vonal, az építkezés 2015-ben megkezdődhet. Az előzetes számítások szerint a Pankrác- Nové Dvory 2015-2017, Nové Dvory- Písnice 2017-2019, Pankrác- Hlavní nádraží 2019-2021 között készülhet el. A Depo Pisnice - Pankrac szakasz összköltsége 34,7 milliárd korona (415 milliárd forint) lett volna, amelyet 2012-ben 24,5 milliárd cseh koronára (cca. 293 milliárd forint) faragtak le a Metroproject 2012 statisztikája alapján. 

Képgaléria a D vonal tervezett megállóiról.

Lila (E) vonal: kommunista sci-fi

800px-LineE_prague_metro_future.jpg

A prágai lila metróvonal megépítését a mai harmincasok talán megélik, a projekt egyelőre a fantázia világába tartozik. Igaz, a hetvenes években, a prágai metróépítési láz idején, a kommunista pártvezetés a 2000. évre Prágában 92 kilométer metrószakaszt vizionált, Tizenhárom évvel később még 35 kilométer hiányzik a bátor jóslatból.

Az első konkrét prágai metrótervek általában három és négy metróvonalról szóltak, ötödik metróvonalról elvétve esett szó. A hetvenes évek terveiben körkörös vagy más vonalú, ötödik prágai metróvonallal nem találkozhattunk. Az ötlet a Metrostav terveiben, a késő nyolcvanas években jelent meg, mint egy hosszú távon megvalósításra szánt projekt. Először 1987 júniusában, aztán 1989-ben rajzolták be a körkörös metró nyomvonalát a prágai tömegközlekedés átfogó tanulmányában. Az E metróvonalat sötétkék, majd lila színnel jelölték, a D metróvonal kék, majd világos kék színt kapott.

Prágai metrótervek (2025):

ABC3265ee_metro_schema_bmp.jpg

Jelenleg az lila metróvonal nyomvonala nem szerepel Prága területrendezési és földhasználati terveiben sem. Az utolsó komolyabb nyilatkozatot a lila metróval kapcsolatban még 2006-ban adta Petr Kučera. A Metrostav mérnöke túl sok biztatót nem mondott, hiszen már akkor lehetett tudni, hogy a megvalósítás sorrendjében előnyt élvez a zöld vonal meghosszabbítása, az észak-prágai autóalagutak és a kék metró teljes szakaszának kiépítése is. A prágai lila körmetróval kapcsolatban a legelső érdemi terveket valamikor 2030 és 2050 körül tippelte, de Kučera nem zárta ki, hogy az érintett városrészekben a városvezetés a körmetró helyett a villamoshálózat fejlesztésére szavaz.

metro-rozvoj.jpg

Pavel Fojtík a prágai közlekedési vállalat levéltár igazgatója, a Metrostav mérnökével szemben már megengedőbben nyilatkozott 2008-ban a prágai Deníknek. Fojtík szerint az E vonalat előbb-utóbb megépítik Prágában, a villamoshálózat fejlettségi szintjétől függetlenül. Ami a kommunistáknak a nyolcvanas években még sci-fi, az néhány évtized múlva akár valóság is lehet, mivel a villamosok hiába határozzák meg Prága városképét, nem mindenhatóak, a radikális metróbővítést a technikai fejlődés fogja kikényszeríteni. Az igazgató a lila nyomvonal megépítését 2008-ban - a gazdasági világválság előtt és a meghosszabbított piros metró eufóriájának évében - már lehetségesnek tartotta.

Prágai metrótervek (2100):

ABC32662c_metro_2100.jpg

A prágai metró rajongói nem nyugszanak, ismerünk még két, a teljes fantázia világába tartozó szakaszt a szürke színnel jelölt F metróvonalat, amelynek 2075 magasságában jön el az ideje és a déli Zbraslav városrészt köti össze az északi Bohnicével, míg a barna G metróvonal 2100 körül épülne meg Malešice és Řepy városrészek között, kelet-nyugati irányban. Időközben a piros metrót egészen Čakovice és Uhříněves magasságáig hosszabbították meg. Vojtík levéltárigazgató 2008-ból a jövőre nézve pedig inkább a jelenlegi metróvonalakból történő leágazásokat tartotta reálisabbnak, szerinte a jövőben metróvonalat kaphat Stodůlky-Zapadní mesto vagy Bíla Hora-Zličín vagy Strašnice-Hostivař is.

79 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://dotoho.blog.hu/api/trackback/id/tr105073045

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kelly Pinkham 2013.03.22. 14:03:59

Prágában nem volt Demszky. Ennyi.

Muhammad Balfas 2013.03.22. 14:04:08

Hát igen ez Demszky 20 évének kritikája. Hogy ez az ember hányszor volt képes a város lakosait megetetni a 4-es metróval az elképesztő. Néha már az volt az érzésem, hogy azért nem fejezik be soha, mert akkor Gábornak nem lenne mivel kampányolnia :).(Egyszer még az 5-ös metróról szóló kampányplakátot is láttam Demszkyéktől. A plakát tanulsága szerint ez Óbuda és a Boráros tér között közlekedett volna. Csak az a volna ott ne lett volna :))
Egyébként én nem tartom feltétlenül jó ötletnek a 4-es metrót. A rá fordított százmilliárdokat értelmesebben is el lehetett volna költeni. A felszíni közlekedés fejlesztésére, és a nagy beömlő útaknál való óriási parkolóházak létesítésére, hogy minél többen a város határánál hagyják az autójukat, csökkentve ezzel a légszennyezést, és az elviselhetetlen forgalmat. A 2015-ig kötelezően bevezetendő dugódíj mellett különösen hasznos lett volna..

Mérnork 2013.03.22. 16:11:06

@Kelly Pinkham:
Hehe, pont ezt a megfejtést akartam én is beírni, de megelőztél.
Kíváncsi lennék, detahó barátunk hogyan fogja ezt megmagyarázni, de valszeg a rasszernácifasiszta magyarok akadályozták meg demszkájt Bp.-et és annak metróit felvirágoztató terveiben... ;-)

ccvv 2013.03.22. 16:11:17

@Ches Desmond: Nem csak Ön nem tartja jó ötletnek a metrót, a modellekből egyértelműen kiderült, hogy azt a pénzt máshogy elköltve lényegesen jobbá lehetett volna tenni a budapesti közlekedést. Arról nem is beszélve, hogy azok jó része már kész is lenne és csökkentené a környezeti terhelést, üzemanyagköltséget, és mennyi mindent még.

2013.03.22. 16:11:20

A faszt! Ott nem volt olyan vidéki suttyókból álló kormányzó párt(vezetés), amelyik ellenségének tekintette a fővárost, és akik szédültek az aszfalton...

Dohányzó Zsiráf 2013.03.22. 16:11:24

Legközelebb szívesen olvasnék egy összehasonlítást a 100 km-es budapesti és a 0 km-es prágai HÉV-hálózatokról is. :)
Félreértés ne essék, csak annyit akarok ezzel mondani, h ennek a "hol hány km metró van" összehasonlításnak nincs sok értelme, mert minden város kölekedési hálózatát egységes rendszerként kell elemezni, nem pedig ágazatonként.
Berlinben is pl. tök hülyeség szétválasztani az U-bahnt és az S-bahnt, mindkettő ugyanannak a városnak (agglomerációnak) a közlekedési hálózatához tartozik. Ahogy a villamosok és buszok is.

kennyking 2013.03.22. 16:11:28

Az előző hozzászólókkal egyetértek, már a cikk elején ez jutott eszembe nekem is.Ritka esetek egyike, hogy egyetértek a blog írójával( mert egyébként kirívóan gyökerek), de valóban:Prágában konzervatív ( jelentsen ez bármit is) városvezetés volt( most nem tudom milyen) a rendszerváltás ( náluk! nálunk rendszerkorrekció)után, nálunk szélliberális.Ennyi elég is, hogy a különbségeket felsorolnánk.Ami tetszik Prágában ( ami a közlekedést illeti, mert egyébként nagyon sok minden tetszik), hogy kiterjedt, jól szervezett a villamos közlekedése.Budapesten az agyonliberált vezetés inkább csökkentette a villamos vonalak számát és a buszokat erőltette ( ha már nem gyártunk buszt, gazdagodjék a nyugat), vagy a négyes metrót, aminek az árából szinte minden mellékútra villamost lehetett volna rendszeresíteni.
Egyébként meg, lemegyek a boltba és 199 a Staropramen,249 a soproni.Eszem-faszom megáll.

dRiver 2013.03.22. 16:11:33

Mert a mostani kormányzat nagyon siet a 4-es metróval ugye? Cserébe kicsit többe fog kerülni ezt már Tarlós bejelentette.
Nevetséges az egész projekt ennyi pénzből a teljes felszíni közlekedást modernizálni lehetett volna, nem beszélve arról hogy ha valami értelme lett volna a 4-es metrónak hogy az aglomerációt össszekösse a várossal, abból semmi nem valósul meg, hurrá és még kurva drágán is csinálták meg, persze lehet mindent Demszkyékre fogni csak azt nem értem hogy a FIDESZ ezt az értelmetlen építkezést vajon miért nem állította le?

phaidros 2013.03.22. 16:11:35

Ez egy jó összefoglaló a Demszky-korszak bűneiről. :)

Elijah_Baley 2013.03.22. 16:11:38

monnyuk a metrót nem irigylem, csak a sört :)

J.László 2013.03.22. 16:11:41

Találós kérdés: Demszkynek hívták 20 évig Prága polgármesterét?

Különben vicces, hogy egy liberálfasiszta provokátor, aki Budapesten nyilvánvalóan Demszkyre szavazott volna, jön ezzel süketeléssel.

ob.szerver 2013.03.22. 16:11:46

@Kelly Pinkham:
@Ches Desmond:

Azzal egyetértek, hogy a 4-es metro tipikusan magyar történet.

De

1. mintha egy Orbán nevű miniszterelnök állíttatta volna le a beruházást, mivel meg kívánta büntetni a ballibre szavazó bűnös várost. Ennek esett áldozatul az Erzsébet-téri Nemzeti Színház is, és lett helyette egy kültelki förmedvény, amely méltó emléket emel a rezsim akarnokságának és ízlésvilágának.

2. Demszky-t 5 alkalommal választották meg zsinórban, amit meg lehet próbálni utána csinálni bármilyen választott tisztség esetében. Tarlós gondoskodik róla, hogy hogy a fidesznek a következő 5 választáson se teremjen sok babér. Nem Demszky tehetett arról, hogy olyan szellemi gigászokkal kellett megkűzdenie a posztért mint Latorczai, Schmitt Pál és Tarlós.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.03.22. 16:11:51

A sok okos állandóan azt szajkózza, hogy milyen jó Budapest tömegközlekedési hálózata európai összehasonlításban. Közben a helyzet az, hogy nemcsak Nyugaton, hanem Közép-Európában is egyre nagyobb a lemaradásunk.
A vonalhálózat jól néz ki a színes térképeken, a gond csak akkor van, amikor kiderül, hogy azok között a vonalak között hányszor kell váltani és hányszor kell átszállni villamosról metróra, metróról buszra, onnan trolira... A járművek állapotáról meg ne is beszéljünk...

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.03.22. 16:11:56

elozo ket majomnak: demszky mi? o az egyeduli felelos mi?

valojaban sokkal tobbet nyom a latban az hogy valamilyen idiotak szetkergettek a metroepito csapatot!!!

posztban irtak: "...egy dolog azonnal feltűnik: a rendszerváltást követően a cseh fővárosi hálózat folyamatosan bővült."
ez az egyeduli OK!!!
ugy is mondhatnam, hogy vagy lassan epitgetik folyamatosan jol osszeszokott csapattal vagy valami nagy multi tolja, ahol termeszetes hogy szlovak betonelemekkel es finn nokiasdobozokkal operalnak

azert meg arr akivancsi lennek, hogy a pragaiak EUs penzbol csinaltak vagy az EUs penzeket masra hasznaltak-e fel

FF 2013.03.22. 16:11:59

@Kelly Pinkham: @Ches Desmond: Aztán Demszky állította-e le az építést?

is 2013.03.22. 16:12:02

Haha. A magyar 4-es metrot is jövőre adják át, annak a megállóit nem számoltad a nullába. Bezzeg a prágai, jövőre átadandó zöld metro állomásait beszámoltad a 27-be. Nem vagy te direkt hazudós, á, nem.

Majd megnézzük, hogy a kommentelők közül hányan Demszkyznek, és hányan reagálnak arra a mondatodra, hogy Prágát egy cseh kormány se büntette.

Korogi24 2013.03.22. 16:12:10

@Kelly Pinkham: Te félkegyelmű, Demszky állította le a metrót 1998-ban?? Mert én úgy tudom, hogy a Fidesz állt ellen évekig (el is bukták utána Budapestet, azóta is gyűlölik a várost).

Volt-e valaha egy budapesti főpolgármesternek valódi hatalma, miközben nincs pénzcsapja (mert az a kormánynál van) és közben van 23 ellenérdekelt kerület is?

Az, hogy Tarlósnél 3 év alatt egyetlen saját fejlesztés nem indult, bezony ám, mutatja, hogy mi van ha egy teljhatalmú miniszterelnök (diktátor) lojális pincsijét ülteteik be. Semmi. Tudni illik semmit sem tud csinálni.

Egyébként a 4-es metrónak örülni kell, mert az legalább működni fog.

A csehek profibbak mindenben, a szlovákok is, nincs ebben semmi különös.

Ez a Fideszes mentalitás, ami szerint a világ egszerű, 1-2 ember okoz mindent, aztán amikor a forradalom nem működik akkor sem veszik észre, hogy a világ igencsak bonyolult (lásd Véleményevezér ma postját), hanem azt gondolják nem voltak elég radikálisok (pont mint Sztálinék).

Már a 70-es években megvoltak tervek, de választók nyugdíjemelést akarnak nem pedig metrót.

Eino81 2013.03.22. 16:12:13

Én a sok prágai (autó)alagutat csodálom. Ennyivel is lehetne csökkenteni a zaj és károsanyagkibocsátást. Bostonban is épült egy nagy alagút... És BP-en is vannak ám dombok-hegyek...

nyomasek 2013.03.22. 16:12:16

@Kelly Pinkham: Nem kell csak Demszkyre tolni az egészet. Ő csak emblematikus figurája a szadesz dilettáns politikájának (most nagyon jó indulatú vagyok és nem a korrupt rablók kifejezést használtam).
Az összképhez tartozik az egész szadesz és az összes maszopos (volt MSZMP kádertemető). Akik ebben vastagon sárosak, a mai napig is ott használják a drága levegőt a Parlamentben. Pedig bizony 90-ben már be kellett volna fejezniük a politikai, ha nem az egész életművüket.

lehunyjaketszemet 2013.03.22. 16:12:18

@Kelly Pinkham: milyen jó, hogy van Demszky, rá lehet fogni mindent. Meg, hogy van Gyurcsány. Ez az ország körülbelül ennyire képes, mindig másokra mutogatni. Már egy jó ideje nincs Demszky, nincs Gyurcsány. Valami jobb lett? Semmi. Az egyetlen dolog amit fel tud mutatni ez a bagázs az az autógyár, amit a Bajnai kormány csábított ide :D Száááánalmassss :D Jó mutogatást, meg bűnbakgyártást elvtársak! :D

parajos tank 2013.03.22. 16:12:22

Amióta kiköltözött az irodám nad džbanem-hez, alig várom, hogy ideérjen a metro :D ...legalábbis közelebb

Leonard Zelig 2013.03.22. 16:12:24

Jaja, Demszky a bűnös, Vitya meg csak úgy elvolt az elműlt 20 évben.

Nem tudom a nevem (törölt) 2013.03.22. 16:12:31

A szerző felfedezte magának a metroweb.cz-t.

Egyébként most kivételesen egyetértek: Prága tömegközlekedése fényévekkel jobb, és ez nem csak a hálózat hossza miatt. Hiába, Prága élhető város volt az elmúlt húsz évben, Budapest pedig liberális...

JohnHenry 2013.03.22. 16:12:35

Cseheknél volt rendszerváltás, nálunk azok vannak hatalmon, akik korban amúgyis sorra kerülnének a pártvezetésben. Kár demszkizni, kis pont ő.

gmihaly 2013.03.22. 16:12:37

Nem lecserélték a szovjet szerelvényeket, hanem felújították, illetve a legrégebbiek helyett járnak a Siemensek. A szakemberek egy része szerint villamosvonalból kell több, ami olcsóbb is, legfeljebb az autósok "szerzett""kiváltságaiból" nyesegetnek le valamennyit. Az a + 2 forgalmi sáv, amit nyerni lehet a metróval a felszedett villamossínek helyén, nem biztos, hogy megéri a horribilis költségeket.

azbesztos 2013.03.22. 16:23:42

Ez nem csoda, hiszen Prágában a rendszerváltás óta eltelt 22 év alatt nem voltak hatalmon hazaáruló, enyveskezű, tehetségtelen szocialisták. Nálunk meg 12 évig ők rabolták, árusították ki hazánkat. Ez persze a mi hibánk is.

azbesztos 2013.03.22. 16:28:19

@Korogi24: A metrót 1998-ben nem állította le senki, a bolsik el se kezdték. Amikor 2002-ben hatalomra kerültek mire vártak Demszkyék még 4 évig, mire hoozzákezdtek? És miért kellett nekik luxus metro, katedrális méreteű állomásokkal, arany árú burkolatokkal, a világ legdrágább külföldi cégeivel kötött korrupt szerződésekkel? Egyértelműen, hogy lophassanak, pénzt mossanak, jutalékot szedjenek.

mestska · http://cities.blog.hu 2013.03.22. 16:29:09

egyszer én is akartam írni a négyes metrós problémákról (valamiért ezzel a négyes metróval több városnak is problémája van :), de hát az idő nagy úr.

Amennyiszer egyébként az elmúlt években változott a prágai D vonalnak a sorsa, nagyon nem látható, hogy mi lesz belőle.

Addig is ajánlom olvasásra, lassan négy éves oldal :)

cities.blog.hu/2009/04/30/visegradi_metrolaz

perry 2013.03.22. 16:44:14

@Ches Desmond: A P+R-nek pont az a lényege, hogy ha leteszem az autót, akkor van mie felülnöm, hogy bejusak a városba. Tehát előbb kell a négyes metró (pl. hogy ne autóval jussak át Budáról Pestre az Erzsébet hídon), utána a parkoló.

griiischdoov 2013.03.22. 16:55:23

Most, higy megjöttek a demszkyt védök, üzenem, hogy mai napig nyilvánvaló, hkgy a 4ss metró ötlete elavult, rossza vonak ezet3se és túl sűrűn vannak a megállók. De ezt már biztosan megírták. A legjobbat akkor tettékvolna ba el se.kezdkk. nemhogy leallitjak. Bosszu ide vagy oda.. a maishamokat elnezveerosen luxusprojekt.

VT22 2013.03.22. 16:58:24

@Korogi24: "Te félkegyelmű, Demszky állította le a metrót 1998-ban?? Mert én úgy tudom, hogy a Fidesz állt ellen évekig"

Nagyon helyes hogy így tették!

Mert már akkor is látszott hogy hülyeség az egész és rohadtul nincsen rá pénz.
De sebaj, megépítjük ha beledöglünk is - mondta Demszky. Az már lényegtelen, hogy 20 év alatt semmi más nem történt, minthogy minden pénzt a 4-es metróba öntöttek bele.

Szóval most lehet Demszkyéknek köszönni a széteső ikarusokat, a kigyulladó 3-mas metrót, az 50 éves hévet meg a 20-szal döcögő villamosokat mert az volt az ára a 4-es metrónak, hogy mindezekre nem költöttek.

Megérte?

2013.03.22. 17:12:38

@azbesztos: Ne hazudj narancsparaszt!
„Önkritikus Fidesz - beismerték, hogy hiba volt
2006. február 20. 11:00

A Fidesz belátja, hogy 1998-ban tévedett, amikor leállította a négyes metró építését – nyilatkozta az ellenzéki párt Polgári Kormányzás 2006 műhelyének vezetője, Navracsics Tibor. www.hirszerzo.hu/cikk.php?id=9313

"A kormány elkötelezett a 4-es metró megépítése mellett."
Katona Kálmán, az Orbán-kormány közlekedési minisztere, 1998. szeptember 15.

Muhammad Balfas 2013.03.22. 17:12:44

@ob.szerver: 2002-2010 között azért meg lehetett volna csinálni, külnösen,hogy 2002-ben, és 2006-ban is ezzel kampányolt Demo..

Leonard Zelig 2013.03.22. 17:12:51

Ide csak buta fidesznyikek meg szittyák járnak? Az is vicces, hogy Budapest azért szar, mert liberális. Biztos kurva sokat jártál Prágában, a rend városában.

felucca 2013.03.22. 17:13:08

@Dohányzó Zsiráf:
"....Legközelebb szívesen olvasnék egy összehasonlítást a 100 km-es budapesti és a 0 km-es prágai HÉV-hálózatokról is..."

Legközelebb szívesen olvasnék egy összehasonlítást a 0km-es budapesti S-bahnról és az xxx kilométeres prágai ESKO-hálózatról.

Na.

Muhammad Balfas 2013.03.22. 17:18:34

@perry: Igen, de nem lehet minden nagy beömlő útvonalhoz metrót építeni,mert ez kissé drága lenne, és sok idő. Viszont a 4-es metró beruházás öszzegéből jó minőségű, gyors felszíni közlekedést lehetett volna fejleszteni a parkolóházakon kívül.
A metróval egyébként az egyik probléma, hogy ha valahol felváltja a felszíni közlekedést, ott egy kicsit elhal az utcai élet. Nézd meg az Üllőit ,mi lett belőle, mióta eltűntek a villamosok róla.

Bambulka 2013.03.22. 17:34:14

Ez egy metróról szoló blogbejegyzés.

Ehhez képest van itt fasisztázás, bolsevikozás etc.

Mi lett ebből az országból.

Kerek négyszög 2013.03.22. 17:41:29

Nem a metróépítést kell köpködni. Egyrészt egy nagyvárosban a metrónak maximálisan van létjogosultsága, a felszíni tömegközlekedés soha nem fogja ugyan azt a kapacitást elérni. Igen drága a metróépítés, de ez is hosszútávú gondolkozást kíván meg, amire a magyar politikusok egy része teljesen alkalmatlan. A négyes metró költségei az extrém hosszan elhúzódó projekt miatt vannak. Titenöt éve egy zsömle 10 Ft volt, most ugyan az 25 Ft. Másrészt a metróállomások környezetének rendbehozása (ha már dúlás van a környéken) nagyon megdobja a költségeket, de megéri megcsinálni. Olyan ez mint egy lakásfelújítás. Ha belekezdünk, érdemes még ezt-azt belevonni, mert újra elkezteni szétverni a falakat, padlót nem túl praktikus. Szóval ez is oka az időközben meglódult költségeknek.
De mint látjuk egy hasonló méretű, hasonló helyzetből induló nép csodálatra méltó építési programot visz véghez, tehát az igazi megoldást nem a metróépítési költségekben kell keresni (hiszen ez Prágában sem kevesebb), hanem abban a sikeres gazdasági fejlődésben, amivel könnyedén tudják finanszírozni az építéseket.
Ha a Bokros programja utáni gazdasági fellendülés nem akadt volna el a populista demagógia mocsarában, talán mi sem szégyenkezhetnénk annyira. Ehejett most megyünk vissza a múltba, az unortodoxia szépen építi le az országot. Küszöbön áll Magyarország EU szabazati jogának elvétele. Szégyen gyalázat. Végül is nincs mit csodálkozni azon, hogy lassan minden egykori Közép-Keleteurópai ország elhagy minket. Ezt érdemli az a nép, ahol a múltba révedő vezetőinek dilettantizmusát ennyire elfogadják a tündérmesékért cserébe. Nincs mit csodálkozni, mondhatni minden úgy áll most, ahogy az igazságos.

azbesztos 2013.03.22. 18:38:07

@solozzo: ne hazudj bolsi! Miért nem kezdtek bele Demszkyék 2002-ben? És miért késtek annyit azután, hogy 2010-ben még a felének a fele sem volt kész?

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.03.22. 18:38:23

nagyon jo ez a demszkizes, de mint valaki irta, hogy az a 23 kishitler se semmi
lasd a fonodo-villamos projektet, hogy le akartak nyulni a fovarosi penzt sajat keruleti hasznalatra
kivancsi lennek hogy ilyen dolgok vannak-e Pragaban vagy csak szimplan pofan verik az idiota pogimestert

illetve az meg inkabb erdekelne hogy a masik idiota pogimester az a cserpalko barma, amit irt azt hogy fogadnak Pragaban, csak ugy emlekeztetoul leirnam hogy az egy akkora nagy barom fazon, hogy egy levelben leirta hogy o azert nem tudja hasznalni a BKV-t mert a 7. km konel nincsen P+R, de ha lenne akkor sem hasznalna mert hajlekonyak vannak rajta meg budos van a buszokon

lobster thermidor 2013.03.22. 18:38:27

Bezzeg ha megválasztják Barsyné Pataky Etelkát polgármesternek, már az 5-ös, sőt a 6-os metrót is megépítették volna.

mediacapic 2013.03.22. 18:38:30

Talán elég lett volna a Deákig elvinni ezt is, mert annak sok értelme nincs, ahogy párhuzamosan fut az 1-es és a 2-es és a 4-es egy jó darabon egymás mellett!!!
Közben meg Gazdagrét, meg Budaörs simán elérhető lett volna, az egyik akár még felszínen is!!!

azbesztos 2013.03.22. 18:38:32

Egyébként a budapesti metro hálózat nagyobb, mint a Prágai, jóllehet a város is nagyobb. Ami meg a metrókocsikat illeti, menjetek el Rómába és sok más európai országba, és "csodáljátok" meg a lerobbant kocsiparkot. Az, hogy az orosz kocsikat nem újították fel, időben nem cserélték le, szintén a Demszky 20 éves rémuralmának köszönhető. Itt hagytak mindent erre a kormányra, mint az eb a szarát.

azbesztos 2013.03.22. 18:38:34

A 4 metro a korrupció áldozata. Az összes kerületi bolsi polgármester ebből akart üzletet csinálni, különféle, a megállók közelében sertepertélő "beruházókat" megfejni, ezért kerültek egymástól 200 méterre állomások, a szükséges helyek helyett. Ezért kötött Demszyk 11 céggel egymásnak ellentmondó szerződéseket, mert minden ebből adódó kényszerű szerződés módosítás forrás a csúszópénzekre, a visszacsorgatott jutalékra. Minden megálló feletti hatalmas üres térbe állomásonként több száz autónak épülhetett volna mélygarázs sz, ez lett volna a valódi P+R rendszer, ehelyett esztelen pazarlás, végtelen pereskedés és alkudozás lett. Tiszta bolsi tempó. Soha többé szocialistákat, korrupt liberálisokat!

daito 2013.03.22. 18:38:40

Ezt a vitát már iszonyat sokszor, sokan megvívták.

A budapesti 4-es metró nem Demszky, nem Orbán, nem Horn, nem Megyó kérdése.
Néhány dolgot tessék számításba venni mielőtt jó ostoba módon anyáznál.
1. Alapvetően tök mindegy, hogy 150 vagy 450 mrd forint - ha nincs 2 sem. Ha 1998-ban lett volna rá akárcsak 100mrd forint, akkor a szocik vígan elkezdik és a fidesz sem lövi le. De nem volt rá egy buznyák sem. Hazudtak? Igen, hazudtak a szocik, mert nem mondták el, hogy "bocsi, egy buznyákunk sincs rá", és hazudott a Fidesz is, mert amikor luxusberuházásnak minősítették, az nem igaz. Drága, de szükséges beruházás - annyit kellett volna rá mondani, hogy "bocsi, nincs rá pénz".
2. Aki még életében nem látott egy háznál bonyolultabb, nagyobb volumenű beruházást, az nyugodtan okoskodjon. Egy ilyennek a tervezése, engedélyezése, finanszírozása nem 1 év. Le lehet szólni dolgokat, de egy ilyen országban, ahol egy országos dolgot ennyi "erős" kéz befolyásol: miniszterek, polgármesterek, hivatalvezetők, tervező és beruházó cégek, csomó köztes arc - és ezekben nincs meg a "magasabb cél" irányába az egyetértés: ott ez lesz.
3. Igen, a 4-es metró mostani verziója szar.
a) nem, nem a burkolat a drága, aki ezt kifogásolja, az nyilvánvalóan életében nem csinált ilyen munkát még
b) nem, nem Demszky tehet erről
c) nem, nem Orbán tehet erről
d) nem, még Tarló sem

4. A négyes metrónak az a baja - mind közlekedési (ebbe bele lehet kötni), mind műszaki-gazdasági szempontból az, hogy iszonyat rövid távolságokon vannak a megállók. Újbuda - Móricz kb. 3 perc séta, Móricz - Gellért között meg megy 2 villamos, 5 busz; de a Rákóczi - János Pál - Keleti is 500 méter, egyenként. Értem, hogy valahol mindegyik valamiért fontos, de metrónál is a beruházási költség jelentős része a megálló, pikk-pakk elmegy egyre 10-20mrd forint, ha van 14 megállód, az csőd 12km-en.

De erről sem a fent nevezett urak tehetnek, ez náluk már régi szokás, tessék csak a korábbi vonalakat megnézni, 800m két megálló között már hosszabbnak minősül, mindkét vonalon van jó pár 4-500 méteres szakasz.
És ez a rövid megálló nemcsak a metrókra igaz, 4-6-os villamosnál minden 5 megállóból van 2, ami vicc: (Blaha - Wesselényi, Boráros - Mester, stb).

Ez egy ősrégi, kövület szemlélet, a tömegközlekedés arról szól, hogy x millió marhát / hangyát folyamatosan szétszórnak a területen. Nem kell nekik 100 métert menni, hanem folyton átszállnak. Azért is szétaprózott, mert régen kevésbé volt szokás, hogy a város másik végében tanuljál, dolgozzál; emiatt kialakult az, hogy helyi, kerületi szinten is legyen jó a tömegközlekedés, legyen minden elérhető. Ezért vannak 500, max 800 méteres metrószakaszaink, 300m-es villamos szakaszok, ezért állnak meg buszok néha 50-100 méterenként. De azok is sok helyen úgy, hogy nincs külön leálló rész a busznak, hanem a forgalom közepén, az adott irányba tartó egy szem sávban állnak le a buszok a megállóban.

A 4-es metró ennek a régi világnak a gyermeke; gyk. 1998-ban az egész tervet a kukába kellett volna dobni - de akkor gyk. az addig elvégzett minden munka kuka, minden folyamat elölről kezdődött volna, és a végén nem biztos, hogy olcsóbb. Csak mondjuk jobb. De ez más kérdés.
Azt is érteni kell, hogy egy ilyen beruházás indítása, tervezése, leállítása külön - külön bonyolult dolgok - egy embernek sincs rá elegendő ereje, másrészt szembesülhetsz vele, hogy "ez hülyeség, de ha most leállítom, akkor 20 év munkája 10 milliárdok mennek a kukába". És ezt tudják a benne lévő emberek, és már azért sem jó leállítani egy ilyen beruházást. Ott vannak a vízlépcsők, amiből sikerült úgy kimászni, hogy nekünk semmi hasznot nem hoz, de a költségek felét mi álltuk.

5. Külön kedvencem a "helyette lehetett volna villamos", "másra sokkal okosabban is el lehetett volna költeni a pénzt" és társaik.
Egy villamos nem metró. Metrót nem állítja meg egy idióta, rosszul parkoló, lerobbant, koccant autó; nyáron nem süti át a nap, télen nem fagyasztja meg fagy; a hó-eső-villám-lezuhanó fa miatt nem áll meg. A metró is zajos, de az ajtó nyitás-zárás, a figyelmeztető hang nem teszi eladhatatlanná a megálló környékén lévő lakásokat. A metrómegállókban sokkal komplexebb tájékoztatási (egyáltalán van), biztonsági rendszereket lehet kiépíteni; gyk. Budapesten csak ott tudják az utasokat normálisan ellenőrizni. A metró az idehaza, ahol a legkisebb a hajléktalan, rongáló, tolvaj, bliccelő probléma.

Mindenféle szöveget írhatnék: a metró gerinc. Ha az egyik metróvonal valami miatt kiesik, az perceken belül meglátszik a városon; a többi eszköz problémája az sokkal lokálisabb gond általában.

septem 2013.03.22. 19:47:06

@kerek négyszög: lassanként elhagynak minket? 2002-ben elsők, 2010-ben utolsók voltunk a v4-es csapatban.

amúgy nem kell ríni. hol volt már prágának olyan snájdig , talpig liberális hercege, mint a gábor?
soha nem volt, nem is lesz!

nincs_nick 2013.03.22. 19:47:11

@daito: Teljesen egyetértek, kivéve az 5. ponttal. Illetve azzal is, csak nem pont a 4-es metro vonatkozásában. Jelenleg az egy nem létező problémát old meg (nincs igény a vonalán erre a közlekedésre). Ilyen szempontból viszont a város egészét nézve messze jobban el lehetett volna költeni ezt a pénzt.

Pl.
- tehermentesítés nagyobb hasznot hozna, P+R a metro-k végeinél
- HÉV és Metro összeengedése végre
- metro gyorsítása akár állomások kihagyásával is -> e nélkül ahogy írod, a mai igényeknek teljesen alkalmatlan
- M0 északi gyűrű befejezése
- Hungárián kívüli körgyűrű végre, mert ennek hiánya miatt áll a fél város...

Gattopardo 2013.03.22. 19:47:17

Bárhol a világon gyorsabban megépül bármilyen infrastruktúra mint hazánkban.Na és persze olcsóbban is, lásd autópályák, völgyhidak stb. Tökmindegy ki van hatalmon, már Jókai elsütötte azt a viccet az aranyemberben, hogy V. Ferdinánd megkérdezte, hogy miért nem feketék a komáromi vár falai, amikor annyi kurva sok tintát tüntettek fel az erődítések költségvetésben hogy azt hitte, azzal festik a falat.

l_andras 2013.03.22. 19:47:21

A hozzászólásokból kiderül, hogy milyen könnyen megosztanak és uralnak minket drága vezetőink (jobbos-balos-jobbikos:egykutya).
Vmi rémlik, hogy az oroszok az államadósság fejében építettek vón 4-es metrót (még a 90-es években - alagútfúrásra jók lettek volna ők is), persze nem kellet - vajon miért?

hatja 2013.03.22. 20:30:07

"A mai Budapest 1873. november 17-én jött létre a Duna keleti partján fekvő Pest, valamint a nyugati partján elterülő Buda és Óbuda városának egyesítésével." hogy jött a millennium éve?

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.03.23. 04:06:03

ohh ez a sok idiota a hulye P+R -kel...
persze en vagyok a nagyon ostoba hogy megprobalom magyarazni, de hat gondoljatok vegig nem lehettek annyira hulyek mint a Cser Palkovitsch!!!!
majd bejottok autoval a METRO VEGALLOMASIG MI? ott meg ohajtanatok atszallni, ugye? nem azt hogy a kis agglos falvatakban levagnatok az autot es jonnetek vonattal? vagy elmennetek esetleg a szomszed agglos faluba ha mar olyan retardaltak voltatok, hogy nem vasut melle koltoztetek?

csak hogy ecseteljem annak a vári gyermeknek az elvarasat, hogy o becsapat 57 km -t autopalyan majd ledobja az autojat es akkor atszall tomegkozlekedesre a maradek 9km -en, a helyett hogy elkerekezne a vári vasutallomashoz es jonne vonattal

tenyleg manapsag van olyan ember aki ELHISZI hogy P+R az majd a metro vegen lesz? amikor a meg at nem adott negyes metro vegallomasain is bevasarlokozpontok epulnek? majd biztos lemondanak a helyiek par buvalb.szott "en beza leraknam az automat csak legyen ingyeeeeeeeeeeeer péplusszer" erdekeben a kereskedelmi egyseg bevetelerol
akkor inkabb jonni fog a vaskos behajtasi dij, es legalabb az agglos is majd a metro vegen levo kereskedelmi egysegben fog fogyaztani :)))

ottomoll 2013.03.23. 04:06:11

@kerek négyszög: Csak szólok, hogy a többi közép-kelet európai ország már lehagyott minket, mégpedig a 2. Gyurcsány kormány alatt, és épp most próbálunk visszakapaszkodni a 2002-es éllovas szerepébe. Jó látni, hogy egyre több ország akarja átvenni az "unorthodox" megoldásokat. Legutóbb a cseh szociáldemokraták helyezték ezt kilátásba.
A metrofejlesztés pedig kidobott pénz, mert a lakossági gépkocsi használat néhány évtized múlva erőteljesen visszaszorul majd, mivel nem lesz megfizethető üzemanyag. Tehát egyszerűen nem lesz szükség annyi ideig földalatti tömegközlekedésre, hogy megtérülhessen a beruházás.

Muhammad Balfas 2013.03.23. 04:06:21

@kerek négyszög: Persze, jó volna, ha 10 metróvonal lenne, de baromi drága, és ezt a pénzt sokkal gazdaságosabban fel lehet használni a felszíni közlekedés fejlesztésére, párhuzamosan az autóforgalom csökkentésével(dugódíj). Így egy sokkal élhetőbb várost is kapnánk: nem óriási autóforgalom + metro lenne, hanem jóval kisebb gépkocsiforgalom + színvonalas, gyors felszíni tömegközlekedés, és mindez kevesebb pénzből. A városkép is kellemesebb, élhetőbb lenne.
Ha megnézed a korabeli vezetés határozatait, ott a 70-es 80-as évekre megnövő személygépkocsi számot jelölték meg elsődleges okként a 2-es és 3-as metro megépítésére.
Jelenleg viszont az lenne a cél, hogy csökkentsük a városba belépő autók számát.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2013.03.23. 12:35:38

@Eino81: Magyarországon erre nincs lehetőség, mert ami nálunk zaj- és károsanyagkibocsátás-csökkentő lehetne, azt megtorpedózzák a zöldek, mint ha a Critical Mass szervezne blokádot a kerékpárutak építése ELLEN. (Lásd: Megyeri híd, M0 keleti szektor, Paks 2, stb)

Pizsamás Forradalmár 2013.03.23. 12:35:50

@is:

De talán egy prágai kormány se gondolta azt, hogy a vidék felesleges teher, a falvakat pedig leginkább meg kellene szüntetni, mert idejétmúlt középkori maradványok.

Dohányzó Zsiráf 2013.03.23. 12:35:54

@felucca: Az ESKO az nagyvasút, nem városi. Az kb az esztergom / vác / stb. elővárosi vonalaknak felel meg Bp-n. Ne keverjük.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2013.03.23. 12:35:57

@kerek négyszög: Pontosan úgy van, ahogy mondod: 10 Ft volt a zsömle, ma 25. De nem csak az árak, hanem a technológiák és a közlekedésszervezési szempontok is jócskán változtak az elmúlt évtizedekben. A négyes metró elavult, 40 évvel ezelőtti szemlélet alapján épül, ahelyett, hogy a mai fejlettebb nyugati megoldásokat (amelyek célja a minél kevesebb és egyszerűbb átszállás) venné alapul. A négyes metró két vasútvonalat köt össze úgy, hogy egyikhez sem kapcsolódik - ez egyszerűen nonszensz.

Metróra szükség van, de még nagyobb szükség lenne okosan megtervezett rendszerre, aminek a metró is eleme, nem csak úgy odabasszuk a főd' alá oszt jónapot, "majd lépcsőzik a paraszt, úgyis ráér" alapon. Mert ha lépcsőzni kell, akkor a paraszt autóba fog ülni, a metró meg ott kong majd üresen.

"Olyan ez mint egy lakásfelújítás. Ha belekezdünk, érdemes még ezt-azt belevonni, mert újra elkezteni szétverni a falakat, padlót nem túl praktikus"

Ez is teljesen jogos. Ha már szétvertük az Őrsöt, miért nem lehetett egy füst alatt megcsinálni a metró-HÉV összekapcsolást?

Muhammad Balfas 2013.03.23. 15:10:52

@Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe: Le fogja tenni arra a 9 km-re, már ma is sokan leteszik a város szélén, mert nem akarnak a dugóban ülni. A dugódíj bevezetése után pedig anyagilag is ajánlott lesz így tennie, de meg kell teremteni a megfelelő feltételeket.
A vonatos megegyzésed logikus, de sajnos a magyar emberek jó része autóval szereti elhagyni otthonát, különösen szar időben, és különösen 30 kiló túlsúllyal:). A főváros körüli agglomerációs teleüléseken belül pedig nincs is tömegközlekedés. Fontos lenne a pályaudvarok környékén is meggfelelő parkolási lehetőséget teremteni, mint Ausztriában, hogy aki már saját településén be szeretne kapcsolódni a tömegközlekedés rendszerébe, az könnyen megtehesse. Tehát azt a lassan már 500 milliárdnyi pénzt ilyesmikre( felszíni tömegközlekedés, kapcsolódó ingatlanok, parkolási lehetőségek) fejlesztésére kellett volna elkölteni.

Amadeus62 2013.03.23. 17:10:30

@mediacapic:

"mert annak sok értelme nincs, ahogy párhuzamosan fut az 1-es és a 2-es és a 4-es egy jó darabon egymás mellett!!!"

koppenhágában ugyanez van, ott a fél városban 4-5 S-Tog megy. Ez náluk a HÉV egyébként, ami sokkal nagyobb szerepet tölt be ott mint a metrójuk (az 2 vonal)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.03.24. 11:37:20

"A zöld szakasz tervezett meghosszabbítása (2010-2018):" - Térképhez

- 1986 vagy 1987 -ben láttam egy nagyon futurisztikus térképet, amin már rajta volt a tervezett hosszabbítás a reptérig a (akkor még ) Leninova végállomástól. Erre a dél felé menő félkörre nem emlékszem belőle. (Motol - Bila Hora)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.03.24. 11:37:38

"A sárga vonalon (B) 1990-ben .... (4 új megálló, 4,4 km), 1994-ben .... (5 új megálló, 5,1 km), míg 1998-ig .... (5 új megálló, 6,3 km). Több helyen később pótolták a hiányzó megállókat (Kolbenova, Hloubětín)."

Ők miért nem építenek 300 méterenként megállót?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.03.24. 11:37:49

"Végül 2004-ben adták át Kobylisy és Ladvi megállókat, az eredetileg tervezett harmadik megálló, Troja végül kimaradt ...... végül 2008 májusában érte el a piros vonal jelenlegi végállomását Střížkov, Prosek, Letňany megállók megépítésével."

- Troja? Kimarad, vagy más neve lett? Esetleg később épül meg?

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2013.03.24. 11:41:56

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Troja: kimaradt, a tervezett 3 megálló helyett, csak kettő (Kobylisy, Ládvi) épült meg. Csak tipp, de lehet, hogy az árvízkárok rendbetétele vitte el a pénzt, de az is lehet, hogy szakmai okai voltak a döntésnek, rengeteg tanulmányt olvastam a prágai piros metró északi meghosszabbításának témájában, több alternatíva létezett.

zöld szakasz: annyira már nem is futurisztikus, jövőre átadják a reptérig tervezett szakasz felét :)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.03.24. 11:51:02

A D vonal látványterveit elnézve, mindjárt feltűnik, hogy a tó feletti megálló milyet dob az állomásnak mindjárt a megjelenésében.

Nem azt mondom, hogy a Feneketlen tó felett is jól mutatott volna egy állomás, de a tó miatt a Bocskai úti torzót a vonalvezetésbe tenni szerintem orbitális marhaság volt.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.03.24. 12:22:07

@kennyking:

"Budapesten az agyonliberált vezetés inkább csökkentette a villamos vonalak számát és a buszokat erőltette "

- A vonalak (Viszonylatok száéma egy fiktív dolog, mert egy meglevő vonalon ha akarom, 456 dsb viszonylatot is járathatok, maximum lesz közöttük olyan, amelynek semmi értelme.
Alább az agyonliberált vezetés alatti, a hálózatot érdemben befolyásoló változások.

villamosok.hu/villtort/index.html

1989 IX. 2. forgalmon kívül a 12-es Juhos utcai hurokvágánya.

1990 VII. 1. hosszabb az 1-es: Bécsi út - Thököly út között jár.

1993 X. 12. hosszabb az 1-es: Bécsi út - Kerepesi út között közlekedik.

1994 IX. 1. a 36-os közlekedése szünetel.

1995 VII. 17. hosszabb az 1-es: Bécsi út - Salgótarjáni utca között jár.
1995 XII. 25. a 44-es közlekedése szünetel.

1997 III. 11. 67V jelzésű autóbusz váltja fel a 67-es közlekedését.

1998 VII. 31. hosszabb a 14-es Káposztásmegyer, Megyeri útig.

2000 XII.16. hosszabb az 1-es: Bécsi út - Lágymányosi híd, pesti hídfő

2005 II. 1. hosszabb a 18-as: Szent János kórház - Savoya Park

2006 V. 20. megszűnik a forgalom a Siroki utca - Váli utca - Móricz Zsigmond körtéri hurokvágányon
2006 IX. 18. rövidül a 42-es: Kispest, Határ út - Tulipán utca

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.03.24. 12:38:26

@Ches Desmond:

"A metróval egyébként az egyik probléma, hogy ha valahol felváltja a felszíni közlekedést, ott egy kicsit elhal az utcai élet. Nézd meg az Üllőit ,mi lett belőle, mióta eltűntek a villamosok róla."

Nézd meg München belvárosát, Metró van mindenhol a föld alatt, és pezseg a belváros.

Muhammad Balfas 2013.03.24. 17:26:50

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Az egy másik város . Bp-n viszont kicsit meghaltak ezek az utak.
Persze ennek az is lehet az oka, hogy a kék metrón túl nagyok a távolságok az egyes megállók között. Nem tudom Münchenben mekkora ez a tavolság.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.03.24. 18:34:22

@Ches Desmond:

Münchenben a megállótávok picivel nagyobbak mint az Üllői úton.

A felszín elgettósodásának semmi köze a metróhoz, vagy a széles utcák (vö. városi autópálya) létéhez. Münchenben is vannak széles utcák, szélesebbek, mint Pesten, mégis van élet.

Budapesten a széles utcákon nem lehet parkolni. Ez Münchenben sincsen feltétlenül másképp. Budapesten fizetni kell a parkolásért. Van ahol a nettó minimálbér közel 1%-át óránként. Münchenben ez az arány alacsonyabb, nem egyszer a direkt árfolyamon való átszámításnál is olcsóbb a müncheni parkolás.
Münchenben épültek parkolóházak, időalapú jegy, sok metróvonal,....

Leonard Zelig 2013.03.24. 19:16:41

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Noch dazu, Münchenben a széles főutak ALATT is fut még egy széles gyorsforgalmi út azoknak, akiknek ott éppen semmi dolguk.

Muhammad Balfas 2013.03.24. 21:49:11

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Az se mindegy,hogy az Üllői melyik részéről beszélünk. A szigorúan vett belvárosban (Kálvintól befelé) nem sorvasztotta el a felszíni utcai életet,mert itt kisebbek a megállók közti távolságok. (Sőt pl. a Kecskeméti utca kifejezetten kellemes hely lett.) Viszont a Kálvintól kifelé már más a helyzet. Itt jóval meszebb vannak egymáshoz a megállók, felszíni tömeg k. egyáltalán nincs, és ez meg is látszik rajta.
A fő gondom azonban mégse ez a 4-es metróval, hanem az, hogyha drasztikusan sikerül lecsökkenteni-többek között a dugódíjjal- az autóforglmat, akkor egyszerűen nincs rá szükség, és a rá fordított irdatlan mennyiségű pénzből az egész felszíni tömegközlekedést, és a parkolási kapacitásokat bővíteni, modernizálni lehetne, beleértve az agglomerációt is.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.03.25. 00:37:40

@Ches Desmond: Az Üllői a Kálvin térnél kezdődik.

A négyes metró feleslegessé teheti a dugódíjat, mert lecsökkentheti az autóforgalmat.

Muhammad Balfas 2013.03.25. 22:43:14

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Bocs 3-as metró helyett sikerült Üllői utat írnom..
A 4-es metró pedig csak a város egy részén csökkentené a forgalmat.
Szóval én inkább fordítva látom: a dugódíj(amelyet egyébként 2015-től kötelező lesz bevezetni) feleslegessé tesz a 4-es metrót.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.03.26. 00:08:59

@Ches Desmond:

A dugódíj kötelező - ennek járj utána egy kicsit alaposabban, mi mindennek kellene még társulnia hozzá. Például két új Duna hídnak, egy új körútnak,......

vastagbor.blog.hu/2012/06/19/dugodij_nelkul
"Ez alapján persze már sokkal érthetőbb: az EU-nak beadták, hogy
- 2012 végén már utasok százezrei fognak utazni a 4-es metrón
- 2013-ig építünk rengeteg P+R parkolót, felújítjuk a vonalakat, veszünk új járműveket, növeljük a kapacitást
- meglesz a Körvasúti körút új Duna-hidakkal
- majd utána bevezetjük a dugódíjat.

És hogy állunk most?
- bevezetjük a dugódíjat."

A bloggazdától kérdezem:

Prágában van dugódíj?

86-os halvány emlékeim szerint a Vencel tértől, de minimum a Mustek megállótól befelé (De jó volt a sarkon az önkiszolgáló! Mennyei rántott szelet hegyeket ettem ott, pár koronáért) teljesen (szinte teljesen) kizárták az autókat a belvárosból. Viszont volt egy rahedli metrómegálló (Mustek, Sokolovská, Hlávni Nadrazi, Museum, Karlovo namesti, Staromestska), meg pár darab (kb 6-8) villamosvonal, ami teljesen lefedte a belvárost, kényelmes eljutást biztosítva bármely pontjára.

Muhammad Balfas 2013.03.26. 16:02:52

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A dugódíj tényleg kötelező lesz. Úgy tűnik az EU nem enged:

www.hir24.hu/gazdasag/2012/12/12/nem-usszuk-meg-a-dugodijat/

Épp ezért kellett volna a 4-es metróba ölt pénz felszíni fejlesztésekre, és új, kis károsanyag és zaj kibocsátású közlekedési eszközök beszerzésére fordítani, hogy sűríthető legyen a járatszám.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.04.01. 13:18:07

mea culpa!!!
budaors P+R: maps.google.com/maps?q=buda%C3%B6rs&hl=en&ie=UTF8&ll=47.447768,18.965656&spn=0.001215,0.003272&sll=37.0625,-95.677068&sspn=46.36116,107.226563&vpsrc=6&t=h&z=19

25 autonak
ez aztan DOFI!!! nem volt mellette hely, mert kellett a sok cegnek a hely, ezt meg a birka Judapest idiota vezetosege hagyja, hat ez a vilag szegyene

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.04.01. 13:18:17

megneztem a sok retardalt sirankozo miatt a pragai P+R -t
van komoly 3200 hely, ugyanannyi mint nalunk :)))

ezert kellett sirni azzal az idiota cserpalkoviccsal egyutt? hogy ez legyen meg? es ha meglesz, akkor a 300.000 agglos lenge 1% -a le fogja tudni rakni az autojat...

miert is nem kepes a retek agglos kis falvacska kolteni arra hogy a sajat POLGARAINAK csinaljon P+R parkolot? miert van az hogy a budaors P+R -re keresve egy hircsardas cikk ugrik be?

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.04.01. 13:18:20

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "A dugódíj kötelező - ennek járj utána egy kicsit alaposabban, mi mindennek kellene még társulnia hozzá. Például két új Duna hídnak, egy új körútnak,......"

HAHAHAHA
mert megigertek ugye?
politikusi becsuletszavukat adtak ra ugye?
a magadfajta proli agglos meg keszpenznek vette a politikusi igeretet, ugye?
az EU nem lacafacazik, elmondja, hogy ha nem lesz dugodij akkor visszaveszi a 180 MRd-s tamogatast
süti beállítások módosítása