Az elvesztett második világháború végén a világűrbe menekült nácik a Holdon építettek ki bázist, onnan készülnek a válaszcsapásra - őrült történet, de még kalandosabb a világszenzációvá vált film létrejöttének története. Miloš Krekovič, a Sme polgári-liberális napilap kulturális rovatának szerkesztője beszélget a fiatal finn rendezővel Timo Vourensolával, lefordítottuk.

- Egyszer csak jön egy srác a film ötlettel, a nácik a világűrbe mennek. Rendben, mondja a srác barátja, de a filmben a német Udo Kiernek kell játszani és a filmzenét a Laibach zenekarnak kell megírni. Finnországban általában így születnek a filmek?

- Általában nem, de velünk pont így történt. A kétezres évek közepén egy filmforgatás végeztével épp azon gondolkoztunk, mi lesz a következő munkánk. Űrnácik - ez az ötlet azért rendesen őrültnek tűnt, a különbség végül annyi volt a többi őrült ötlethez képest, hogy ezt megvalósítottuk.

- Más hírek szerint az ötlet egy szaunában született.

- Na igen, Finnországban sok minden érdekesség történik a szaunákban (nevetés).

- Mikor készült pontosan a film?

- Hat évvel ezelőtt. A filmötletről első vitáink 2005-ben voltak, két évvel később belevágtunk.

- És hogyan vették rá az együttműködésre, mint ismeretlen rajongók, az elismert színészt és az ipari zene legendás bandáját?

- Teljesen egyszerűen ment minden, elég egy jó forgatókönyv: olyan különös történetre van szükségünk, amit korábban senki nem láthatott még. Udot nem kellett nagyon lelkesíteni, mindig is különös, furcsa karaktereket keresett, ő játssza az Iron Sky Hold-béli Hitlerét. Örömünkre szolgált az is, hogy a Laibach elvállalta a felkérést, holott korábban ők nem szereztek még filmzenét, ez számukra is új projekt volt.

- A Laibach ezt mondja: "Olyan értelemben vagyunk fasiszták, ahogy Hitler festő volt"

- Pontosan az ilyen mondataikért szeretem nagyon a szlovén zenekart, provokatív és rafinált, több jelentést hordoz magában ez a kijelentés.

- Mivel nyűgözik le önt a totalitárius rezsimek?

- Már maga a totalitarizmus, mint koncepció önmagában is egy kicsit sci-fi. Vegyük például az emberi élet minden területét érintő szabályaikat, ezek nem reális elképzelések, éppen ezért megvalósíthatatlanok. Már csak ezért is lenyűgöző látni embereket, hogy önállóan, minden kényszer nélkül, alávetik magukat egy működőképes totalitárius társadalom ideájának. A totalitarizmus közben, természetesen, soha nem hatékony, mert ellentétes az emberi természettel.

- Ezért választotta a sci-fi műfaját is?

- A műfajban felhívnám a figyelmét egy érdekességre: minden sci-fi filmben szükség van nácikra. Gyakran ők rajtuk múlik a film végső kimenetele is. A Star Trekben ott vannak a romulánok vagy a Star Wars sagában a Birodalom, de egy totalitárius társadalom belső életéről ad élénk képeket a Starship Troopers sorozat is. Lényeg, hogy az egyik oldalon mindenhol ott vannak a totalitárius közösségek, akikkel szemben állnak a jó fiúk és felveszik velük a harcot.

- Hallotta, hogy Csehszlovákiában már forgattak egy nácis sci-fi vígjátékot?

- Igen, tudom, az a címe, hogy Holnap felkelek, és leforrázom magam teával (Zajtra vstanem a obarím sa čajom), már kérdezett róla egy cseh hetilap szerkesztője, ismerem-e. Meg akarom nézni.

(A youtube-on fent van a teljes film, azonnal megnéztem, zseniális színészek, fasza történet. Vajon miért nem szinkronizálják és adják le ezeket a csehszlovák filmeket a magyar csatornák? - CSK)

- A nácikat a harmincas években a gazdasági világválság segítette hatalomhoz. Lát esetleg valami hasonlóságot napjaink történéseiben?

- A fasizmus még mindig fenyegetést jelent, én is látok párhuzamokat a két korszak között. Bár nem gondolom, hogy manapság afelé haladunk, de mindenképp nyugtalanító élmény, hogy itt-ott hatalomra kerül a szélsőjobb. Mindig emlékezni kell, hogy a nácizmus nem lezárt fejezet az emberiség történetében, nem érvényes az a tétel, miszerint az emberiség megváltozott és soha többé ilyen nem fordulhat elő. Megismétlődhet. Nekünk, akik történeteket mesélünk el, az a feladatunk, ha ilyen jelenségeket érzékelünk, figyelmeztessünk.

- Például a finnországi neonácik?

- Nem feltétlenül kell, hogy neonácik legyenek e jelenségek hordozói. A kilencvenes években például Finnországban aktív neonáci hálózat létezett, de idővel ezek a kemény gyerekek ellustultak, meghíztak, családot alapítottak és abbahagyták baromságaikat. Jobban aggaszt az Igaz Finnek pártja, amely az egyik legerősebb politikai csoportosulás országunkban. Ez a szélsőjobbos mozgalom fellép az Európai Unió vagy a multikulturalizmus ellen, és a kereszténység hazai verziója mellett elutasít más vallásokat. Szerencsére eddig sok finn közéleti személyiség reagált a jelenségre, akik ellenpontozták őket és kritizálják a finn politikai közéletet.

- Finnország szomorú tapasztalatokat is szerzett, amikor a németek oldalán szállt be a második világháborúba.

- Ez a finn történelem egy igen ellentmondásos és nyitott fejezete. A nácik Finnországot soha nem foglalták el, de kollaboráltunk velük. Abban az időben Finnországot erősen fenyegette a Szovjetunió és korabeli kormányunk úgy gondolta jó ötlet lesz Hitler oldalán a szovjetek ellen beszállni a világháborúba. Végül az oroszok úgy elpicsáztak, hogy maga a kollaboráció ténye eltörpült ezzel szemben és a mai napig nincs részletesen feltárva a múltnak ez a része, a náci kollaborációval Finnország a mai napig nem békélt meg, nem nézett szembe.

- A filmben ugyanúgy kifigurázzák a nácikat, mint az amerikai politikusokat, mintha nem lenne köztük különbség. Nem igazságtalan kicsit egy szinten kezelni őket?

- Tükröt szerettünk volna állítani, úgy érzem, hogy rendben volt. Ha legközelebb Amerikából érkezik a fasizmus, nem horogkeresztes zászlói és egyenruhái lesznek. Az amerikai zászlót fogjuk látni és a szabadságról fogunk beszédeket hallani.

- Ezt most komolyan mondja?

- A nácizmus egyenruhájával, horogkeresztjével, indulóival, jól ismert szimbólumaival továbbra is kísérti társadalmainkat. Csakhogy teljesen más szimbólumok is képviselhetnek hasonló erőt. Az amerikaiak ráadásul imádják szimbólumaikat, ez könnyen okozhat még kellemetlenségeket. Könnyen el tudom képzelni, hogy a világ legnagyobb katonai potenciáljával rendelkező ország élére konzervatív vallási fanatikusok kerülnek. A filmben kicsiben ezt mutattuk be. Nem mintha különösebben aggódnék a következő amerikai elnökválasztás eredménye miatt, de inkább drukkolok Barack Obamának, mint a republikánus jelöltnek.

- Németországban állítólag problémái akadtak a náci egyenruhák behozatalánál.

- Németországba csak egy speciális társaság szállíthat náci egyenruhákat, ebben Quentin Tarantino csapata segített, mivel a rendezőnek szintén hasonló problémája volt a Becstelen Brigantyk filmje kapcsán a náci egyenruhák németországi behozatalánál, tudták milyen papírokra lesz szükségünk. De ez még semmi nem volt ahhoz képest, ami Ausztráliában várt minket, ahol nemcsak fegyverekre, de a másolatok behozatalára is abszolút tilalom vonatkozik. És ez akkor nagyon komoly problémát jelentett stábunknak, szóval teljesen szétszerelve, különböző csomagokban érkeztek be az országba.

- Miért forgatnak annyi sci-fi filmet New Yorkban?

- New York azon kevés helyek egyike a világon, amit nem kell különösebben megmagyarázni. Senki nem fog rácsodálkozni, miért ott bukkannak fel karaktereink, nem kell különösebb indokot kitalálni, miért ott bonyolódnak az események. A filmben New York a világ bármely városának metafórája, a káosz, amely fenyegeti egy ilyen közegben a néző számára mégérzékelhetőbb. Ez a flash egyébként visszafelé is működik: bármikor is érkezel New Yorkba, úgy érezheted, hogy egy sci-fi filmben szerepelsz.

- Az Iron Sky kifigurázza a különböző konspirációs elméleteket, másrészt vonzza a magukat makacsul tartó összeesküvési teóriák rajongóit is. Ez is a terv része volt?

- A kritkus megközelítés helyett inkább szórakoztatni szerettünk volna velük úgy, hogy elfogadtuk a feltételezések igazságtartalmát és elképzeltük, mi lett volna, ha. A film történetét tulajdonképpen ezek a teóriák vezetik, amíg nevetségessé nem tesszük őket. Összességében úgy érzem, az emberekre az összeesküvés-elméletek azért hatnak annyira, mert el tudnak játszani a gondolattal, hogy egy eseménynek milyen alternatívái lehettek volna még.

- Nem fontos hinni bennük, elég ha csak felkelti az érdeklődésünk?

- Valahogy úgy. Az összeesküvés-elméletek fanatikusai már a gondolat felvetésének is örülnek, lázba hozza őket az alternatív-történelem elmesélése, bemutatása, a háttérben előforduló rejtett minták bemutatása. Persze, biztosan beültek a filmre olyan mániákusok is, akik a mai napig hisznek a nácik Elvis, Hitler és John Lennon által vezett titkos laboratóriumában. Mások lehet reálisabban közelítették meg a történetet, számukra a film nem jelentett mást, mint egy szórakoztató alternatívát.

- Az Iron Sky a crowd-funding alapú támogatás sikerét hozta - megmagyarázza nekünk ezt a fogalmat?

- Három különböző, de szorosan egymáshoz kapcsolódó fogalmat vezetnék be, ez a crowd-funding, a crowd-courcing és a crowd-investing. A Crowd-sourcing azt jelenti, amikor egy művészeti vagy bármilyen munkára az internetről egy tetszőleges virtuális csoportot használunk fel, a croud-sourcing ugyanakkor már azt is jelenti, hogy ezek az emberek anyagi támogatással is hozzájárulnak a projekthez, de nem várnak el semmit, rád bízzák a dolgokat. A crowd-investment viszont már egy olyan történet, ahol a projekt anyagi támogatásáért cserébe a résztvevők ellenértéket is várnak. Filmünk létrejöttében tulajdonképpen mindhárom módot érvényesült. A legsikeresebb vonulat talán a crowd-sourcing volt, ezt a módszert a film elkészítésének minden területén sikerült felhasználni.

- Például?

- Az űrhajók megjelenésében vagy a nácik Hold himnuszánál nagyban beépítettük a rajongók észrevételeit, ötleteit.

- Beleszóltak a forgatókönyvbe is?

- Egy tömeg soha nem képes forgatókönyvet létrehozni. A forgatókönyvírás kifejezetten egy speciális, finom szerkezetű munkafolyamat. Na, ott nem lehetsz demokrata, muszáj diktátorrá válnod.

- Tehát a tömegintelligencia remek segédeszköz, de csak a részleteknél?

- Nemcsak ott, a crowd-sourcing például működőképes lehet az alapötletek, alapirányelvek kigondolásában is. Például csak elég nyilvánosságra hozni, hogy szeretnél egy sci-fi filmet létrehozni és az emberek máris rengetek alaptémát fognak javasolni. Ezekből aztán lehet bőven merítni, kiválasztod a használható ötleteket és máris nekiállhatsz a forgatókönyv megírásának.

- Panaszkodtak önnek a rajongók amit végül láthattak a filmvásznon esetleg csalódottak is voltak a végeredményt illetően?

- A többség azért tudta, mire számíthat és nem panaszkodott. A legtöbb szemrehányás olyan emberektől kaptuk, akik talán nem tudatosították, hogy ez az egész egy komédia, ők valami másra számítottak, komoly tartalomra. Talán egy lélektelen kasszasikerre, amelyben az amik a film végén jól seggberúgják a nácikat.

- Mire van szüksége egy ötletnek, ha annak finanszírozása milliós nagyságrendű?

- Az emberek általában egy-két dologról megfeledkeznek. Nem tudják eladni ötleteiket, olyan elképzeléseik vannak, hogy elég csak feltenni a netre, csettinteni, és máris ömlik a pénz az ő első és kivételes projektjük hatására. Csakhogy ez nem éppen így működik. A valóságban szinte kockánként kell eladni a történetet. Ennek a filmes technikának a lényege, hogy összetett mondatok, okosságok helyett csak annyit mondasz, a film témája, a Hold sötét oldalán élő nácik lesznek. Rögtön érzed, hogy ez izgalmasan hangzik, és máris többet akarsz tudni az egészről. Egy jó pitchet minden témakörben fel lehet mutatni, csak gyakorlat kell hozzá. De pont ez a tálalás fog téged a többi alkotástól megkülönböztetni.

- És mi a másik dolog, amiről gyakran megfeledkeznek a lelkes filmkészítők?

- Rengeteg időt és pénzt kell fordítani a promóra. Még akkor is, ha nincs meg a teljes forgatókönyv, érdemes elkészíteni egy néhány perces videót, hogy olvasható legyél, hogy az emberek megismerkedjenek a stílusoddal és a projekt atmoszférájával. Csak ezután tudod kérni az emberek hozzájárulását is. Muszáj a rajongóiddal is folyamatosan kommunikálni a Twitteren, Facebookon vagy a Youtube-on. Nem feltétlen szükségszerű, de növeli a siker esélyeit.

- Önnek biztosan segített egy őrült ötlet.

- Persze, de ez nem minden. Minden projektnek kell, hogy lelke legyen, amelyre koncentrálni tudunk. Dolgozhatsz híres színészekkel, de nagyon fontos, hogy a projekt valami speciális dolgot is tartalmazzon, amire az emberek felfigyelnek, amit megismertetsz velük. Gyakran szörnyűködöm, ahogyan az európai filmesek pitchelik munkáikat például Cannesban. Az amerikaiak éppen fordítva működnek, képesek az első találkozás alkalmával meggyőzni, hogy a film, amit éppen látni fogsz a világ legjobb alkotása. Ez az, amit Európának meg kell tanulni Amerikától. Ha már elsajátítottuk a technikát, már nem is lesz szükségünk filmes ötleteink promotálására leszerződtetett hatalmas marketing cégekre, hiszen te leszel az, aki fogja tudni, hogyan adod el filmed.

- Képzeljünk el egy sötét, depresszív, pszihológiai drámát a rákról. Azt állítja, hogy ez a projekt hasonló esélyekkel indul az internet világában, mint az Űrnácik szexi témája?

- Miért ne? Ha Lars von Trier képes volt bejelenteni a depresszív Utolsó ember a Földön című projektjét, amelyben aztán a főhős öngyilkosságot követ el, biztos lehet benne: tíz millió eurót könnyedén összegyűjt. Vannak esetek, amikor ugyanis nem a történet nyom sokat a latban, hanem az lesz a fontos, hogy ki készíti el a filmet és a történet miért válik speciálissá. A crowd-funder tehát nemcsak magát a projektet finanszírozzák, hanem azokat is, akik azon dolgoznak. Így mennek manapság a dolgok a filmiparban Amerikában: ha képes vagy egy projektet végigcsinálni, meg fognak bízni egy másik projekttel is, így épül ki ugyanis a bizalom légköre.

- Egyelőre azért ez a finanszírozási-rendezési módszer inkább csak kuriózumnak tűnik. Lehet ebből több is?

- A jövő a crowd-funding technikáé. A különböző netes kommunák elképesztő mértékű lehetőségeket kínálnak a filmeseknek, bolondok lennének ezt nem kihasználni. Az átalakulás persze időt vesz igénybe a filmes céh is egy meglehetősen konzervatív társaság. Amikor 2007-ben először jártam Cannesban az emberek megmosolyogtak, állítólag ilyen módon képtelenség filmet készíteni. Idén gyakran ugyanazok a mosolygó emberek keresik a társaságom és érdeklődnek a crowd-funding után, hogyan működik, egyáltalán: érdekli őket.

- A crowd-sourcing esetében egy ötlet a kezdetektől fogva ismert a széles közvélemény előtt is. Nem fenyeget itt a lenyúlás veszélye?

- Hallottam ilyen félelmekről, de ezek nem komolyak az aggodalmak. Még ma is a hagyományos filmesek döntő része nyilvánosan bejelenti, miről forgat filmet. Egyébként maga a jó ötlet még értéktelen önmagában, ha abból nem vagy képes jó filmet készíteni. Ha pedig az a veszély fenyeget, hogy valaki ellopja remek ötleted és egy remek filmet készít belőle, a legjobb jelzés számodra, hogy a gondolat nem egy sikertelen gondolat volt csupán.

- Néhány héttel ezelőtt az Iron Sky a negyedik legtöbbet letöltött filmként szerepelt a világranglistán. Mit gondol az internetes kalózkodásról?

- Számomra remek érzés, ha az emberek érdeklődnek a film után. Saját tapasztalatom alapján mondhatom, hogy az internetes kalóz nem gazember, hanem inkább egy ki nem szolgált ügyfél. Láthatóan jelen vannak azok az emberek is, akik ezen nyerészkednek, de a kalózok többsége, már akivel közvetlen kapcsolatba kerültem, eleve teljesen más alapon töltenek le filmeket, például: nem játsszák náluk a mozikban, és semmilyen módon nem tudják ellentételezni. Eközben sok kalóz nagyságrendekkel több pénzt áldoz különböző filmekre, mint azok, akik nem töltögetnek le. A kalózkodás egy olyan probléma, amit meg kell tudni oldani, de semmiképp sem a néző démonizálásával, hiszen ez a probléma inkább a filmiparról szól. A szolgáltatások szintjén kellene minőségi változtatásokat bevezetni, másként csinálni.

- A Variety amerikai magazin önt a tíz legreményteljesebb európai fiatal rendező közé sorolta, ez azért elég jó hír, nem?

- Határozottan. Főleg, hogy már most újabb érdekes projekteken gondolkozom.

- Beszéltek önnel már Hollywoodból?

- Mindig, ha valamilyen eseménynek nemzetközi visszhangja támad Hollywoodból azonnal fejvadászok csapnak le rá. Nyilván úgy gondolják, hogy te leszel a következő Guillermo del Toro vagy Peter Jackson. Egyébként már aláírtam első hollywoodi projektemre szerződést, és további projektek várnak aláírásra Európában.

- A finn mozit Szlovákiában hosszú évek óta Aki Kaurismäki rendező jelenti és ez minden. Kit tudna még nekünk ajánlani?

- Kaurismäkit rengeteg finn filmes utánozta, ez lassan azért változik. Jarmali Helender, Dome Karukoski, Antti-Jussi Annila, ezeknek a neveknek van már külföldön is híre, érdemes őket követni. Egyébként a finn filmek - Kaurismäki kivételével - elég ritkán kerülnek külföldre, leginkább Svédországban vagy filmfesztiválokon találkozhatnak velük.

- Következő projektje a Megöltem Adolf Hitlert címet viseli. Megült önben a fasizmus?

- Igazából nem akartam egy újabb náci filmet csinálni. De aztán kezembe került a projekt forgatókönyve, beleszerettem. Úgy éreztem, meg kell csinálnom.

 

26 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://dotoho.blog.hu/api/trackback/id/tr514753719

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2012.09.04. 09:43:36

"Vajon miért nem szinkronizálják és adják le ezeket a csehszlovák filmeket a magyar csatornák? - CSK"

www.port.hu/holnap_felkelek,_es_leforrazom_magam_teaval_zitra_rano_vstanu_a_oparim_se_cajem/pls/fi/films.film_page?i_film_id=64511&i_city_id=-1&i_county_id=-1&i_where=2&i_topic_id=2

A Filmmúzeum szokta leadni, nem is ritkán, szerintem szinkronosan.

roki 2012.09.04. 09:44:05

Ahogy a finnek, úgy a 'csehszlovákok' sincsenek túl a saját nácizmusukon, ami ugyan anakronisztikus formákban, de nagyon is legitimen jelen van a közgondolkodásukban máig.
Azért nincsenek túl rajta, mert nem tartoztak a vesztesek közé, senki sem kényszerítette őket semmivel szembenézésre, a 'csehszlovákoknál' még a Benes-disznósággal szembenézés is a szőnyeg alá van söpörve.

Anakronisztikus nácizmus a 'csehszlovákoknál' nálam valahogy úgy néz ki, hogy hegyvidéken és völgygerincen át tör előre a seholsincsovcei tüzoltózenekar, elöl a csata-tubák ontják a gránátalmát, oldalt a hegyivadász-kürtök vetnek sorozatkeresztet, hajrá, völgy jön, fussunk-fussunk szaladjunk, hadd lobogjon a hajunk....

Virt02 2012.09.04. 09:44:13

"Vajon miért nem szinkronizálják és adják le ezeket a csehszlovák filmeket a magyar csatornák?"

Egyáltalán: mikor adtak le Magyarországon utoljára cseh/szlovák filmet? Románt? Oroszt??? Délszlávot?? Sőt: osztrákot?
Lengyelt esetleg néha. Pláne ha a pápáról szól...

champagneM 2012.09.04. 09:44:23

Marhák, jó meg rossz harca, mi?! Mintha ezeknek az idiótáknak az lenne a céljuk, hogy növeljék a nácizmus vonzerejét. Mert ennek csak ez lehet a vége.

Anti Anyag (törölt) 2012.09.04. 09:46:34

Én szeretem és gyűjtöm a sci-fit, de ezeket nem. Ez nem sci-fi, ez egy primitív propaganda.

Az "okos demokrata" és a "buta náci".

Persze el tudom képzelni, hogy van aki élvezi ezeket.

jobbdemokrata · www.jobbdemokrata.blog.hu 2012.09.04. 09:46:45

Nekem tetszett a film. Nem tökéletes, de nagyon szórakoztató! :)

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.09.04. 09:49:59

"Vajon miért nem szinkronizálják és adják le ezeket a csehszlovák filmeket a magyar csatornák?"

Nem akarlak elkeseríteni, de ezt a filmet én évtizedekkel korábban láttam a magyar TV-ben! Zseniális!!! A magyar címe: "Holnap felkelek, és leforrázom magam teával"
Hülyére röhögtem magam rajta!

Anti Anyag (törölt) 2012.09.04. 09:50:10

@Virtusblog: Tele van a net ezekkel és a legtöbbje szinkronos. Ami azt jelenti, hogy folyamatosan adják ezeket.

Persze nem a kerTV-ken.

rágógumó 2012.09.04. 09:57:26

@roki: így van, csak tudod, az, hogy a csehek nem képesek szembenézni saját magukkal, illetve Benes disznóságaival és hazudnak, az nem igazol bennünket...itt tévedsz nagyon nagyot, mert az olyan kifogás, hogy ha más büdös, akkor holnaptól én is büdös leszek, az nem a másik büdösségét teszi szánalmassá, hanem téged...

A Laibach nagyon jó, kár, hogy kiégtek kicsit az utóbbi években... És köszi a filmajánlót, szeretem ezt a blogot :)

Virt02 2012.09.04. 10:01:10

Volt akár a mozikban nálunk pl. a Kamenak 1-3?????

2012.09.04. 10:10:46

Roppant gyanús, hogy szegény elnyomott cigányok még nem kerültek a nagy költségvetésű filmek középpontjába. Pedig liberális demokrata rendezők tolmácsolásában lehetne olyan abszolút valósághű sztorikat forgatni, ahol a putrisoron lakó primitív fehérek hordája meglincsel egy cigány autóvezetőt, vagy ahol a kultúráltan szórakozó cigányok közé beront 30 kigyúrt fehér maffiózó és megkéselik az egyik híres cigány sportolót (vagy atomfizikust, az még valósághűbb lenne). Talán majd egyszer fligeauf benedek megcsinálja, ő ugyanis abszolút képben van, testközelből, hosszú évek óta ismeri a cigányokat.

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2012.09.04. 10:19:05

@roki: @rágógumó: roki már megint alultájékozott vagy, rosszabb esetben kártékonyan hazudsz és felmondod a magyar jobboldali propagandát. A cseh társadalom szembenéz a Benes-dekrétumokkal, erről ezen a blogon is olvashattál egy példáról:

dotoho.blog.hu/2012/05/14/bolondot_csinalt_a_csehekbol

Nem egyszerű kérdés, de ellentétben a magyar társadalommal, próbálkoznak. Elég jól is megy nekik, a cseh "jobbik" nagyjából 1 %-on áll, esetleg ha a saját portád előtt söprögetnél...

@Orosdy Dániel: @TrueY: Köszi az infót! Kár, hogy "csak" a Filmuzeumig jutnak el ezek a filmek...

KaPé 2012.09.04. 10:19:08

Az Iron Sky rendezője helyében nem interjúkat adnék, hanem elbujdosnék. Rég láttam ennyire szar filmet.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.04. 14:13:13

Az amerikai akciófilmekből mindig tudni lehet, hogy éppen kiket neveztek ki gonosza embereknek Washingtonban. A 90-es években több filmben is "gonosz szerbek" voltak, azóta ilyen nincs.

A buta sztereotípiák nagyon jellemzőek a legtöbb filmre.

Csak 2 példa: az indiánok és a homokosok.

Az indiánok kezdetben mint primitív, gyáva, kegyetlen bunkók jelentek meg a filmekben, akiknek az életcélja ártatlan fehérek alattomos mészárlása. Aztán hirtelen az indiánokból bölcs, természetközeli harmóniában élő, mindentudó emberek lettek, akik csendesen meditálnak sátraikban a világ nagy kérdéseiről és akiket a gonosz fehérek állandóan üldöznek és irtanak, de ők az erőszakra csak bölcs mosollyal reagálnak.

A homokosok esetében: kezdetben ők volt a vicces figurák, akik hülyén mozognak és sok vicces helyzetbe kerülnek - jellemzően alacsony intelligánciájú és röhejes alakok. Aztán elnyomott hősök lettek, akik partravetődött bálnákat mentenek szabadidejükben, de a gonosz homofób társadalom mégsem hajlandó elismerni őket.

Szóval ez a nácis dolog is nagyon erőltetett. A szovjet filmekben a náci karaktereken legalább lehetett nevetni, hiszen elég vicces, hogy pl. 100 állig felfegyverzett náci katona modern technikával képtelen elbánni 5 darab orosz partizánnal, akik közül az egyik sánta, a másik 15 éves, a harmadik meg egy nyugdíjas néni, s összesen van 20 töltényük.

Amok 2012.09.04. 14:13:43

@Csehszlovák Kém: a cseh társadalom nem tudom mit csinál, de ettől függetlenül cseh parlament továbbra is érvényben tartja a Benes dekrétumokat, sőt: 2009-ben Csehország opt-out-ot kért a "Charter of Fundamental Rights of the European Union" c. dokumentum rendelkezései alól, félve, hogy ez érvényteleníteni fogja a dekrétumokat, és ezzel út nyílik a kárpótlásoknak.
Szlovákia pedig 2007-ben újból megerősítette a dokumentumok érvényességét.

Attól, hogy a "magyar jobboldali propaganda" érvként használja a Benes dekrétumokat, attól még tény, hogy ezek mindmáig érvényben vannak mindkét országban, és hiába bohóckodik egy cseh művész, attól a jogrendben (ami egy ország politikáját a leginkább megtestesíti) semmi nem változik.

lógós versenyszférás és állami dolgozó adócsaló 2012.09.04. 14:13:48

Igen! A Trónok Közt sokkal jobb! Pörgős is meg sok része is van!!!

De a Szennyformersz is teccett nagyon.

roki 2012.09.04. 14:14:06

@rágógumó:

Én meg vagyok elégedve magunkkal náculás terén, a magyar társadalomban ezidáig az összes néci projekt bohócot csinált magából, Szabó Albitól, Bácsfi Dianán keresztül a mostani Jobbik-bohózatig.
Nekünk vannak barátaink akik gyógyítanak, finneknek és 'csehszlovákoknak' nincs ilyen, ők ott ülnek a szikla tetején és lentről terjeng az öntömjén(vagy csak fingszag?), miközben csak átszalad itt-ott a feketemacska, node csukaszürke egyenruhában, mancsain kis csizmában csattogva.... természetesen macska mellén keresztben ott a Schmeiser, nehogy ne legyen eléggé ráutaló.

Pszt! 2012.09.04. 14:14:19

Az emberek szeretik nézni, ahogy lenyomják a köcsög nácikat!

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.04. 15:30:31

@roki:

A Jobbik-féle náci projekt viszont sikeres, s sokkal rosszabb, mint az általad említett bohóckodások.

ottomoll 2012.09.09. 11:20:20

@Amok: Igen, sajnos a Benes- dekrétumok még sok évtizeddel a II. vh után is érvényben vannak. Persze valószínűleg ennek anyagi okai is vannak, hiszen az etnikai alapon elorozott javakkal kapcsolatos kárpótlást is el kellene kezdeni a dekrétumok eltörlése esetén.

ottomoll 2012.09.09. 11:20:25

@Pszt!: Azért ők is "lenyomtak" 1-2 (millió;) embert..

ottomoll 2012.09.09. 11:20:38

@Csehszlovák Kém: Dusek logikája végül is megérthető, csak nem feltétlenül elsőre, és nem mindenkinek világos. Nyilvánvaló, hogy elsőre provokátornak nézték(nem tudom például, hogyha egy holokauszt megemlékezésen valaki hangsúlyos, paródia szerű bajor népviseletben sült kolbászt árulna mit szólnának a jelenlévők) Ilyen esetekben számolni kell az ott lévő olyan emberekkel is akik nem tudják fölfogni ezt (pl: idősek).

ottomoll 2012.09.09. 11:20:45

@Gondolkodni Próbáló Birca: Igen, a Jobbik az egyetlen sikeres, és még fejlődőképes szélsőjobbos formáció. A Szabó Albert, meg Bácsfi Diána féle projektek sztem baloldalhoz közel álló maherekhez, és szürke eminenciásokhoz köthetők, a MIÉP túl avittas és naftalinszagú volt, ráadásul a balos média remekül démonizálta Csurkát, így csak nagyon behatárolt lehetőségei voltak. A Jobbikban viszont van potenciál, különösen,hogy a fiatalok között nagyon népszerű.

roki 2012.09.09. 11:21:56

@Anti Anyag:

Többről van szó, mint buta náciról, mert akkor már rég túllépett volna rajta az idő.
süti beállítások módosítása